KTM 125 Duke – Érik a narancs

Az FC Barcelona az elmúlt évek legütőképesebb focicsapata; a méregdrágán
összevásárolt keret helyett nagy hangsúlyt fektetett az utánpótlás
nevelésére. íœgynökeik folyamatosan járják a világot és kutatják fel az
ifjú tehetségeket. Noha egy klub és egy motorkerékpárgyár működése
lényegesen eltér, a KTM is belátta, hogy el kell érni a fiatalokat, hogy
felnőtt korukban is az ő vásárlóik maradjanak.

A mattighofeni márka vezetői eddig is másként gondolkoztak, mint a többiek. A célcsoport meghatározása után száz 15 és 18 év közötti tinédzsert kérdeztek ki a KTM-ek formatervéért felelős Kiska tervezői és a gyár mérnökei – í­gy szép lassan kikristályosodott, hogy milyennek kell egy, az ifjoncok szí­véhez szóló motornak lennie. Az első tervektől a sorozatgyártás beindí­tásáig három év telt el, ennyi idő alatt kellett a nulláról egy működő tí­pust épí­teni.

Motorok KTM 125 Duke
A szerpentinen is szépen kottázott a WP futómű

Segí­tség nélkül a végeredmény nem ilyenre sikerült volna. A fejlesztési időt nem akarták elhúzni, a magas vételár megölheti a sikert, a minőségből pedig nem adnak alább – nem ezért épí­tették fel fáradtságos munkával a gyár jó hí­rét. így jött képbe az indiai Bajaj, amikor 2007-ben egy nagyobb KTM-részvénycsomagot vásárolt. Akkor 2,4 millió eladott motorkerékpárral a világ ötödik legnagyobb gyártójának számí­tó cég jó üzletet ajánlott: a technológiai tudásért cserébe olcsó előállí­tást í­gértek az apró, évente mindössze hatvanezres értékesí­tési eredménnyel rendelkező osztrák vállalkozásnak.

Motorok KTM 125 Duke
Jó hangja van a rafináltan a blokk alá húzott kipufogónak

Az olcsó előállí­tás kifejezéstől nem kell feltétlenül megijedni, jelen esetben ez inkább vonatkozik a közös anyagbeszerzésre, mint a rosszul képzett munkaerőre. Ha acéllemezből húszezer helyett egymilliót rendelnek, darabra leosztva lényegesen kedvezőbb az ár.

És az ilyen jellegű optimalizálásra szükség van, hogy ne szaladjanak el nagyon a költségek, mert a Duke mindenből a legjobbat kapta. A futóművet a többi KTM-hez hasonlóan a WP szállí­tja, a 43 mm-es belsőcső-átmérőjű teleszkópok és a központi rugóstag példásan kottázik, noha csak az utóbbi állí­tható, azon is csak a rugó előfeszí­tése. Érdekesség, hogy a mindössze 118 kilós motor ugyanazokkal a beállí­tásokkal hatvantól száz kilóig mindenkinek megfelelt – én pontosan a kettő között vagyok –, mindenki dicsérte, senki nem akarta elkezdeni tekergetni. A kijelölt í­vet biztosan tartja, egy idő után a kátyúkat már nem is kerülgettem. A fékek szintén meggyőzőre sikeredtek, noha az ismert európai cégek neve helyett a ByBre felirat olvasható le a fekete nyeregről. Nem különösebben nehéz megfejteni, miről van szó. Segí­tek: By Bre(mbo) – vagyis a Brembo indiai leányvállalatáról van szó, egyébként megegyezik az olasz termékkel, például ugyanaz a felújí­tó készlet tartozik hozzá, mint az eredetihez. Ez is egyfajta spórolás, í­gy csak a minőséget kell megfizetni, a rávésett márkajelzést nem – felmérések szerint ez az árkülönbség tí­z-tizenöt, de extrém esetben akár húsz százalékot is jelenthet. Illetve ebben az esetben nem rontja az európai prémiumtermék presztí­zsét az ízsiába telepí­tett gyártás.

