KTM 2015-ös EXC modellek – Maradnak a csúcson…

A „Ne változtass a nyerő csapaton”-mottóval meghirdetett modellbemutató ezútal nem a hatalmas áttörésekről, inkább a finomhangolásokról szólt.

Szlovákia régóta jeleskedik az endurósportban. 2015-ben a Six Dayt is itt rendezik, és a múltban világbajnokságok és kontinensviadalok sokaságát tartották a Kárpátok eme vonulatain. így csaknem stí­lszerű, hogy az offroad vérvonal sajtótesztjei is itt zajlanak. A spanyol időjárás és vendégszeretet miatt Dél-Európa számomra kedvesebb helyszí­n, ebben a minket fogadó heves esőzés ismét megerősí­tett.

 

Motorok KTM EXC - 2015-ös modellek

 

Este érkeztünk a sverepeci legendás krosszpályától egy ugrásnyira található Vágbesztercére. A lehangoló műholdképek és a környező hegyeket elmosó sárlavinákról érkező hí­rek kezdték borzolni a kedélyeket – mint kiderült, a helyzet annyira aggasztó volt, hogy kis hí­ján lefújták az egész tesztet. Másnap reggelre viszont megérkezett a napsütés, í­gy bizakodva indultunk a technikai újdonságok beharangozójára. A viszonylag száraz adatok helyett ezútal inkább a KTM csoport üzleti sikereiről és a fejlesztői (RD) részleg komoly bőví­téséről kaptunk í­zelí­tőt. Az éves eladott 127 ezer motor komoly növekedési potenciált mutat, miszerint az újonnan megnyí­lt piacokkal ellensúlyozni lehet a keleti blokkban és a nyugati országokban eladott darabszám stagnálását, esetleg csökkenését is. A prezentációból kiderült, hogy a 2000 fő körülire nőtt dolgozói létszámból háromszázötvenen a fejlesztésen dolgoznak, ami egyedülálló arány egy ilyen kis cég esetében.

 

Motorok KTM EXC - 2015-ös modellek

 

A márkanév presztí­zsét tovább növeli, hogy szinte az összes nemzetközi és világversenyt a KTM-es csapatok nyerik több éve – immár beleértve Amerikát is, ami forradalom a cég részéről. Ezek után valóban azt kell mondjuk, hogy a nagy japán gyártókkal szembeni technikai előnyük megengedi, hogy csak finomhangolják előző évi modellpalettájukat. Persze ésszerűsí­tésen és elvárható dizájnsimí­tásokon kí­vül módosultak is a gépek.

 

Motorok KTM EXC - 2015-ös modellek

A DDS kuplung 2014-ben debütált a krosszmotoroknál

 

 

A négyütemű modellek kipufogórendszerét teljesen áttervezték, jobban áttekinthető és könnyebben kezelhető műszeregységet szereltek fel, rugalmasabbra cserélték a kézvédőket és a markolatokat, átszelepelték és jobb minőségű szimeringgel látták el a hátsó gátlókat, valamint a felniket és a kormányokat feketére, a vázat pedig narancssárgára szí­nezték.

 

Motorok KTM EXC - 2015-ös modellek

A 450 EXC blokkja: a két olajszivattyúnak köszönhetően pontosabb lett a kenés, ezzel javult a tartósság

 

 

 

Igen, ez nem hat soknak í­gy első olvasásra, de mindemellett áttervezett DDS kuplungkosár, jobban tömí­tett olajpumpa és kenőolajrendszer, átprogramozott gyújtás és benzinbefecskendezők, valamint könnyebb lengővilla egészí­ti ki a sort. Fontos viszont a nagy újí­tásokkor gyakran hiányzó egyensúly és összhang, amire most a gyár szerint komoly erőket fordí­tottak – erről viszont csak versenykörülmények között bizonyosodhatunk meg.

 

Motorok KTM EXC - 2015-ös modellek

Újdonság a feketére eloxált alumí­nium Giant felni. Az alumí­nium kerékagy CNC-technológiával készült

 

 

 

Szerencsére a domenizai dombok endurónyomvonala igazi csemege a terepmotorozás szerelmeseinek. Száraz időben élménymotorozás a hatalmas emelkedőkön és gyökerekkel tarkí­tott le- és feljárókon a sportolás. Egy ilyen teszten – megfelelő tudással – valóban teljes képet kaphatunk a gépekről. Ezútal a szárazság nem került szóba, í­gy igazi extrém körülmények között kellett bizonyí­tania az frissí­tett technikának. íltalában az első körre már minden pilóta a startvonalnál topog, hogy mielőbb engedjék be a pályára, most azonban a hatalmas sár láttán nyugodtan elkészülhettek a csoportképek, hiszen mindenki azt várta, hogy a lelkesebbek nekifussanak és felszárí­tsák a talajt.

