KTM EXC 400 Racing – Ha hí­v a természet

Hogy mi az az enduró motor? Kezdő és haladó egyaránt ha kinyitja az idegen szavak szótárát, valószí­nűleg ennek a motornak a képét is ott találja majd a szöveg mellett… Ezt viszont csak azok tudják, akik átélték vele a kellemes erdei motorozás élményét.

Rövid szünet után közkérésre ismét itt a KTM EXC 400-as. Nem értettem sikerének titkát, és keresettségének okát, mikor már jó ideje a 450-es is piacon van. Az erőforrástól eltekintve szinte csavarra egyezik nagyobb és erősebb testvérével, akkor miért élesztették újra? Főleg, hogy ma a minél nagyobb köbcenti, meg a sok tuning alkatrész a trendi. Ilyen és ehhez hasonló gondolatokkal a fejemben ültem rá a gépre.

Mivel a nagyobbik testvérhez volt már szerencsém, semmi extra dolgot nem vettem észre. Ugyanaz a precizitás jellemezte, ráadásul megkapta az  EXC teljes négyütemű palettájának a fejlesztését. Az új fejidomot, lecserélték a digitális órát egy új csí­k fazonúra, ami szépen besimul a helyére. A tankon és a hűtőlepkén lévő matricaszett ugyan egyből szemet szúrt, de maga a panel formájának átalakulását csak később vettem észre. Jelentős eltérés a hátsó villában volt, ami ugyan még mindig nem rendelkezik himba rendszerrel, és közvetlenül csatlakozik rá a PDS rugóstag, mégis teljesen más a formája, és kidolgozottsága. Ennek a változtatásnak inkább funkcionális, mint optikai jelentősége volt, a gyár szerint í­gy sikerült egy keveset lefaragni a motor súlyából. Lehet, hogy előttem már valaki állí­tgatta a futóművet, de nekem finomabbnak, és érzékenyebbnek tűnt. Aztán ki tudja, hisz a hátsó traktuson kí­vül a vázat is újragyúrták, a henger alakú csöveket ovális váltotta fel a lengővilla csapágy fölött.

Az oldaltámasszal nem sikerült kibékülnöm, nem hajlott eléggé előre, és nagyon függőleges maradt a motor, ami miatt féltem, hogy a legkisebb szellő is felborí­tja. A hátsó sárvédő alá rejtett féklámpa is igaz, nagyon jól mutat, viszont autóval követve a motort, nem lehet belőle szinte semmit sem látni. Igaz, nem kimondottan utcára tervezett modellről van szó. A hullámos tárcsák viszont nem csak jól mutatnak, de nagyon jól adagolhatóak, és igen hatékonyak. Az új szí­nű 28-as Renthal szarv is csak az alig észrevehető különbségek közé sorolható. A kormánykapcsolón ugyan minden megtalálható, csak az elrendezésük nem a legtökéletesebb. A leállí­tó gomb pont olyan helyre került, amit üresben is éppen elég feladat megnyomni, és ha húzzuk a kuplungot, kénytelenek vagyunk jobb kézzel oltani el az isteni szikrát. A kezelőszerveken kí­vül a markolattal se nyerte el a tetszésem. Bár szépen mutat, mégis zavaró a világos szürke-narancs kombináció. Aki valaha is terepmotorozott már, az tudja, mire gondolok. Nem kell több két óra barangolásnál, és máris a szép hamuszí­n sötétszürkébe, majd koszos feketébe megy át. Sőt, a fellelhető extrák mennyiségét, és minőségét tekintve szerintem a kézvédő is alapfelszereltség lehetne.


Hát ennyit az általánosságokról. Viszont ha mindenben ugyanazt tudja mint a 450-es, akkor miért pont ez? A válasz nagyon egyszerű, a blokk miatt. Ha van olyan szakág, ahol a zabolázatlan erő néha hátrányként jelentkezik, akkor az enduro az. Sokkal többre megy az ember egy jól kiegyensúlyozott motorral, mint egy durva méregzsákkal. Nagyon lágy, kellemes a motor járása. Jámbor kezes bárány, mégis érezni a benne rejlő erőt. Nem kell noszogatni, vagy visszaváltogatni, ha leejtettük a fordulatot. Már a legkisebb gázra is reagál, és elindul, ahogy kell. Erdőben fák közötti motorozásnál ettől több nem is kell. Hatsebességes váltója nagyon jól lett felosztva, nem jelentkeztek a „hányadikba is kéne ezt” gondolatok. Minden feladatot könnyen meg lehetett oldani vele. Tipikusan az a motor, ami elég nagy terhet levesz a pilóta válláról, és bizonyos helyzeteket szinte maga old meg. Ha most kezdeném ezt a szakágat, valószí­nűleg ezzel tenném, és ha már megszerezném a kellő rutint, akkor esetleg lecserélném egy 450-esre.


Köszönhetően az újí­tásoknak 113 kg-os súlya igazi kis borotvaéllé teszi, szinte játszi könnyedségűvé teszi vele a forgolódást. Az átélt élmények tudatában úgy gondolom egy darabig még a kedvencek közt fog maradni, ha máshol nem is, az én emlékeim között. Kezdőknek kezessége, haladóknak használhatósága miatt merem ajánlani.