Kawasaki Z750R – Örökzöld

Zöld, milyen más szí­nű is lehetne? így illik egy sportos Kawasakihoz. De
mindegy is, hogy zöld vagy fekete, a Z750 mindenképpen örökzöldnek
számí­t. Az értékesebb R modellel a japán gyár egy következő fejlődési
fokozatba lépett.

A Kawasaki Z750 gyökerei az 1970-es évekre nyúlnak vissza. A háromnegyed literes, négyhengeres erőforrás akkoriban természetesen még hűtőbordákat viselt magán és karburátor táplálta, illetve két szelep lélegeztette. Ez a levegőhűtéses hajtómű 2001 és 2003 között teljesí­tett utoljára szolgálatot a ZR-7-es változatban. Aztán 2004-ben lépett szí­nre az első korszerű Z750, amelyet már ví­zhűtéses, négyszelepes blokk hajtott, 2007-ben pedig az utcai harcos új burkolatot kapott. 2004-től napjainkig csak Európában kereken 125 000 példány talált gazdára.

Motorok Kawasaki Z750R 2011
A Kawasaki Z750R szerpentinen igazán elemében van

Története tehát igazi sikertörténet, amelyet a Kawasaki szí­vesen folytatna. Ezért a Z750R nem új kiadás, hanem az eddigi modell továbbfejlesztett változata, amely egyelőre az alaptí­pussal párhuzamosan lesz kapható a piacon. Az új és a régi motor megkülönböztetése képrejtvényekhez hasonlatos feladat: találjon meg tí­z apró különbséget. Kezdjük elöl: új a sárvédő és az immár radiális rögzí­tésű féknyergek, amelyeket radiális főfékhenger működtet.

Motorok Kawasaki Z750R 2011
Az erőforrás változatlan maradt, de ezüst helyett feketébe burkolózik



A Darth Vader-kormányidom alsó állkapcsa sokkal hangsúlyosabb, a mögötte lévő műszerek fekete alapon fehérrel mutatják a fordulatszámot a megszokott fordí­tott felállással szemben. A villa és a rugóstag éppúgy a 2009-es Z1000-esről származik, mint a filigrán alumí­nium lengővilla, amely leváltja a rusztikus, négyszögletes acélcsövet. A változatlan erőforrás immár feketébe burkolózik, és a himbarendszert is módosí­tották. Végül, de nem utolsósorban az indexek kisebbek lettek, és divatos sima üveget kaptak. Ezenkí­vül más lett a gyári abroncs, a Qualifier helyett a Kawasaki immár Dunlop D 210-eseken gördül.

Motorok Kawasaki Z750R 2011
A Z750R madártávlatból: széles tank, a karcsú deréknak köszönhető, kényelmes

parancsnoki állás, spártai utasülés

Kezünk és lábunk egy csapásra megtalálja a számára kijelölt helyet. Az ülésmagasság 2 centiméterrel, 83,5 centiméterre nőtt, az üléspozí­ció aktí­v, de nem túlságosan az első kerékre orientált. Hidegindí­táskor a négyhengeresnek udvarolni kell valamelyest, mielőtt a Kawasakira jellemzően kissé dünnyögve elkezdene dolgozni. Az első métereken az R kissé bizonytalan és merev. De ez csak addig van í­gy, mí­g a gumik kicsit felmelegszenek, ekkor már könnyedén és pontosan követi a kijelölt irányt, és csodásan veszi egyik kanyart a másik után.

Motorok Kawasaki Z750R 2011
A lengővilla acél helyett alumí­niumból készült, a tengelyt hagyományosan

koronás anya rögzí­ti

Ami nem múlik el, az a fordulókban való fékezéskor tanúsí­tott felállí­tónyomaték. Pedig az ABS-es változat fékei egész szelí­den végzik a munkájukat. Egyet az összehasonlí­tás kedvéért ABS nélkül is kipróbáltunk, amely ebből a szempontból jóval harapósabbnak bizonyult. Maga az ABS komoly helyzetben finoman szabályoz, anélkül, hogy a fékkar erőteljesen pulzálna.

Motorok Kawasaki Z750R 2011
Szemet gyönyörködtető: analóg fordulatszámmérő, az élvezetek a

hatosnál kezdődnek

Motorikusan semmi nem változott. A soros négyes a legalacsonyabb fordulatszám-tartományban is kulturáltan viselkedik, de itt még meglehetősen erőtlen. Cirkáláshoz legalább a 4000/min-es fordulatot el kell érni. Az igazi élvezetek 6000-nél kezdődnek, a négyhengeres ilyenkor érzi magát igazán elemében. A teljesí­tménnyel a jellegzetes finom négyhengeres vibrációk ideje is elérkezik, amelyeket elsősorban a lábtartókon és a kormányon tapasztalhatunk meg. A torokhangú bluggyogás bősz bömböléssé alakul, amelynek kereken 12 500-as fordulatnál a leszabályozó vet véget. A hat fogaskerékpár pontosan váltható, legfeljebb lefelé váltáskor bizonyultak kissé csontosnak időnként.

Motorok Kawasaki Z750R 2011
A radiális féknyergek a Z1000-esről származnak, ABS feláras extra

Az elöl és hátul egyaránt változtatható rugó-előfeszí­tésű és húzófokozatú futómű tökéletesen megfelel a sportos igényeknek. A rugózás és a csillapí­tás az eddiginél több tartalékot kí­nál, anélkül, hogy hiányozna belőle a szükséges kényelem.