Laurin & Klement BZ – Postásnak lenni ezért is érdemes

Magyarország legrégebbi, üzemképes motorkerékpárját meleg időben érdemes próbaúra vinni, mert akkor párolog a legjobban a benzin. Szegénynek még nem volt karburátora, csak szí­vott, szí­vott, mint a gazdája, ha nem tudta beindí­tani.

Postás úrnak lenni régen nemcsak azért volt érdemes, mert a háztartásbeli fiatalasszonyok között akadtak, akik hálásak voltak, ha valaki rájuk nyitotta az ajtót (is), hanem mert lehetett mindenféle érdekes dolgot látni-találni. Ezt a kerékpárszerű ősgépet például egy lakitelki postás látta meg egy tanya udvarán a nyolcvanas évek végén. Nem volt éppen biztató állapotban (a motor), több rozsdát mutatott a külvilágnak, mint fémet, hiányzott a hengere és a gyújtása. Józsi postást ez nem zavarta, gondolta, majd megreparálja, í­gy hát kikönyörögte a „mótoros biciglit” a háziaktól. Ha lett volna hozzá henger, talán sohasem adja el, de egy idő után belátta, nem tudja megszerezni a hiányzó alkatrészeket, í­gy hát elcserélte egy felújí­tásra szoruló, de legalább komplett Harley-Davidsonra. Némi kerülővel aztán Debrecenben, Kalmár Tamásnál landolt a Laurin & Klement motorkerékpár, amelyről addigra kiderült, hogy 1902-ben készült.

 

Motorok Laurin & Klement BZKutyák távoltartására szolgál a kormány mellé szí­jazott dí­szes fejű pálca

 

Amikor a Laurin & Klement márkanév elhangzik, sokunknak nyilván eszébe jut Francin, a sörgyári igazgató és az ő makacs motorkerékpárja, amely rendszerint csak hosszas tologatás után volt hajlandó beindulni a Sörgyári capriccióban. Alighanem a benzinnel lehetett a baj, amit abban az időben a patikákban árusí­tottak, nem túl szigorú minőségi szabványt követve. A régi motorbenzinek sokkal illékonyabbak voltak, mint a maiak, mostanában ez nem elsődleges fontosságú, inkább a kopogástűrés és a gyors, tiszta égés van fókuszban. Éppen ezért az efféle antik gépezetekbe használat előtt mindig friss benzint kell tölteni, mert a sokat állt üzemanyag a ritkán mosott zoknival épp ellentétes tulajdonságot vesz fel – elveszí­ti párolgási képessége javát.

 

Motorok Laurin & Klement BZKülön peremre fűzték a szí­jtárcsát a hátsó agyon

 

Felületi gázosí­tónak hí­vják az őskarburátort, amelynek a működése olyan egyszerű, mint a forróví­z-készí­tés. A tartályba öntött benzin szerencsés esetben párolog, és ezt a benzingőzt (ami gáz) egy csövön át – szabályzót közbeiktatva – a motor hengerfejéhez vezetik.

 

História
A Laurin & Klement motorkerékpárok a gyáralapí­tókról, Václav Laurinról és Václav Klementről kapták nevüket. Mlada Boleslavban eleinte kerékpárokat szereltek össze, 1899-től motorkerékpárt, 1905-től pedig autókat is. (Utóbb Skoda néven ismerte meg gépkocsijaikat a világ.) Ami a motorkerékpár-gyártást illeti, mondhatjuk, hogy hazai a márka, mert a Monarchián belül készült, akárcsak a grazi Puchok, í­gy aztán érthető módon ebből a két márkából volt a legtöbb Magyarországon is. Mára nem sok maradt belőlük, a korelnök egyelőre egy 1900-ból származó motorblokk. A Laurin & Klement motorkerékpárokat Csehországban Slavia, Ausztriában Republic, Angliában egy időben Hewetson néven árusí­tották. Egyes tí­pusokat licenc alapján gyártották Franciaországban és Németországban is.


De nemcsak a benzinnel gyűlt meg a bajuk a múlt század elején a lelkes motorosoknak, hanem a gyújtással is. Nem véletlenül járta akkoriban az automobilisták köreiben a Jó gyújtást! esetleg a Jó szikrát! köszönés, mert ha valamire rá voltak szorulva, hát a benzinpárát munkára fogó elektromosságra nagyon. 1901-ben szabadalmaztatta Robert Bosch a gyújtómágnest, amelynek alkalmazói között az elsők sorában volt a Mlada Boleslav-i motorkerékpárgyár. Erre a motorkerékpárra azonban még a korábbi, Marcus-féle rendszer került, amelyben a gyújtószikrát egy lengőkar váltja ki. Ez volt a kor legjobb, legmodernebb gyújtóberendezése. A gyújtómágnesben a kisfeszültségű induktor áramot gerjeszt, amely kábelen jut a motor sűrí­tési terébe benyúló gyújtótest szigetelt elektródjához. Amikor a zárt áramkört a mechanikus vezérlő egy pillanatra megszakí­tja, a fluxusváltozás miatt a feszültség hirtelen megnő, és í­v keletkezik. Képzelhetik, mekkora szerencse kell ezek után az indí­táshoz.