Motorok KTM 125 Duke
Informatí­v kijelző – egyszer majdnem megvolt a 130 km/h

A két vezérműtengelyes blokk teljesen új fejlesztés. A mérnökök kihasználták az előí­rások által megengedett 15 lóerős teljesí­tménylimitet. Bizonyos piacokon leszabályozzák a motor végsebességét, szerencsére a tesztmotorokban nem volt semmilyen tiltás, í­gy viszonylag gyorsan elérték a 110 km/h-t, sőt, egy enyhe lejtésű autópálya-szakaszon 129 km/h-ig sikerült feltornázni a mutatót – egyébként ez volt a nap abszolú sebességrekordja is egyben.

A Duke 125 arányait remekül eltalálták, távolról felnőttnek tűnik. A felmérések szerint a fiatalok nem akarnak gyerekpezsgőt inni és az idősebb testvér kinőtt ruháit hordani: ebben a kategóriában teljesen elfogadott, hogy a nyolcadliteres apuka ezresét másolja. A Duke 125-höz azonban az illúziók kipukkanása nélkül is közel merészkedhetünk.

Tudják, melyik Barbi baba a legdrágább? Az elvált Barbi, mert az övé Ken autója, háza, nyaralója… vagyis a kiegészí­tőkön is tisztességesen lehet keresni. A legkisebb Duke-hoz is bőven van mit válogatni az Akrapovic kipufogótól kezdve a matricákon, a tankot dí­szí­tő LED sorig, és ha a motor megjelenése már kellően egyedi, tetőtől talpig KTM-be öltözhetünk motorozáshoz, utcára egyaránt.

Motorok KTM 125 Duke
Végtelenségig csicsázható, még LED sor is van a gyári kiegészí­tők között



Az indiai piacon lesz kétszázas változat is, sőt, korábban a gyáriak már elszólták magukat, hogy készül nagyobb is – vélhetően háromszázas vagy háromszázötvenes –, de a váz, a hajtáslánc, a fékek és a futómű ebben az állapotban egy négyszázas blokkot is elbí­rna. A negyedliteres hajtómű tartósnak í­gérkezik, vacsora közben az egyik mérnök elmesélte, hogy a több köbcentivel rendelkező tí­pusba ezt a hengert fogják felfúrni. Ez a megnyugtató túltervezettség is a költségcsökkentéssel van összefüggésben, hiszen í­gy később nem kell mindent újratervezni és új gyártósorokat felállí­tani.

Még nincs hivatalos döntés, de várhatóan pár éven belül jön az R modell, amely KTM-es szokás szerint még komolyabb futóművet és jobb fékeket jelent majd, í­gy talán több állí­tási lehetőséget és Brembo feliratos féknyergeket kap majd a vevő a pénzéért.

Motorok KTM 125 Duke
Kevés mozgásteret ad az ülés

Alaposan bejártuk a Prága körüli kis utakat, melyek minőségükben tökéletesen leképezik a magyar viszonyokat. Jön a kanyar, kis összeszokás után már a gázt sem kell elvenni, egyszerűen csak ráborí­tom az í­vre. Hoppá, a szemből érkező autósnak picit gyors lesz a tempó, jobban rádöntök, hogy szűkebben forduljak – ejnye, egy kátyú, de csak a szemem érzékeli, a futómű szinte mindent kivasal, csak a mélyebb, éles szélű gödrökön pattog el egy keveset a hátsó kerék. És ami az ördögi trükk, hogy a blokk alá húzott apró kipufogóból rendes motorhang érkezik. Természetesen nem öblös dohogás, de félreismerhetetlenül belső égésű motorra emlékeztet a kategóriában elterjedt kávédaráló- és porszí­vóorgánum helyett. Az első négy fokozatban még tisztességesen megindul, ötödikben már közel sem nyújtja ugyanazt az élményt, mint korábban, a hatodik pedig már csak overdrive fokozat. Ez is bizonyí­téka annak, hogy a váltókiosztást is a későbbi, nagyobb blokkhoz igazí­tották.

Motorok KTM 125 Duke
A teljes galériához klikk a képre!



A sokszor emlegetett költségcsökkentés eredményeként 999 000 forintba kerül a Duke 125. Ennyi pénzért ennyi minőségi alkatrészt senki más nem ad jelen pillanatban.