Kispataki ötödik lett Brno-ban

Beszámoló az Alpok-Adria Bajnokság harmadik, brno-i futamáról, a Full-Gas Racing Team szemével.


Az Alapok-Adria harmadik futamát három jellegzetesség tette emlékezetessé. Ezek közül számunkra a legszomorúbb a vérszegény magyar részvétel volt, másodiknak emlí­thetjük a pálya teljes felületének új burkolatát, nem utolsó sorban pedig az egyre magasabb szí­nvonalat.

Kezdjük az elsővel. Összesen négy hazánk fia állt rajthoz ezen a hétvégén, ami mióta Alpok-Adria bajnokság létezik, még nem fordult elő. 125 GP kategóriában Győrfi Alen a cseh fejlesztésű FGR motort hozta be a kilencedik helyre. Sebestyén Peti Assenből érkezve saját Hondáján (érdekesség, hogy Alen édesapja szereli) a hetedik pozí­cióig jutott. Superstock 1000-ben Bezzeg István volt Kispataki Viktor egyetlen magyar kihí­vója. Németh távozása után Viktor egyelőre egyedül viszi tovább a Full-Gas zászlaját. Adorján Tomi – csapatunk tagja – a Hungaroringen rendezett GSX-R Kupa miatt maradt távol.


A brünni pálya, ahol nem véletlenül rendeznek MotoGP és Superbike VB futamot is, Európa egyik legszebb, és legszí­nvonalasabb versenypályája. Egyedül az aszfalt minőségével voltak problémák. Jól tapadt, viszont voltak nemkí­vánatos bukkanók, repedések. A csehek költséget nem kí­mélve az egész pályára ráhúztak egy új, különleges réteget. Nem tudjuk milyen eljárással készült, de rettentően sima, nagyon homogén, semmi érdesség nem fedezhető fel rajta. Első ránézésre fel is merült a kérdés, vajon ví­zen, esőben, hogy lehet majd itt motorozni. Szárazon is ért minket meglepetés bőven. A tavalyi világbajnokságon bevált gumival indí­tott a Full-Gas Team, ami kb. hat kör alatt úgy szétfoszlott, hogy nem hittünk a szemünknek. Viktor megpróbált egy másik keveréket, ami három kör alatt adta meg magát, úgyhogy legalább azt tudtuk, milyen irányba kell elmozdulni. A lengyel és cseh versenyzők viszont már megfelelő gumikkal köröztek. Történt ugyanis, hogy a rendezők külön levélben felhí­vták az Alpok-Adria versenyzők figyelmét arra, hogy csak csütörtök reggel lehet a pálya depó területére belépni. Ezzel ellentétben, ők már egy hete (talán a cseh és lengyel bajnokságok pályanapjain) motoroztak Brno-ban, nem kevés előnyre téve szert.


Harmadik fontos megállapí­tásunk ez évre az Alpok-Adria futamok komoly szí­nvonal emelkedése. A magyarokat kivéve a többi nemzet úgy látszik egyre komolyabban veszi Európa legnagyobb (a résztvevők számát tekintve) regionális bajnokságát. Ennyi kamiont ebben a bajnokságban még nem láttunk. Az egyes kanyar mellett levő – általában lezárt depót – is kinyitották. Zsúfolásig meg is telt, márpedig ilyet csak a világbajnokság alkalmával láttam.

 

A Superstock 1000 kategóriára rányomja bélyegét a Superbike. A cseh és lengyel versenyzők mindkét kategóriában indulnak, sőt bizonyos bajnokságokban ugyanazon géppel. Nemcsak nekünk, másnak sem tetszett a dolog, í­gy a lengyelek értékelés nélkül állhattak csak rajthoz. Aki benne van a sportban egyből felfedezi a nem széria első-hátsó féktárcsákat, főfék-munkahengereket, telemetria részegységeket, stb… Nem értem, hogy ezeket a gépátvevők mért nem látják, hiszen a fél mezőnyt megóvni nem lehet.


Amí­g Magyarországon a motorversenyzők állandó forrás, illetve szponzor hiánnyal küzdenek, úgy néz ki, hogy északi szomszédainknál, beleértve a szlovákokat is, ez nem í­gy van. Egyre több versenyző jelenik meg egyre komolyabb technikával.

De nézzük a versenyt, hogy is szerepeltünk:

Viktor az időmérő edzésen – megfutva eddigi legjobb brno-i köridejét – a 10. helyre kvalifikálta magát. „Kvalis” gumik hiányában, ez egyáltalán nem rossz eredmény, főleg ha azt nézzük, hogy a lemaradás a harmadik helytől 0,5 másodperc.


 

A verseny aztán nagy csatát hozott. Meklau meggyőző fölénnyel nyert. A versenyen kí­vül induló Szkopek és Wiczynski – egymással külön versenyt ví­vva – négy másodperccel az üldöző boly előtt motoroztak. Heten próbálták meg a futam 2. és 3. helyét megcsí­pni. A négy cseh: Cihák, Cermak, Noss, Prager alakulat, Viktor , az olasz Tonini és a szerb (Meklau pátfogoltja) Milovanovic próbálta legyőzni egymást. Viktor küzdött, jó időket motorozott, a 4 -7. helyeken is volt, majd az utolsó körben egy hajrát kivágva Cihák mögött 2 tizeddel ötödik lett. Andi mögött a dobogót Tonini és Prager foglalta el. A másik magyar, Bezzegh István a kitűnő 11., Alpok-Adria értékelésben a 9. helyezést értre el.

Viktor – aki háromszor volt Alpok-Adria Bajnok – megkezdte a felzárkózást, és egyenlő pontszámmal Toninnal és Camlekkel a 3. helyen áll 27 ponttal. A 33 pontos Prager is befogható, viszont Meklau 70 pontos elsősége már behozhatatlannak tűnik. Reális cél a dobogó megszerzése, bár ebben a mezőnyben ez is kemény küzdelmek árán fog csak sikerülni.




Kispataki Viktor:

„Az időeredményemmel elégedett vagyok. Legjobb köridőm és az átlagom is jobb volt, mint Balázs tavalyi világbajnoki pontot hozó kitűnő eredménye. ítlagban körönként több mint két másodpercet gyorsultam, a pálya az új aszfalttal nem lett gyorsabb, a tavalyi eredményeiket épphogy elérték a többiek. A helyezésemmel már nem vagyok elégedett, meglehetett volna a dobogó is. A futóművem most jó, motorerőben fejlesztünk tovább. Még több motorozás, és edzés következik, mert ellenfeleim mind indulnak vagy a nagyon erős olasz bajnokságban, vagy a nem kevésbé erős IDM-ben is.”

Szöveg: Szabó (Bregyó) János


Képek: Mike Tamás