KTM-Történelem

Elhivatottság, szenvedély, állhatatosság… Hogyan lett egy osztrák kisváros autószerelő műhelyéből Európa legnagyobb motorkerékpár-gyártója? Hallottak Önök a Meckyről, a Tarzanról, a Cometről? A KTM történelme nem csak az offroadról szól – a teljesség igénye nélkül.

Ausztria még ki sem heverte a Monarchia felbomlásának társadalmi, gazdasági és pénzügyi sokkját, amikor újabb nem várt nehézséggel kellett szembenéznie. 1931-re a nagy gazdasági világválság hatásai begyűrűztek az osztrák gazdaságba is. A Creditanstalt abban az évben jelentett csődöt. Jött a bankpánik, cégek ezrei mentek tönkre, munkahelyek tízezrei szűntek meg. 1934-et írunk. Johann Hans Trunkenpolz mérnök úrnak a felső-ausztriai Mattighofenben igencsak fő a feje… hogyan tovább. Az előremenekülés stratégiáját választva elhatározza, autójavító műhelyt létesít.

A kezdetekről nem sokat tudunk, de annyit bizonyosan, hogy 1937-ben már DKW motorkerékpárokkal, rá egy évre pedig Opel autókkal is kereskedik. Ő az ország első DKW-kereskedője, üzletének a hangzatos Kraftfahrzeug Trunkenpolz Mattighofen nevet adja, igaz, a nevet nem regisztrálják a cégjegyzékben. A szavak kezdőbetűit összeolvasva ezt kapjuk: KTM. A háború alatt Herr Trunkenpolz műhelye elsősorban dízelmotorok javításával foglalkozik, az üzlet virágzik, a céget Frau Trunkenpolz igazgatja.

Trunkenpolz úr és húga egy Wanderer nyergében

1945−1953

1945-től a javítási munkák iránti kereslet megcsappan, de Herr Trunkenpolz ismét egy lépéssel az események előtt jár. Saját gyártású motorkerékpár bevezetésén töri a fejét. 1951-re el is készül a prototípus, majd 1953-ban az első motor, az R 100. Az új típus blokkját a Fichtel & Sachs gyártja, Rotax néven kerül forgalomba, szinte minden más alkatrészt a Kraftfahrzeug Trunkenpolz Mattighofen üzemében készítenek.

A húsz alkalmazottal működő gyár napi három darab R 100-ast állít elő. Herr Trunkenpolz felismeri, hogy a gyarapodó üzletnek tőkére, pénzügyi szakemberre van szüksége, így még az R 100-as gyártásának első évében csatlakozik a céghez Ernst Kronreif üzletember, a céget pedig immáron Kronreif & Trunkenpolz Mattighofen néven veszik fel a cégjegyzékbe, a szavak kezdőbetűit összeolvasva ismét azt kapjuk, hogy: KTM.

Az első KTM motor – R 100
Trunkenpolz és Kronreif urak

1954-ben bemutatják az R 125 Tourist, majd a Grand Tourist típusokat, 1955-ben egy újabb lehetőséget felismerve pedig a futurisztikus küllemű Mirabell robogót. Hamar megértik a versenyzés, mint reklámlehetőség fontosságát, első bajnoki címüket már 1954-ben besöprik a 125 cm3-es hazai bajnokságon,1956-ban pedig a Nemzetközi Hatnaposon Egon Dornauerrel szereznek aranyérmet. És beindul a gépezet… 1957 – Trophy 125 sportmotor bemutatása, majd robogók sora, 1957 − Mecky, 1960 Ponny I, 1962 – Ponny II, 1963 Comet.

 

R 125 Tourist és a Mirabell

1960−1964 Tragikus események sora következik be az egyre nagyobb vállalat életében. 1960-ban meghal Ernst Kronreif, két évvel később pedig a cégalapító Hans Trunkenpolz is. A cég vezetését az alapító fia, Erich Trunkenpolz veszi át, irányítása alatt a vállalat tovább bővül. 1964-ben kerékpárgyártásba kezdenek. A hetvenes évek elején a KTM már 400 főt foglalkoztat, negyvennél is több modellt kínál ügyfeleinek.

1973 − Megkezdődik a 250-es krossz- és endurómodellek sorozatgyártása. Az első vb-pontok és Grand Prix-győzelem születik a KTM számára. Indul a Hobby III sorozatgyártása.

1975 − Az orosz Gennadij Moissev nyeri az első 250 köbcentis motokrossz-világbajnoki címet a KTM-nek, bemutatják a Comet Grand Prix 125 RS utcai motorkerékpárt. A KTM versenyzője, Sigi Lerner osztrák motokrossz bajnok, Alessandro Gritti pedig Európa Enduro- bajnok lesz. Gennadij Moissev megnyeri második 250 köbcentis motokrossz-világbajnokságát a KTM-nek.

1981 − Beindul az első vízhűtéses, 125 köbcentis krosszmotor gyártása. A vállalat 700 alkalmazottnak ad munkát, a termelés 76%-át 13 országba exportálják.

KTM Werk, 1982

1982 − Megkezdődik a vízhűtéses négyütemű blokk fejlesztése.

1984 − A KTM hűtőradiátorok gyártásába kezd. Első megrendelésük az osztrák hadseregtől érkezik. Heinz Kinigadner motokrossz-világbajnok lesz a 250 köbcentis kategóriában.

1986–1988 − A KTM az első gyártó, amely első és hátsó tárcsafékeket kínál modelljein. Az összes kategóriát megnyerik az olasz Hatnaposon. 1987-ben megkezdődik a négyütemű erőforrás sorozatgyártása. 98 000 darab radiátor, 93 700 kerékpár, 12 600 moped és 10 600 motorkerékpár az éves gyártási volumen. 1988-ban a kereslet drasztikus csökkenése miatt megszüntetik a robogógyártást. Meghal Erich Trunkenpolz cégvezető.