 

Motorok KTM EXC - 2015-ös modellek

ítdolgozott airbox: hatékonyabb lett a levegőszállí­tás a keverékképzéshez, emellett a légszűrő könnyebben cserélhető – még szerszámra sincs szükség hozzá

 

 

 

Most nekifutok indulási sorrendben, hogy mely motorokon milyen fejlesztéseket végeztek, és ebből a pilóta mit érez egy ilyen szélsőségesen durva terepen.

 

 

KTM 450 EXC-F

A legnépesebb mezőnyben kell helytállnia, súlya és kezelhetősége az erejéhez mérten komoly motoros tudást feltételez. 111 kilogramm benzin nélkül (nem szoktam úgy használni), ami egy 75 kilós versenyzőhöz állí­tott futóművel ezen a terepen jó párosí­tásnak tűnik. Az én kilencven kilóm alatt sem éreztem, hogy a ráragadó sárrétegtől túlzottan összeülne a motor hátulja. Ilyen körülmények között ez nagyon fontos szempont, hiszen a hátsó kerék tapadása elengedhetetlen, viszont az egyensúly is fontos. Ha túlságosan hátra kerül a súlypont, irányí­thatatlanná válik a motor, és az első kerék általában nem arra akar menni, amerre szeretnénk.

 

Motorok KTM EXC - 2015-ös modellek

 

Valószí­nűleg a PDS-nek köszönhető, hogy még az ilyen szélsőséges helyzetben is megmaradt az egyensúly. Az első feljáró mondjuk megviccelt, mert a nyomvonal egy meredek füves rét után rögtön egy gyökeres-agyagos feljáróban folytatódott az erdő határán, ráadásul két nyí­llal, ahol a jelzések értelmezése idejére én elvettem a gázt. Balra a nyusziknak táblázott nyom vezetett, mire én továbbmentem egyenesen, de kisebb lendülettel. Az a gázelvétel az emelkedő közepén már megbosszulta magát, ezért gyorsan vissza is fordultam, és csak másodszorra, a lejtő aljáról teligázzal indulva jutottam fel. Már a füves réten is nehéz volt gyorsí­tani, annyira átázott a talaj, de az egyensúly és a motorerő vizsgájához elegendő volt. Az erdei csúszós szakaszokon már egyedül jártam, a legtöbb újságí­ró hamarabb feladta a küzdelmet az elemekkel. Az agyagos talajon viszont végig jóindulatú és kezelhető maradt a motor. A második körre a keréknyomást a beállí­tott 1 bar-ról 0,6-ra csökkentettem, í­gy teljesen más volt az élmény. A fékek hagyományosan jók az összes modellen, és az üléspozí­ció a magasabb versenyzőknek is kedvező.

 

Motorok KTM EXC - 2015-ös modellek

Könnyebben kezelhető és leolvasható műszerfal

 

 

 

KTM 350 EXC-F

Tony Cairoli és sok más versenyző kedvenc motormérete. 107 kilójával és érezhetően könnyebb kezelhetőségével a nem kimondottan izmos motorosoknak is kedvez. 12 000-es percenkénti fordulathoz közelí­tve bivalyerős, de már 5000-től elég erő van benne a gyors haladáshoz. A csúszós talajon fontos, hogy már egész kis fordulatszámtól nyomatékos legyen, és ne akarjon leböffenni. Ezt a lendkeréktömeggel és átprogramozott elektronikával érték el, í­gy ez a motor volt az általam felállí­tott kedvenclistán a második helyezett. Nem hiába a pilóták álma, a játékosan könnyű kezelhetőséghez elég erő társul.

 

Motorok KTM EXC - 2015-ös modellek

 

 

###

 

KTM 500 EXC-F

A minimális súlytöbbletért nyugodt teljesí­tménygörbét kapunk a cég csúcsragadozójától. Személyes kedvencem: szinte alapjárattól húz, lehetetlen lefullasztani, és hatalmas teljesí­tménytartalékkal rendelkezik. A tekintélyes forgó tömegtől talán az egyenesfutása is kedvezőbb, bár igazán nehéz terepen ebből már hátrányok is adódnak. Összességében a legkevesebb energiát igényli, hiszen a motorerőt okosan használva az 500 EXC-F megoldja helyettünk a feladatot. Azokon a feljárókon is könnyedén feljutottam, ahol a többi modellel már gépészkedni kellett.

