Kispataki Viktor dobogón

Kispataki Viktor újoncként állhatott pódiumra a Katarban megrendezett Endurance Világbajnokság 8 órás viadalán.

A többszörös Magyar Bajnok csapata (RMT 21 Racing Team) a korábbi futamokon is mindig az élen, illetve az élbolyt szorosan követve szerepelt, a sikerek azonban elkerülték Őket. A jó szereplés esélye í­gy már-már veszett fejszének tűnt, de a dohai futamra ez megváltozott.


A csapat versenytaktikája minden alkalommal egy teli tank kifogyasztása volt, ami Katarban kb. 24-25 kört, azaz 50 percet jelentett a pályán. Ez után hajt a boxutcába a versenyző, ekkor villámgyors tankolás, első és hátsó gumi, illetve pilóta csere van.

A rajtot és az első etapot Arie Voss teljesí­tette, mivel versenytapasztalattal rendelkezett a pályán. Negyedik helyen adta át Viktornak a gépet, aki tartotta ezt a pozí­ciót, a Suzuki SERT, a BMP 99 és a Yamaha Austria gyári alakulatok mögött.

Didier Van Keymeulen ült a Hondára harmadikként. Őt a csere után nem sokkal megelőzte a 18-as rajtszámú suzukis alakulat, í­gy az ötödik pozí­ción lépett pályára Arie másodjára, majd hazánk fia is.

Viktor utolérte és megelőzte az előttük motorozót miközben lement a nap. Ez további gyorsulásának köszönhető, 2.04.2-es legjobb köridejét ekkor teljesí­tette. így bátran kijelenthető, Viktor kezdi megszokni az Endurance VB közegét, ahogy a sötétben való motorozást is.

Az Őt követő Didier-t visszaelőzte a Suzuki, tehát ismét ötödik helyről adta tovább a gépet miközben teljesen lehűlt az idő.

Erre az etapra a csapat gumiválasztása sajnos nem felelt meg a megváltozott időjárásnak, í­gy Arie lassabb köröket futott. Ekkor az RMT21-et követő Ymes Folch Yamaha és Bolliger Kawasaki vészesen közeledtek.

Viktor következett, keményebb Pirellit kapott, mellyel olyan köridőket tudott teljesí­teni, hogy üldözői ne érjék utol. E közben az előttük versenyben lévő alakulat hibázott, tehát, negyedikként lépett harmadszor pályára a belga Didier.


A csapat felkiáltott, mikor a szektorok idejét jelző monitoron látták, a 27 éves versenyző 20 másodperccel lassabb a pálya középső részén. A Yamahás team ekkor meg is előzte, a Kawasaki pedig veszélyesen közel került. Mikor cserére jött derült ki, hogy a plusz húsz műsodperc oka az, hogy kicsúszott, de a motornak szerencsére nem lett baja. Közben az élen is bukás történt (BMP 99), tehát a csapat pozí­cióját tekintve maradt a negyedik hely, és egy hatalmas hajrá következett.

Arie a Kawasaki mögé állt be, mivel boxkihajtáskor nem égett a lámpa, ezért megállí­tották, hogy kapcsolja be, amellyel időt vesztett. Bolligeréket utolérte, megelőzte, majd egyre közeledett Ymes Folchékra, akik valószí­nűleg már a markukban érezték a harmadik helyet. A boxban hatalmas káosz uralkodott, mennyi idő van hátra, utolérheti-e Folchékat, mi kerüljön a táblára, mindezt négy nyelven megvitatva.

A holland teljes erőbedobással küzdött, 8 óra után az utolsó körben dőlt el a harmadik hely sorsa, az végső körben kanyarról kanyarra váltották egymást, mikor az ellenfél bukott, és Arie is lesodródott a pályáról, de szerencsére sikeresen vissza tudott térni a pályára és végül a harmadik helyre hozta be a gépet. A csapat lüktető szí­vvel várta hol jön Voss, és hatalmas örömmel konstatálta fennállásuk első dobogós eredményét.


A világbajnokság dí­jkiosztóján í­gy Kispataki Viktor is ott lehetett, újoncként, élete első nem európai versenyén, egy gyárinak nem mondható, de lelkes német Honda csapattal.

A vacsora alkalmával versenyzőtársai megköszönték Viktor munkáját, bevallották, hogy álmukban nem gondolták, hogy egy számukra ismeretlen srác velük azonos, avagy gyorsabb köridőket fut, stabilan, hibázás nélkül.

Kispataki Viktor: „Nagyon örülök az eredménynek, felemelő érzés volt Világbajnokságon dobogón állni olyan nagy nevekkel, mint Sylvian Guintoli, Vincent Philippe, Freddy Foray, Igor Jerman, Gwen Giabbani és Steve Martin. Boldog vagyok, hogy az eredmény elérésében ugyanúgy részt tudtam venni, mint sikeres versenyzőtársaim. Didiernél gyorsabb köröket teljesí­tettem a versenyen, ami nem semmi, lévén a 2005-ös év FIM Superstock 1000 világkupa nyerteséről van szó. Köszönöm mindenkinek, aki segí­tett abban, hogy idáig eljussak.”