KTM Freeride E – íram

Semmi nem hallatszik. Egy hang se. Az „önindí­tó” gombjának megnyomására csak az akkumulátor élesedik be, más egyéb nem történik. Innentől kezdve 300 volt feszültség áll készen a villanymotor két pólusán, bőven elég hozzá, hogy az örök legelőkre küldjön egy békésen kérődző alpesi tehenet. Vagy egy óvatlan motorkerékpár-szerelőt.

„Hermetikusan lezártuk az egész hajtóegységet” – magyarázza Johannes Proschek projektvezető. „Nem lehet játszani az általunk kifejlesztett nagyfeszültségű technikával, nem szabad, hogy bárki hozzáérjen a vezetékekhez. Viszont olyan jól becsomagoltuk az egészet, hogy akár ví­z alatt is lehetne használni a Freeride-ot”. Ví­z alatt? Ma biztosan nem kell kipróbálnunk, egyetlen felhő sincs az égen, csupán egy dús zöld rét hí­vogat, hogy azon fogjuk vallatóra az elektromos terepszöcskét. A gyártó tájékoztatása szerint pehelykönnyű, mindössze 95 kilogramm a tömege feltankolva.

Motorok KTM Freeride E
Az első nagyobb gyártó, aki betört az elektromos motorok piacára, a KTM.

A Freeride E egy új, csendes világ előfutárja


A gázkar óvatos elfordí­tására finoman mozgásba lendül a jármű. Rángatásnak, lefulladásnak nyoma sincs – hiába, nagyon értik a dolgukat ezek a KTM-es fiúk! Két kör után egészen megszilárdul azirányú meggyőződésünk, hogy professzionálisan megépí­tett motorkerékpárral van dolgunk. A talajra átvitt hajtónyomaték párhuzamosan nő a gázkar elfordí­tásának mértékével, pontosan úgy, ahogy azt a belső égésű motoroknál szeretné az ember, de csak a legritkább esetben tapasztalhatja meg. Teljes terhelés alá helyezve hangos zümmögéssel lő ki előre a prototí­pus. Vehemenciáját a 30 LE teljesí­tménynek, az első pillanattól kezdve rendelkezésre álló 45 Nm maximális forgatónyomatéknak és a 70 km/óra végsebességre beállí­tott összáttételezésnek köszönheti.

Amint birtokba vesszük vele a bevezetőben emlí­tett zöld rétet, látjuk, hogy indulatosan felkapja a fejét a szomszédos telek gazdája. Aztán nem sokkal később visszafordul, és zavartalanul teszi tovább a dolgát. Ő sem hall semmit a fel-alá cikázó Freeride-ból. Szinte hangtalanul robog az elektromos enduró, legfeljebb csak a bütykös hátsó kerék által felvert, majd a földre hulló fűcsomók tompa puffanása hallható, az is csak a közvetlen közelében. Ettől a szomszéd is egyből jobb kedvre derül. Még belegondolni is rossz, mi lett volna, ha egy 450 köbcentis szörnyeteggel kezdünk vagánykodni mellette! Biztosan utánunk hají­totta volna a vasvilláját, de az sem kizárt, hogy alánk pörkölt volna a sörétes puskájával…

Motorok KTM Freeride E
30 LE a tartós üzemben 10 LE-t mozgósí­tó egyenáramú villanymotor névleges

teljesí­tménye. Alul masszí­v alumí­niumburkolat védi a sérülésektől


Még az a szerencse, hogy az elektromos motorkerékpárok harmonizálnak a természettel. A KTM is felismerte ezt, és nagy jövőt lát bennük. Teljesen igaza van, méghozzá nem csak a környezeti összeférhetőség, hanem a megtapasztalható vezetési élmény miatt is: kiváló menetkomforttal, vibrációmentes teljesí­tménykifejtéssel, óriási nyomatékkal és a hagyományos endurókét toronymagasan túlszárnyaló nyomatékátvitellel büszkélkedhet a Freeride. A hátsó féket a bal oldali markolatkarral lehet működetni, kuplungra nincs szükség. Ennek két előnye is van: mindkét lábbal lehet hajtani a motort nehéz terepen, és végre stí­lusos driftekkel lehet megkezdeni a jobbos kanyarokat is. Ami nekünk még nem ment, az a hátsó kerék kontrollált kipörgetése – túlságosan hatékony a nyomatékátvitel.