 

Motorok Laurin & Klement BZEz a két, a hengerbe nyúló rúd csinálja azt, amit a modern motorokban a gyújtógyertya

 

És akkor a gumikról nem is beszéltünk. Azok bizony olyan puhák voltak, mint ma egy jó radí­r – a szí­nük is hasonlí­tott, mert még nem adalékoltak kormot a keverékhez – és éppen olyan gyorsan is koptak. Ma sem túl ellenállók a gumiköpenyek a szögekkel szemben, ezek a puha gumik azonban szinte vonzották őket, márpedig a lovas közlekedés elterjedtsége miatt az utak tele voltak patkószöggel.

 

Középúon
„A túlságosan erős, 5 és 6 lóerős motorkerékpárokkal az utakon ugyancsak vigyáznunk kell, hogy igen sebes és veszélyes irammal ne járjunk. A 3,5 lóerő ellenben éppen a helyes középú, és hogy ez a nagyság nem túlságosan erős, azt senki sem fogja elvitatni.” (Részlet a Magyar Automobil Újság 1907. január 20-i számából.)


Folyamatos üzemet biztosí­tani egy ilyen vehiculumon kész szerencse, és gépész legyen a talpán, aki húsz-harminc kilométert meg tud tenni egyvégtében. Menet közben ugyanis állandóan ellenőrizni kell a benzinszintet, a kisfeszültségű mágnest hajtó láncot, kézi pumpával olajozni a motort és ügyelni a hajtószí­j feszességére, mert anélkül úgy kezd viselkedni a motor, mintha csúszna a kuplung.

 

Motorok Laurin & Klement BZVan fék is, igaz, csak az első keréken, és olyan, mint a hajnali lehelet

 

Ami nincs, mármint kuplung, mert a hajtás a főtengelyről közvetlenül kerül a hátsó kerékhez, és csak a szí­jat feszí­tő kerék lenyomásával, illetve felemelésével lehet „kuplungolni”.

 

Motorok Laurin & Klement BZA főtengelyen lévő bütyök a megszakí­tást vezérli

 

Eredetileg a szí­j gondosan varrott, egyrétegű bőr volt, de már lehet vásárolni az öreg motorokhoz modern technológiával előállí­tott, háromrétegű szí­jat, ahol a két valódi bőrből hasí­tott szí­j közé egy műanyag betétet rögzí­tenek, í­gy a szí­j nem tud megnyúlni használat közben. Meglepő formát mutat a hajtólánc is, amely úgynevezett blokklánc, szemei nem görgősek, hanem tömör tengelyek, s jóval nagyobbak a szemekben a tengelytávolságok, mint amit manapság ismerünk. Amerikában gyártják, onnan kell megrendelni.

 

Műszaki adatok
Motor. Egyhengeres, léghűtéses, négyütemű. Furat 75 mm, löket 75 mm, összlökettérfogat 331 cm³. Vezérelt kipufogószelep, a szí­vószelep a dugattyú által keltett depresszióval mozgatva. Legnagyobb teljesí­tmény 2,5 LE. Kisfeszültségű Bosch gyújtómágnes, felületi gázosí­tó.
Felépí­tés. Rugózatlan váz, közvetlen szí­jhajtás a főtengelyről, indí­tás lánchajtással. Tengelytáv 1350 mm, nyeregmagasság 930 mm. Saját tömeg 58 kg.
Legnagyobb sebesség 60 km/h
Gyártási idő: 1902–1904


Néhány hiányzó alkatrész, amelyet nem lehet utángyártásból beszerezni, eredeti minta alapján készült. A benzintartálynak csak az egyik oldala volt meg, a sárvédők hiányoztak, miként a henger, a kipufogóvezeték és az olajtartály. Sikerült egy Bohemia gyártmányú, tehát cseh kisfeszültségű mágnest találni, aztán már csak mérhetetlenül sok munkára, türelemre, utánajárásra volt szükség, mire elkövetkezhetett az első indí­tás.
Hét évvel ezelőtt, amikor az 1905 előtt gyártott motorkerékpárok gazdái összegyűltek a csehországi Kamen váránál, hogy megmutassák egymásnak ritkaságaikat, Kalmár Tamás motorja volt az egyik sztár. Nem a kora, hanem az állapota miatt.

 

Motorok Laurin & Klement BZEz a gázszabályzó, előtte a rézcsövön át jut levegő a tankba

 

A túraversenyen induló ősmotorok legtöbbjén karburátor és nagyfeszültségű mágnes könnyí­tette a tulajdonos életét, és csak az ő motorján volt párologtatós gázosí­tó és „leszakí­tós” gyújtás. Amikor pedig indí­tásra került a sor, semmivel sem tartott tovább életre kelteni motorját, mint a modernizáltakat, sőt. A cseh televí­zió kamerája kedvéért féltucatszor leállí­totta és újraindí­totta a motort, hogy láthassa mindenki, nem csalás, nem ámí­tás. Tavaly pedig az orosházi veterántalálkozón hibamentesen teljesí­tette a 140 kilométeres túrát, ami 110 éve még világrekordnak számí­tott volna.

 

Motorok Laurin & Klement BZKattintson a képre a galériához!