1991−1994 − Az eladósodott vállalkozás vezetését a hitelező bankok konzorciumának adják át. A vállalatot szétdarabolják egymástól független radiátor, motorkerékpár, kerékpár és szerszámgyártó részlegekre. A következő évben megkezdi működését a megújított motorkerékpár részleg − a KTM Sportmotorcycle GmbH Stefan Pierer irányításával. Új termelési részlegbe, valamint kutató-fejlesztő központba fektetnek, új modelleket vezetnek be. Az addig leginkább offroad motorjairól híres márka az 1994-ben bemutatott 620 Duke-kal elindul meghódítani a közutakat is.

1995−1998 − A KTM felvásárolja a svéd Husaberget és a holland White Power Suspensiont. Megszerzi második enduró-világbajnoki címét, és megkezdi diadalmenetét a ralikon, győz a Master Rallyn és a Tunézia Rallyn. 1996-ban az LC4-es motorokon megjelenik az önindító. Bezsebeli az 500 köbcentis motokrossz-világbajnoki címet Shayne Kinggel, számtalan győzelmet arat enduró- és raliversenyeken. 1997- ben bemutatkozik az LC4 Supermoto és az LC4 Adventure. A 20. Párizs−Dakar-rali befutóján a másodiktól a tizenkettedik helyig KTM-es versenyzők végeznek.

X-BOW GT4

1999−2000 − A gyártás a KTM új gyártóüzemében kezdődik. 2000-ben a KTM bemutatja kéthengeres erőforrását a müncheni Intermoton. Hat világbajnoki arannyal rendkívüli évet zár a márka. A Dakaron a KTM versenyzői a 13 szakaszból 10-et megnyernek.

2001−2002 − Fabrizio Meoni megszerzi a KTM első győzelmét a Dakaron. Az első 5 helyen a KTM versenyzői állnak. 2002-ben Meoni nyeri a Dakart az új kéthengeres, 950-es Rallyval. KTM-versenyzők nyerik a Dakar összes szakaszát.

Meoni 2001

2003−2004 − Kapható a 950 Adventure, rá egy évre a 660 Rally. A 990 RC8 Venom és a 950 Supermoto bemutatása a müncheni Intermoton.

2005 − A 950 Supermoto, a 990 Super Duke bemutatása. Mind a hat enduró-világbajno ki címet és a Dakart is a KTM nyeri. 2006-ban a egy kivételével a Dakar minden szakaszát megnyerik. Marc Coma ér elsőként a célba, az első nyolc helyen a KTM versenyzői állnak. Az üzleti évben a KTM rekordeladásokkal büszkélkedhet. Elérik az 500 millió eurós forgalmat, 84 421 eladott motorkerékpárral. Ezt a növekedést az offroad szegmens mellett új utcai modellek (2006 – 990 Adventure és 950 Super Enduro) sikeres bemutatása hozza.

2009− 2012 Megjelenik a 990 Supermoto R, piacra dobják a régóta várt 125 Duke-ot, beharangozzák a 990 SMR és SMT modelleket. 2001- ben debütál a KTM első szuperbikeja a1190 RC8 R

125 Duke, 2012

2012− 2015− Az EICMA-n bemutatják a Duke 690-et és a Duke 200-at. Cyril Despres nyeri a Dakart egy KTM 450-es Rallyn; Sandro Cortese elnyeri a Moto 3 világbajnoki címét. A 2013- as EICMA-n bemutatják a Duke 690 R-t. A Duke 390 is ekkor debütál. Maverick Vinales megszerzi a Moto 3 bajnoki címet. A KTM november elején mutatja be az EICMA-n az új 1290 Super Duke-ot és a 1190 Adventure modelleket.

2014 − Marc Coma negyedik Dakar-győzelmét zsebeli be. A KTM versenyzői az első 12 helyből hetet foglalnak el. Ősszel bemutatják a 1190 Adventure-ből fejlesztett 1050 Adventure-t és a 1290 Adventure-t.

2016 − Brad Binder és a KTM nyeri a 2016-os Moto 3 bajnokságát. Ez lesz a 1050 és a 1190 Adventure utolsó gyártási éve. Bemutatkozik a 173 lóerős, túrasportosított 1290 Super Duke GT.

2017−2018 − A 1050 és a 1190 gyártásának megszüntetésével egyszerűsítették az Adventure családot, a leköszönő modell helyét a 1090 vette át, mellettük megmaradt a 1290 Super Adventure, mint a KTM zászlóshajója. Az EICMA-n bemutatják a 105 lóerős 790 Duke- ot és a 790 Adventure koncepciómotort, amely 2019-re érett meg a sorozatgyártásra.

790 Duke

2019−2020 − A milánói EICMA-n a sorozatgyártott 790 Adventure mellett a 890 Duke és a 390 Adventure egy-egy prototípusa borzolja a kedélyeket. A 390 Duke már komoly eladási eredményeket tud felmutatni. 2020-ban végre sorozatgyártásba kerül a várva várt 390 Adventure, amely kedvező árával, fejlett menetasszisztens szolgáltatásokkal, gyorsváltóval, kanyar ABS-szel és kanyar-kipörgésgátlóval házon belül állít konkurenciát a 390 Duke-nak. Augusztus óriási szenzációt hozott, a dél-afrikai Brad Binder behúzta a KTM első MotoGP-győzelmét a KTM RC16 nyergében. És ezzel még nincs vége….

Brad Binder megszerzi a KTM első Moto GP győzelmét Csehországban, 2020
Fotó: KTM