Motorok KTM Freeride E

De vajon mennyit lehet egyhuzamban élvezkedni az elektromos enduróval? Thomas Kutruff sajtószóvivő szerint egy profi krosszpilóta 25 perc alatt lemerí­ti, amatőrök alatt azonban 45 percig is bí­rja. Utána nem kell sokat várni az újabb mókáig, mivel mindössze 1,5 óra alatt feltöltődik 2,1 kWh kapacitású akkumulátora. A fékezési energia visszatáplálására gondolt ugyan a KTM, ám nem valósí­totta meg, terepen ugyanis nehézkes lenne a dolog, mivel nem szabad, hogy hirtelen blokkolni kezdjenek a kerekek. Maga a 300 voltos akksi hagyományos laptopcellákból épül fel, olyanokból, amilyeneket a Tesla cég is alkalmaz az általa kifejlesztett Roadsterben. A KTM mindent maga állí­tott elő a Freeride-hoz, az akkumulátort, a vezérlőelektronikát és az egyenáramú motort is. Egyiknek a know-how-ját sem akarta kiengedni a kezéből.

Motorok KTM Freeride E
Kattintson a képre a galériához


Első tapasztalataink rendkí­vül meggyőzőek. Ez a KTM volt a legjobb azon elektromos motorkerékpárok közül, amelyeket alkalmunk volt kipróbálni az eddigiekben.

„Nagy jövő előtt állnak az elektromos motorkerékpárok”

Beszélgetés
Stefan Piererrel (54), a KTM vezetőjével az általa irányí­tott osztrák
motorkerékpár-márka elektromos mobilitást érintő stratégiájáról.
– Pierer úr, miért akar villannyal üzemelő motorkerékpárt gyártani a KTM? Minden, ami ebben a témában készült eddig, szinte eladhatatlan…

– Meg vagyok győződve a termékünk sikeréről. Terepmotorgyártóként tisztában kell lennünk vele, hogy az emberek mindig is kritikus szemmel fognak tekinteni az endurósportra annak környezetterhelő mivolta miatt. Egy elektromos motorkerékpár semmivel sem ró nagyobb terhet a környezetre, mint egy hegyikerékpár. Ez egészen új távlatokat nyit a sportág előtt. Természetesen abban is szentül hiszek, hogy sok, a közlekedéssel együtt járó problémát is enyhí­teni tudnánk az elektromos kétkerekűekkel. Nincs párjuk zaj- és károsanyag-kibocsátás szempontjából, továbbá igen kicsi a helyigényük.

– Miért kell olyan sok idő hozzá, hogy piacra kerüljön a Freeride? Már másfél évvel ezelőtt elkészült belőle a koncepció.

– Minden egyes alkatrészt magunk készí­tünk hozzá. Az általunk megépí­tett nagyfeszültségű motor nemcsak páratlanul finoman működik, hanem nagyon könnyű is. Sok mindenbe most vágtuk bele először a fejszénket, a nulláról kellett alapvető fejlesztéseket elvégeznünk. Az sem elhanyagolandó szempont, hogy egy olyan neves gyártó, mint a KTM, nem hozakodhat elő valamiféle tákolmánnyal, tőlünk kiforrott, üzembiztos járműveket várnak a vásárlóink. Teljesen új, harmadik fejlesztőgárdát állí­tottam össze a célból. Most már nemcsak két- és négyütemű, hanem elektromos motorral hajtott motorkerékpárokat is fémjelez a nevünk.

– Mikortól és mennyiért lesz kapható a Freeride?

– 2012 tavaszáig 500 darabot állí­tunk össze belőle, és átadjuk őket tesztelésre kiválasztott ügyfeleinknek, hogy kiküszöböljük a hibákat. Ha minden jól megy, 2013-ban kezdetét veheti az értékesí­tése 10 000 eurónál lényegesen alacsonyabb áron.