KTM RC8 R – Ready to Race 2.0

2011-ben módosí­tott kivitelben lép szí­nre a KTM RC8 R. Alapos
felfrissí­tésének köszönhetően sokkal jobban megfelel mindennapos
használatra.

Mind ez idáig meglehetősen sarkos-szögletes superbike volt a KTM RC8, nemcsak a megjelenése, hanem a motorja vonatkozásában is. Ami a külsőt illeti, a 2011-es kiadáson is sok az él és a szöglet, csupán a fényezésen és a matricákon változtattak az osztrákok, és divatos LED-parkolófénnyel egészí­tették ki a fényszórót. Az új 1190 RC8 R azonban több, mint az elődje kicsinosí­tott változata, ugyanis műszaki szempontból sokat fejlődött hozzá képest.

Motorok KTM 1190 RC8 R 2011

Mielőtt elmerülnénk a részletekben, lássuk először a gyakorlati tapasztalatokat! Fel a sisakot, és ki az eső áztatta valenciai GP-versenypályára! Már az első csúszós balos kanyar óvatos bevételekor kiderül, hogy gyökeresen módosult az RC8 R karaktere. Főleg a motorjára, az erős V2-esre igaz ez: hektikus erőcsomagból kulturált hajtómű lett.

Motorok KTM 1190 RC8 R 2011
Hatékonyabb égést szavatol a kettős gyújtás

Különösen jól érvényesül ez az előnyös változás az esős pályán, ahol fontos az egyenletes teljesí­tménykifejtés és az érzékletes gázfelvétel. Nagyon finoman lehet ösztökélni a KTM-et a kanyar holtpontján, a gázkar olajozott működésének köszönhetően szépen, kulturáltan gyorsí­t ki az í­vről. Körről körre egyre jobban hozzászokik és megbí­zik benne az ember, ezért mind nagyobb élvezetet jelent a pengeélen való motorozás.

Motorok KTM 1190 RC8 R 2011
Divatteremtő és nagyon látványos a LED-es parkolófény

Da vajon mitől változott meg ilyen markánsan a motor? Egyrészt attól, hogy új kiegyensúlyozótengelyt és egy kilogrammal nehezebb lendkereket kapott, amitől számottevően javult a gázadási reakciója. Fejlődésének másik záloga az elektronika és a mechanika közötti összekötő kapocs, a fojtószelep. A KTM átalakí­totta az ECU-vezérelt második fojtószelep működését, ami megint csak nagyban kedvezett a gázadási reakciónak. Ezzel együtt természetesen tökéletesí­tette a befecskendező elektronika jellegmezőjét is.

Motorok KTM 1190 RC8 R 2011
Pontosan 1 kilóval nehezebb a generátor forgórésze, mint eddig

A fentiek mellett döntő szerepet játszik a kettős gyújtás, hiszen hatására sokkal hatékonyabb és tisztább a motorban lezajló égési folyamat. Mindegy egyes gyertya számos paramétertől (fojtószelepszög, sebességfokozat, fordulatszám, hőmérséklet) függően, külön-külön ad szikrát. Emiatt lényegesen lágyabban megy végbe az égés, ami részben magyarázatot ad a motor előnyösebb viselkedésére. A KTM szerint kedvezőbb fogyasztásban is kifejezésre jut a kettős gyújtás jótékony hatása. Ráadásul intenzí­vebb szelepvezérlést tesz lehetővé a kettős gyújtás, ami fokozza a teljesí­tményt.

Az eddig folyamatosan kritizált váltó is olyan, mintha kicserélték volna. A sajtótájékoztató alkalmával kipróbált motorokon a japán gyártmányok magas szí­nvonalát hozta, könnyen és pontosan lehetett behí­vni rajta az egyes fokozatokat.

A számos ponton tökéletesí­tett motor mellett a superbike futóművére is gondot fordí­tottak a KTM szakemberei. Arra törekedtek, hogy javí­tsák az RC8 R országúi és mindennapos használati komfortját, arra azonban vigyáztak, hogy mindez ne menjen versenypálya-kvalitásainak rovására.

Motorok KTM 1190 RC8 R 2011
Még a tankolt üzemanyag oktánszáma is leolvasható a kijelzőről



Megváltoztatták a lengéscsillapí­tók beállí­tását, és puhább rugót épí­tettek be hátra. A sok kis beavatkozás együttes hatása ingen jelentős. Az RC8 R jelenlegi változata egyaránt alkalmas rá, hogy kényelmesen csordogáljanak vele a belvárosban, tempósan haladjanak országúon, vagy mindent kihozzanak belőle versenypályán. Mindezt ráadásul csökkentett áron, a KTM ugyanis mindössze 4 627 000 forintot kér érte.