Elektromos kisokos az ElektroBikertől, 1. rész

A több mint egy évszázados benzines uralom után egyre nagyobb szerepet kapnak mindennapi közlekedésünk során az elektromos motorkerékpárok. Velük együtt új alkatrészek és új fogalmak jelentek meg. Szeretnénk egy kicsit rendet rakni ebben a zűrzavarban, a műszaki alapokat és fogalmakat az ElektroBiker munkatársai segítségével igyekszünk mindenki számára érthetővé tenni.

Az elektromos járművekkel kapcsolatban az egyik első gondolat, ami rendszerint az eszünkbe jut, az a korlátozott hatótávolság, bár a gyártók jól láthatóan haladnak az egyre használhatóbb konstrukciók felé. A jelenséget – ami a működési módból következik – a felhasználás szemszögéből kell vizsgálnunk. Vagyis nem a felső korlát számértékeit kell nézni, hanem hogy alkalmas-e az adott jármű a számunkra fontos feladatra. Amennyiben a válasz igen, akkor nincs más teendőnk, mint körültekintően megválasztani a műszaki paramétereket és felhőtlenül használni járgányunkat.

ELEKTROMOS VS. BENZINES

Napjainkban olyan átmeneti időszakot élünk, ahol még hosszú évekig egymás mellett fognak futni a hagyományos belső égésű és az alternatív, köztük elsősorban tisztán elektromos meghajtású járművek. Ahhoz, hogy az új közlekedési módot jobban megismerjük, fontos lépés a leendő felhasználóktól, hogy megtanulják helyén kezelni azt. Jelenleg még elkerülhetetlen a kétféle irányzat összehasonlítása, ezért megpróbáljuk mi is ebből a szemszögből is megvizsgálni a kérdést. Mostanra az elektromos járművek hajtásának minden főbb részegysége magasan fejlett és energiahatékony, csupán az energiatárolók nyújtotta lehetőségek miatt tapasztalhatunk megkötéseket.

Viszonyításképpen a benzin fűtőértéke közel 12 kWh/kg. Ez azt jelenti, hogy 1 kg benzin 12 kWh villamos energiával megegyező energiát tárol. Ez nagyon magas energiasűrűséget jelent, ezzel nehéz versenyezni, bizonyos tekintetben nem is lehet. Továbbá azt is fontos látni, hogy egy korszerű benzinmotor legfeljebb 25%-os hatásfokkal működik, tehát a bőséges mennyiségű magunkkal vitt energiának háromnegyed részét zajjá és hővé alakítjuk. Az elektromos járműveknél a villamos energia felhasználása sokkal jobb hatásfokkal történik, ezért bár kevesebbet tudunk tárolni, kevesebbet is pocsékolunk el belőle.

A teljes cikk a Motorrevü legfrissebb, 2021/09 számában és a Laptapir.hu oldalán is olvasható! A lap megtalálható az újságárusoknál, illetve megrendelhető előfizetéssel! Utóbbival kapcsolatban további információ ezen a linken található.