KTM Freeride E-XC

Nincs zaj, nincsenek kipufogógázok – hétévnyi fejlesztés után a KTM elektromos motorkerékpárja új perspektí­vát adhat az offroadsportnak.

Jól összezavartuk a kirándulókat a Saalbach-Hinterglemm fölötti erdőben. Látnak egy csoport enduróst közeledni, de nem hallják őket. És mielőtt ámulatukból felocsúdva viszonozhatnák a motorosok vidám üdvözlését, azok KTM Freeride E-jeik nyergében már egy csendes surranással el is tűntek a következő kanyarban.

 

A KTM marketingesei nem véletlenül rendezték első elektromotorjuk bemutatóját az osztrák mountainbike-osok és trekkingelők fellegvárában: hatásosan akarták érzékeltetni, milyen az, amikor sem a zaj, sem a kipufogógázok nem zavarnak. A KTM csapatának épp elég ideje volt megfelelő helyet találni a leleplezéshez, hiszen a mattighofeniek 2007 óta dolgoznak elektromos motorkerékpárjuk koncepcióján. Egy ideig – miután a 2009-es válság mindenkit takarékoskodásra kényszerí­tett – még 350-es négyütemű és 250-es kétütemű endurómotorjukat is a kecses villanymotor vázába szerelték.

 

Motorok KTM Freeride E-XCKattintson a galériáért!

 

A válságon az osztrákok rég túl vannak, 2014-ben több mint 140 000 példánnyal a cégtörténet legjobb eladási adatait produkálták – és most itt van az elektromos Freeride. Hasonlí­t a két robbanómotoros testvérmodellhez: könnyű, karcsú és kecses. Nem kimondottan a nagy hatótávolságra törekszik, mint a Brammo (lásd a Motorrevü előző számát), sokkal inkább játékszer. Az akkumulátor kapacitása 2,6 kWh, a ví­zhűtéses elektromotor teljesí­tménye 16 kW (22 LE), a közúi forgalomra is alkalmas E-XC-enduróváltozat tömege 110 kilogramm.

 

Elfordí­tom a gyújtáskulcsot, és röviden megnyomom az indí­tógombot. Az ülés előtt elhelyezett kijelzőn két oszlop mutatja az akkumulátorok töltöttségi szintjét. Közöttük egy nyomógombbal lehet választani a három menetprogram közül: az első fokozat fél teljesí­tménnyel, a 2. és 3. fokozat teljes erővel megy, de eltérően reagál. Váltókar és lábfék nincs rajta, mint ahogy kuplung sem. Fékezni a kormányról lehet jobb (első) és bal oldalon (hátsó). Elinduláshoz elég, ha megtekerjük a gázkart, pardon potmétert.

 

Motorok KTM Freeride E-XC

Az E-XC-vel párhuzamosan egy motokrossz- és egy supermoto-változat is piacra kerül. Összesen 1500 elektromos Freeride-ot gyártanak – 6 kép a galériában

 

Csak a primer hajtás szolid fütyülése (áttétel 1: 2,4) hallatszik. Gyorsan kanyargunk felfelé az erdészeti utakon, a Freeride E megadott legnagyobb sebessége 75 km/h. Bő 60-ig gyorsulunk 3. fokozatban, nagyjából hétfokos emelkedőn. Nem rossz. A szűk kanyarokból való kigyorsí­tást elképesztő módon megkönnyí­ti az elektromos motor természetéből adódó nyomatéka, ilyen helyzetekben teljesen elfeledteti velünk, hogy a benzines társak esetében ilyenkor bizony nagy szükség van a mindent kisimí­tó finom kézmozdulatokra a kuplungkaron.

 

###

 

Nem ilyen fényes viszont a helyzet, ha a kijelzőre pillantunk. A töltöttség gyorsan csökken, óvatosságra inti a markolatot tekerő kezet. A KTM 50 kilométeres hatótávolságot í­gér – ez nagyjából reális. A Motorrevü már 2008-ban tesztelte a Quantya ugyanekkora akkumulátorral ellátott, időközben azonban a piacról eltűnt elektromos enduróját, amely 25 (motokrossz) és 55 kilométer (erdei utak) közötti távot bí­rt.

 

Motorok KTM Freeride E-XC

Meddig elég a szufla? A két LED-es oszlop (zöld csí­k) a töltöttségi állapotot mutatja, a közöttük lévő számok azt jelzik, hogy éppen melyik menetprogram aktí­v

 

Ebből a szempontból jól jön a bukkanós turistaú, hiszen lassabb tempóra kényszerí­t bennünket. Itt az egyes teljesí­tményfokozat is elég lenne, de a 11 lóerős maradék teljesí­tménnyel és az óvatos reagálással az élvezetek is alábbhagynak. A KTM offroados tapasztalata mellett magától értetődő ugyanakkor, hogy a Freeride futóműve lazán teljesí­ti a rázópadot, emellett első osztályúan kormányozható és fékezhető. A durva bütykös versenyabroncsok helyett viszont talán a talajt kí­mélő triálgumik jobban illettek volna az elektromos mobilitás környezettudatosságához.

 

Motorok KTM Freeride E-XC

Tankolás: a 28 kilogrammos akkumulátort (beszállí­tó: Samsung) négy csavarral kell rögzí­teni. Cseréje két percbe sem telik

 

Spongyát rá. Hinterglemm után egy legelőn különleges megmérettetés, egy kitűzött pálya vár a motorokra. De mielőtt a Freeride E bámulatos sebességgel végigrohanna a krosszpályán, tankolnunk kell. Felhajtjuk az ülést, kitekerünk négy csavart – egy feltöltött akkumulátor behelyezése még két percig sem tart. Akinek azonban nincs pótakksija, annak várnia kell. 50 percet, mí­g az akkumulátor kapacitásának 80 százaléka ismét rendelkezésre áll, egy teljes töltés 80 percig tart. És persze áram kell hozzá.

 

Motorok KTM Freeride E-XC

Elektromos hajtómű: a 16 kW-os (22 LE), ví­zhűtéses villanymotort a KTM gyártja. Az áttételtől eltekintve (a képen elöl) nincs szükség váltóra

 

Ez az a szempont, amely megkerülhetetlenül visszavezet az alapkérdéshez. Ugyanis a drága akkumulátortechnika 3 650 000 Ft-ra srófolja fel az alap Freeride E árát (akkumulátorral és töltővel együtt), ami bizony nehezen emészthető. Egy 28 kilós és 1 070 000 Ft-ba kerülő pótakkumulátort pedig a hátizsákban magunkkal vinni nem igazán reális. Ezért a Freeride E egyelőre arra jó, hogy egy áramforrástól nem túl messze játszadozzunk vele – még ha nagyon is örülnénk a természetben való hangtalan rohangálásnak. Ez a tény viszont igazán alkalmas lenne arra, hogy fellendí­tse az offroadsportot – például az ipari területek közelében kialakí­tott elektromos krosszpályák formájában. Megemeljük a kalapunkat a KTM előtt, hogy az elsők között igyekszik egyengetni az odavezető utat.