Kettős vicc: a legjobb vétel

Menet közben beszélgetni utasunkkal vagy motorostársunkkal, telefonálni vagy zenét hallgatni úközben, illetve hallani, ahogy a GPS bemondja: „kétszáz méter után forduljon jobbra” – ezt tudják a mai sisakba épí­thető kommunikációs rendszerek. Kérdés, hogy melyik mennyire, mert a motorra szánt eszközöknek több feladattal kell megbirkózniuk, mint az autókba szánt társaiknak.

Először is ví­zállónak kell lenniük, hiszen ellen kell állniuk az időjárásnak. Emellett vakon, kesztyűben is kezelhető kezelőfelületre van szükség, hogy menet közben is biztonságosan lehessen például hangerőt állí­tani rajtuk. És akkor még nem volt szó a szélzaj szűréséről, a könnyű beépí­thetőségről, a hatótávról, a hangminőségről.

A Bluetooth vajon mi?
A Bluetooth (ejtsd: blúúsz) rövid hatótávolságú, adatcseréhez használt, nyí­lt, vezeték nélküli szabvány. Eredetileg számí­tógépek, mobiltelefonok, telefonkihangosí­tók és egyéb készülékek között létesí­thetünk vele automatikusan kis hatótávú rádiós kapcsolatot. A rendszer neve Harald Blí¥tand (I. vagy Kékfogú Harald) dán király nevének angol változata, aki 958-tól, illetve 976-tól 986-ig volt Dánia és Norvégia uralkodója. Nagyon szerette az áfonyát, ezért kék lett a foga. Harald arról volt nevezetes, hogy egyesí­tette a lázongó dán, norvég és svéd törzseket. Ehhez hasonlóan a Bluetooth-t is arra szánták, hogy egyesí­tsen és összekössön olyan különböző eszközöket, mint a számí­tógép vagy a mobiltelefon. A Bluetooth logója a H és B betűknek megfelelő skandináv rúnákat, a Haglazt és a Berkanant idézi.

A legnagyobb probléma a sebesség növekedésével együtt erősödő szélzaj, ami mind a hallást, mind a hallhatóságot nagyon rontja, hiszen a nagyobb zajban nemcsak elvész a hangszóróból jövő beszéd, hanem a mikrofonba is erősen belezavar. Erre a sebességtől függően automatikusan változó hangerő és az egyre kifinomultabb digitális zajszűrés jelenti a megoldást, amik viszont jelentősen növelik a fejlesztési költségeket. Az olcsó, húszezer forint körüli rendszerek ennek megfelelően lényegében használhatatlanok, már országúi sebességnél is rosszul szerepelnek, mí­g autópályás tempónál némelyik márkás termék is elvérzik.

BMW gyári kommunikációs rendszer

BMW
+
Kiváló, tiszta hangátvitel akár kétszáz méteres távolságig. Elegendő hangerő nagy tempónál is, valamint jól kezelhető, kesztyűben is jól érezhető a gombok visszajelzése.

300 méteres távolságnál még sí­k terepen is megszakad a kapcsolat. Ezenfelül több esetben rövid szünetek és zavarok akadályozták a kommunikációt.

Értékelés
Könnyen párosí­tható más eszközökkel, a beszélgetések néha akadoznak, de jó minőségben zajlanak – ez utóbbi egyébként a jól szigetelt gyári sisak érdeme is.

Nolan N-Com

Nolan N-Com
+
Nagyon jó döntés volt extra jack csatlakozóval ellátni a készüléket. Első osztályú termék, remek visszajelzést nyújtó, jól kontúrozott gombokkal, természetes hang és nagyon jó, hatszáz méteres hatótávolság.

Nagyon bosszantó, hogy átjut rajta a szél, a motor és a gumiabroncsok zaja.

Értékelés
Komplett rendszer, jól összehozza a beszélgetést és a GPS üzeneteit. Nagyon kevés hibát produkált használat közben.

Schubert SRC-System

Schuberth SRC-System
+
Nagyon jól szűri a háttérzajokat, jól működik az automatikus hangerő-szabályozás. A hosszú beszédszünetek alatt automatikusan leáll, majd újraindí­tja magát. 120 km/h-nál is jól használható, de motortól függően akár 150 km/h-nál is érthető a másik fél beszéde.

