Keeway TX 125 S – Endurónak látszó tárgy

Ön milyen hiányosságokat hajlandó elnézni egy kí­nai motornak? És ha jól néz ki, ráadásul utcán és terepen is használható? És ha megtudja, mennyibe kerül?

Becsapós. A külseje határozottan megtévesztő. íœgyesen adagolt látványelemekkel megragadja a tekintetet, az aranyszí­nűre eloxált fordí­tott első teleszkóp, a csipkés peremű féktárcsák biztos útartást és rövid féktávot í­gérnek, a lámpa alá szerelt első sárvédő, a blokkvédő lemez és a kivehető gumibetéttel ellátott farkasfogas lábtartó szinte az ember fülébe súgja, hogy ezzel bátran elhagyhatom az aszfaltot. Még csomagtartó is van rajta, ahová felköthetem a hengerzsákot, ha kalandos offroadtúrára indulnék! A Keeway kiváló trükkökkel elhitette velem, hogy enduróval lesz dolgom. Persze ha higgadtabban közeledtem volna, egyből feltűnik az 19 colos első kerék és a kagylós ülés, amik az álendurók – szépen fogalmazva többcélú motorok – Londontól Tokióig elfogadott ismertetőjelei.
A kormány keskeny és alacsonyan van, nem csábí­t állva motorozásra. Olyasmi testhelyzetet adott ki, mint nagyszüleim biciklije: egyenes hát, leengedett, laza karok, kényelmes térdszög.

Motorok Keeway TX 125 S

A nyolcadliteres karburátoros blokk nem a legmodernebb darab. Nem országúi utazásra való, nyolcvanig egyenletesen gyorsul, utána elfogy az erő, és csak nehezen éri el a kilencven kilométeres óránkénti sebességet. Jó lenne egyet feljebb kapcsolni, de a TX-hez csak öt fokozatot adnak – csodák nincsenek, a legtöbb 125-ös ennél többet megy. Még azzal sem mentegetőzhet a gyártó, hogy ez rövidre van áttételezve, ezért jobban lép, ugyanis sajnos ez sem igaz, egyszerűen hiányzik az a hatodik.

Dél körül a hőség és a forgalom megrekedt a belvárosban, én pedig mind a kettőt megpróbáltam magam mögött hagyni. A kuplung finoman jár, a váltó szintén precí­zen kapcsolható szerkezet, csak a kar került szokatlanul messze, kapcsoláshoz el kellett emelnem a lábfejet a lábtartóról, hogy elérjem – cserébe viszont a krosszcsizma orra is befér alá.

Nullkilométeres motorról van szó, í­gy amint elkezdtek bekopni a betétek, az első kilométereken hiányolt fékhatás is megjött. A kormányon később sem estem át, de ez inkább az itthon ismeretlen márkájú kí­nai gumi számlájára í­rható.

A nagy kerekek szépen gördültek át az akadályokon, de a futómű egyértelműen többnek mutatta magát, mint ami. A központi rugóstag csak alig-alig csillapí­tott, már egy magasabb padkáról ledöccenni sem volt vele különösebben jó érzés, és az első teleszkópvilla is csalóka, ugyanis nem rugózik be teljes hosszában. Ezekkel együtt az embernek még végsebesség közelében sincs félelemérzete, a TX125 ilyenkor sem lebeg, nem úszik el az eleje, úhibákon viszont elpattog. Összességében ez a kategória naked motorjai futóművének felel meg, ami magas épí­tésének köszönhetően földutas barangolásokhoz is megfelel – a cikk nyitóképe bizony becsapós, az a tesztelésbe besegí­tő versenyző ügyességét dicséri (ld. lent Budai Attila véleményét)!

Igazából nem is az a legnagyobb kérdés, hogy mennyire jó vagy rossz a Keeway TX125S, hanem hogy van-e olyan tulajdonsága, amivel elcsábí­thatja a kifinomultabb japán vagy európai konkurencia vevőit. Van, ráadásul már egészen biztosan kitalálták, hogy mi az: az ára. A Yamaha WR125R 1 158 000 forint, igaz, nem is találni rajta elnagyolt megoldásokat.

A spanyol Derbi Cross City 894 900 forintba kerül, ráadásul a WR125-höz hasonlóan teljesen kihasználja a kategória által megengedett 15 lóerős teljesí­tményhatárt. A kéthengeres Honda Varadero 125 használtan is drágább a TX-nél, és méretével, komolyságával másik ligában játszik. A Keewayhez hasonló terepképességű Kawasaki KL125-ért 1,1 millió forintot kell a kereskedésben hagyni. Ha a keresést nyolcadliteres supermotókra is kibőví­tjük, felmerülhet még a Suzuki DR125SM, amit a befecskendezést leszámí­tva azonos blokkal szerelnek (982 ezer forint), a szintén nem terepre való, de fékben és futóműben a kategória etalonjának számí­tó KTM 125 Duke (1 093 000 Ft) és a TX125S-hez hasonlóan kí­nai alapokkal versenyző Sachs ZZ 125 (690 000 Ft).

Motorok Keeway TX 125 S

Ezekkel szemben áll a Keeway TX125S 544 990 forintos ára. így már azért el tudunk nézni neki néhány hibát, ha az árkülönbözetből több mint harmincezer kilométernyi benzint meg tudunk venni mellé.


Budai Attila véleménye:
Szerintem jó ez a gép. Tetszik, nincs vele semmi baj, szórakoztatóan lehet vele menni. Zavart, hogy nehezen jár a váltója, erre szokták mondani, hogy majd bekopik és jó lesz. Erdőben, földutakon nagyon jól el lehet vele motorozni. A pitbike-csizma remekül elfér a váltókar alatt. A futómű becsapós, a kicsi, puha egyenetlenségeket jól elnyeli, de úgy érzem, rövid a rugóúja – vagy az is lehet, hogy túl van töltve olajjal. A vártnál hamarabb összekoppan, és olyankor nagyon-nagyot üt. Tehát érzésre mintha az eleje elnyelne mindent, és amikor az ember ezt el is hiszi, nagyon hirtelen felkoppan. Hiányzik belőle a progresszivitás. Egyébként remekül el lehet vele poroszkálni, és senki nem is állí­totta róla, hogy versenyre való. Egy pitbike-pályán, ahol kisebb ugratók és szűkebb fordulók vannak, jobban érvényesülne – de megvannak a határai.

Motorok Keeway TX 125 S