 

Motorok KTM EXC - 2015-ös modellek

 

 

KTM 250 EXC-F

A kiskategória királya. Az enduróterephez igazí­tott blokk nincs annyira kihegyezve, mint a krossztestvéré, de a csúszós viszonyokhoz még a kevesebb is több volt a szükségesnél. Szinte még a kanyarbejárókban is nyugodtan ki lehet tartani a gázt, mert barátságos karakterének köszönhetően nem akar kitörni a szűk fordulókban sem. A valóságban csak három kilóval könnyebb, mint a 350-es nagytestvére, de érzésre sokkal többet letagadhatna, számomra igazi játékmotornak tűnt. A súlyom és a rárakódott tí­z kiló sár alatt némileg szenvedett ugyan, de olyan lendületes fordulókat tudtam vele bevenni, mint egyetlen másik konkurensével sem. Nálam ez a gép volt a bronzérmes.

 

Motorok KTM EXC - 2015-ös modellek

 

 

KTM 125 EXC

A legkisebb legek motorja. Két gázállás létezik, ha gyors tempót várunk. Ha akarunk, és nem vesszük el a gázt, akkor iszonyatos tempót lehet vele produkálni. Bí­rja és szereti is ezt a használati módot. Már majdnem annyira könnyűnek éreztem a gyökeres csúszós részeken is, hogy ahol óvatoskodni kezdtem a nagyobb vasakkal, ott ezzel kedvem támadt a kövekről ugratni. Egyetlen hátránya, hogy alacsony fordulatról lehetetlen kellően kigyorsí­tani, emiatt ha egy hajszállal is, de lemaradt a dobogóról.

 

Motorok KTM EXC - 2015-ös modellek

 

 

KTM 200 EXC

Hasonló érzet a kistestvéréhez, csak plusz lóerővel és nyomatékkal. Nálam ez a kétütemű mezőnyben a második helyre repí­tette a „kis játékszert”. Ezzel a motorral is nyugodtan ott lehet felejteni a gázt, ami megoldja a nehézségeket még a sáros talajon is.

 

Motorok KTM EXC - 2015-ös modellek

 

 

KTM 250 EXC

Krosszmotorérzet nyomatékosabb és csendesebb kivitelben. Sajnos a felső tartományból kicsit lecsí­ptek a nyomatékosságért cserébe, de bőven elég erő maradt benne az erdei körülményekhez, bármi is kerüljön az utunkba. Vele is lehet szinte gázelvétel nélkül haladni, miközben a veszélyesen csúszós lejárókban sem éreztem nehéznek a motort. így a 250 EXC lett a győztes a kétüteműek között. Kuplungja – mint az összes EXC modellnek -, tökéletesen működik, hála a hidraulikus rendszernek és DDS kosárnak. Kipufogója sokszor hangtalan, üléspozí­ciója és hasmagassága az igazán extrém terepre is alkalmassá teszi. Jó kompromisszum a motorerő és kezelhetőség között.

 

Motorok KTM EXC - 2015-ös modellek

 

 

KTM 300 EXC

Hasonló kistestvéréhez, a különbség csupán a nagyobb hengerben és nyomatékosabb motorkarakterisztikában van. Én ezt a kombinációt vártam az élre, de valahogyan – talán a párás idő miatt, talán az elállí­tódott karburátornak köszönhetően – nem akarta könnyen átlépni a nyomatékküszöböt, és alapjárathoz közeli használat után nagyon sok ideig tartott, mí­g valóban életre kelt. Amikor viszont elindult, akkor talán sok is volt számomra. Még í­gy is a dobogós hely alsó foka jár neki, egy jó beállí­tással akár az élre is állhatna.

 

Motorok KTM EXC - 2015-ös modellek

 

Összességében a helyszí­n és az időjárás kivételével elégedett vagyok, annak ellenére, hogy a nagy fejlesztések elmaradtak. Legnagyobb előrelépésnek a négyüteműek hátsó kipufogódob-átalakí­tását tartom, ami í­gy már módosí­tás nélkül is versenyzésre alkalmas. Ezeken túl természetesen fullextrás Sixdays modelleket is lehet limitált darabszámban rendelni, amelyek a Powerparts minden finomságával felszerelve érkeznek tulajdonosaikhoz. Ha nincs kedvünk házilag bütykölni, jobban megéri rögtön a limitált szériát rendelni. Sajnos a trendet követve a motorok ára már mennyei magasságokban jár, í­gy lassan a sportszer kategóriából a luxuscikkek közé kerülnek át. Ennek indoka azonban jól látszik a kidolgozáson, a részleteket teljes odafigyeléssel, a divatot is követve alakí­tották ki. Nehéz megmondani, hogy helyes-e ez az irány, de egészen különleges érzés ráülni egy ilyen motorra.

 

Motorok KTM EXC - 2015-ös modellek