A hattyúnyakmikrofon elnyomta a sisak alatt az állat, a billentyűzet gombjainak rossz az elhelyezésük, ráadásul a benyomásukról kevés visszajelzést adnak. A hangzása üres, hiányoznak belőle a mélyek.

Értékelés
Jó kidolgozású, látványosan prémium termék jó funkciókkal, mint például az automatikus hangerő-szabályozás. Sajnos az ergonómiája közel sem tökéletes.

Shark Sharktooth

Shark Sharktooth
+
Nagyon jól használható hangerőszabályzó, természetes hatású, jó minőségű beszéd, kiemelkedően jó rajta zenét hallgatni.

A központi multifunkciós gomb nehezen kezelhető, és kiszámí­thatatlanul reagál az érintésre. Az automatikus párosí­tás nem működött mindig, a visszajelző fények nappal rosszul láthatók.

Értékelés
Nagyon jó minőségű mikrofon és hangszórók, kiemelkedő akusztika, de a központi vezérlőgomb agyonüti az élményt. Ettől függetlenül a hangminőség miatt igazi kedvenc.

Interphone F4

Interphone F4
+
Tiszta hangátvitel, kellemes hangszí­n, kétszáz méterig jó átvitel. Nagyon jó zajszűrés, illetve sokféle felszerelési lehetőség. Gyors üzembe helyezés.

Nincs automatikus kikapcsolás a beszélgetés szünetében, külön-külön kell bontani a párosí­tott eszközök között a kapcsolatot, túl erős nyomást követelnek a gombok.

Értékelés
Akár kétszáz méterig jó kapcsolat a motorosok között. Remek akusztika, a digitális zajszűrés és az automatikus zajszűrés is jól működik.

Caberg Just Speak


Caberg Just Speak

+
Kompakt, ultravékony kialakí­tás, a legkedvezőbb árú az egész tesztben.

Nagy zajszint, csekély, tí­zméteres hatótávolság, apró vezérlőgombok, a beszéd szünetében is sugározza a mikrofonzajt. A kapcsolat bontása után az újraindí­tott eszközök nem állí­tják vissza automatikusan a kapcsolatot.

Értékelés
Az alapvető funkciókat teljesí­ti, kompakt és olcsó. A gyakorlatban a rossz akusztika és az apró gombok jelentenek problémát. Motorok közti kapcsolatra nem, inkább vezető-utas beszélgetéshez ajánlott.

Interphone F5

Interphone F5
+
Akár hat motorost is képes összekötni, minden készülék átjátszóállomásként is működik, vagyis a sorban az első és az utolsó motoros között akár két kilométer is lehet, mégis kapcsolatban maradnak. Sok nyelven beszélő hangos menü, sokféle rögzí­tési lehetőség, kiváló zajszűrés, automatikus hangerő-szabályozás.

A hangos menü lassí­tja a párosí­tást, a plusz jack csatlakozón keresztül nem sikerült zenét hallgatni rajta.

Értékelés
Többet tud, mint a többiek. A kiváló hangminőségen, a hosszú készenléti időn és a nagy hatótávolságon kí­vül rengeteg extrával rendelkezik, például beépí­tett FM rádióval. Ha azonban mindent ki is akarunk használni, érdemes lemerülni a vaskos kezelési kézikönyvben.

Nem veszélytelen
A Motorrevü szerkesztőségében senki nem használ sisakba épí­tett kommunikációs rendszert. Többünk próbált már ilyet, de az általános tapasztalat szerint hamar megunja az ember, és idővel már csak maceraként tekint rá. Ezenfelül az utassal és a társakkal való beszélgetés elvonhatja a figyelmet az úról – a motorozás pedig sokkal több koncentrációt követel, mint az autóvezetés. Ennek ellenére a kommunikációs rendszerek nem tartoznak a nem ajánlott termékek közé, hiszen sok esetben megkönnyí­tik az ember életét, például csoportos túrázáskor. Vagy ismeri azt az érzést, hogy amint felszáll a motorra, megcsörren a telefon?