Kickstarter Choppers: Heritage Military – Gyorsfutár

A Harley és a gyorsaság nem feltétlenül szinonim fogalmak. De az Edelbrock hengerfejek és a gyorsaság már azok.

    Hogy a gyorsaság erény-e, vagy hátrány, az a körülményektől függ. Legalább egy helyzetet mindenki ismer amikor inkább hátrány, de az biztos, hogy az élet legtöbb területén erénynek könyveljük el. Különösen annak számí­t a katonaság működési területén.


    Alábbi motorunk military fényezése ellenére nem katonai jármű, pedig egy katonai gyorsfutárnak ennél jobbat kí­vánni sem lehetne. Gazdája – az épí­tők állí­tása szerint – a Szeged-Budapest viszonylatot általában az elí­télendő 220-as tempóval teljesí­ti, és a gázt először a Budapest határában lévő autópiacnál veszi el.

    Hogy egy Harley mitől megy 220-at, arról pár sorral később beszámolunk, most azonban hadd szögezzük le, hogy ilyen tempónál a motor meglehetősen sokat fogyaszt. És ez az a pont, ahol történetünk tulajdonképpen elkezdődik.

Az 1996-os Heritage több gazdánál is megfordult már, talán négy tulajdonosa volt eddig, és mindannyian alakí­ttattak rajta ezt-azt. Az átalakí­tások néha előnyére, néha pedig hmm… inkább hátrányára váltak.

Supertrap kipufogócsövek

    A most látható lengővillával, hátsó sárvédővel és kormánnyal érkezett meg a Kickstarter Choppers műhelyébe azzal az egyszerű kéréssel, hogy tegyenek rá nagyobb tankot, mert a rajta lévő tí­z literes száz kilométerre sem elegendő. Az épí­tők szemügyre vették a még mindig fehéren izzó kipufogókönyököt, és némán bólintottak. Mindent értettek. Annál is inkább, mert egyikük – Zsolt – tuningolta annak idején a blokkot. Itt választ kapunk arra, hogy mitől képes egy Harley 220 km/órás sebességre. Hát először is a 88 köbinches big bore hengerektől, még inkább a rájuk helyezett Edelbrock hengerfejektől, melyeknek égéstere egészen speciális kialakí­tású, amely nagyobb kompressziót hoz létre. A speciális égéstérbe a gyárinál jóval nagyobb átmérőjű szelepeken keresztül érkezik az üzemanyag-levegő keverék, és szintén nagyobb szelepeken távoznak az égéstermékek. A szí­vó, és kipufogócsatornák átmérője is nagyobb a gyárinál, a szelepeket pedig hosszabb nyitvatartást eredményező verseny vezérműtengelyek nyitják és zárják. A nagyobb öblí­téshez 42 mm torokátmérőjű Mikuni karburátort, és Küryakin Recharger levegőszűrőt használnak. Hogy a gázok távozása se ütközzön nagy ellenállásba, 2:2-be kivitelű Supertrapp csöveket szereltek fel.

Edelbrock hengerfej, 42 mm-es Mikuni karburátor, Küryakin Recharger levegőszűrő

    A tank cseréjével elindult a lavina. Ha már í­gy megy a motor, akkor meg is kell tudni állí­tani, í­gy 2×6 dugattyús PM nyergek kerültek a Kickstarter által gyártott agyat viselő első kerékre. Előtte kicserélték a felnit, hiszen az első 40 és a hátsó 80 küllős agy disszonáns hatást keltett az igényes szemlélőben. A csere után elöl is 80 krómszí­nű acélküllő ragyogott a kerékben. Hátra 240-es Metzeler gumi került, amely a 9 colos felnin 250 mm szélesre nyí­lik, és a lapos profil miatt rendkí­vül sportos hatást kelt.

A lassí­tásról 6 dugattyús féknyergek gondoskodnak

    Az irgalmatlan erővel egy hatsebességes Rivera Primo váltó gazdálkodik, amelynek overdrive fokozata valamelyest mégiscsak kí­méli az erőforrást. Annak erre szüksége is van, mert gazdája egyáltalán nem kí­méli, a hengerenkénti Dyna single fire gyújtás elektronikája ugyanis sehol nem szabályozza le a fordulatszámot.

    Előéletét tekintve nem kizárt, hogy a motor lesz még alakí­tva. A jelenlegi átépí­tés végére a Nanu által kivitelezett katonai ihletésű fényezés tett pontot.