Kawasaki Z300

Egyáltalán, szükség van arra, hogy egy jó motor olyan gyors, olyan erős legyen, mint amilyenekké az utóbbi időkben váltak? Valószí­nűleg nem. Legalábbis ezt a következtetést kellett levonnom a Kawasaki csupasz kis gépe, a Z300 tesztje után. Nem volt könnyű a beismerés.

A Z-knek komoly tradí­ciójuk van a Kawasakinál. A 300-as Ninja meg a kezdő sportgépek között bizonyí­t már két éve. A kettőt egyesí­teni – borí­tékolható siker. A naked kategóriában ráadásul eddig a Z800 volt a legkisebb, í­gy eléggé kézenfekvő volt, hogy lefelé, az A2-es jogsisok irányába is nyisson a Kawasaki. Az igazság az, hogy mégsem a Z300 lett a legkisebb, mert mindjárt mellé érkezett az egyhengeres, még olcsóbb, még kisebb Z250, de az már egy másik teszt alanya lesz.

 

Motorok Tesztek galériája Kawasaki Z300

Kattintson a képre a galériáért!

 

Ha már motorozott valaha a Ninja 300-zal, (cikket lásd: ), akkor jól ismeri a 296 cm3-es soros kéthengeres motort. De nem csak ebben egyeznek, sőt, egyszerűbb felsorolni a különbségeket, mint a hasonlóságokat. A naked változatra egyenes kormányt szereltek, a sportos burkolat helyett a Z-k sorába passzoló kis lámpaidom került, a villaszög 1 fokkal meredekebb lett, 11 mm-rel rövidebb utánfutással. Ennek köszönhetően felegyenesedettebb az üléspozí­ció, de még mindig a sportosság felé hajlik, ahogy a térdszög is, ám ez korántsem kényelmetlen. A ruhanélküliség összességébe 4 kilós fogyást hozott, még ha ez nem is jelent teljes lemeztelení­tést. A musclebike-os megjelenéshez hozzátartozik a két oldalidom, és alulra is kapott egy kis műanyagot, ami azért diszkréten látni engedi a szép vonalú leömlőcsöveket.

 

Motorok Tesztek galériája Kawasaki Z300

A fordulatszám a lényeg. Minden egyebet ez alá rendel a műszerfal. Fokozatkijelző sajnos nincs

 

Kellemesen mély szí­nezetű, kéthengeres duruzsolással indul a kis Z. 4000/min-nál kel életre, alatta szót sem érdemel. 5000-es fordulattal együtt csorogva az autókkal inkább hebehurgya kismotorhangja van, nincs mit szépí­teni. Ha viszont 6000 felett rácsapva a kuplungot, majd szép ritmusosan felfelé váltogatva – miközben nem hagyjuk a mutatót 7000 alá süllyedni ‒ sportot űzünk a lámpáknál az elindulásból, olyan komoly hörgős versenygép hangja lesz, hogy öröm hallgatni. Hatodikban 9000-nél 130 km/h-val haladunk, és van még tartalék bőven, hiszen majd csak 11 000-nél érjük el a teljesí­tménycsúcsot, és a piros határt is csak 13 000-nél húzták meg. Sí­k úon eléri az óra szerinti 172 km/h-t, a gyártó 165-ös végsebességet ad meg. Naked természeténél fogva szélvédelem nincs, de a lámpaidom ügyesen a vállak fölé tereli a szelet (és a bogarakat), í­gy a 130-as tempó még a legnyafogósabbak számára is elviselhető.

 

###

 

A sebességváltó megdolgoztat bennünket, ha lendületben akarjuk tartani a gépet. A kuplung egy cseppet sem fárasztó, a kapcsolás mindig pontos, és még akkor sincs gond, ha netán eggyel többet pakolnánk vissza, mint kéne, a blokkoló hátsókerék-szindrómát a csúszó kuplung megelőzi. Előzéskor a visszakettő egyébként is alap, de a helyi volánbusz mögül kitörve lehet néha három is. Közben minimális bizsergést érezni a kormányvégeken és a lábtartókon, de nem nagy ügy.

 

Motorok Tesztek galériája Kawasaki Z300

A rozsdamentes kipufogóvégződés és a hővédőlemez kifejezetten prémiumbenyomást kelt

 

A Z300 imádja a várost. Kis méretével és nagy kormányelfordulási szögével bármikor hajlandó az éles manőverekre, átfúrja magát az apró réseken, mielőtt a frusztrált autóvezetők összezárnának. A kissé messze ülő tükrök ugyan néha olyan magasságban vannak, mint egyes autóké, ekkor muszáj egy pillanatra megtorpanni, mí­g átfűzzük magunkat. Gyökeresen megváltozik az élet, ha utas is ül a Z300-ra: a virgoncságból már-már öreguras megfontoltság lesz. Ami nem megy, nem kell erőltetni, inkább vásároljunk egy csinos hátsóülés-takarót.

 

Motorok Tesztek galériája Kawasaki Z300

Az oldalsó és az alsó műanyag elemektől hangsúlyos az első rész

 

A teszt során bőven volt szerencsénk felpúposodott vagy toldozott foldozott aszfalthoz. A futómű elég feszes, de az első Showa telók gondoskodnak arról, hogy ne a pilóta csuklóján csapódjon le az összes ütés, emellett a lábtartó olyan jól elhelyezett, hogy nagyon könnyen kiemeli magát az ember a nyeregből. A hátsó Kayaba rugóstagnak csak az előfeszí­tése állí­tható.

 

Motorok Tesztek galériája Kawasaki Z300

A 17 literes tank és a kevesebb mint 4 literes fogyasztás azt jelenti, hogy nem kell túl gyakran tankolni a Z300-ba

 

A fékerő rendben van. Nincs ugyan a kezdőkre frászt hozó, kis fékkarmozdulatra jelentkező torpanás, de szépen felépül, jó visszajelzés érkezik, és az ABS is feltűnésmentesen teszi a dolgát. Sajnos a fék- és kuplungkar nem állí­tható. A manőverezhetőségnek egyedül az abroncsok szabnak határt. A gyári szerelésű IRC RX-01 Road Winner gumik inkább hosszú élettartamukról hí­resek, nem a tapadásukról. Valószí­nűleg a gyors kanyarokban érezhető bizonytalanság is ezek számlájára í­rható. Egy abroncscserével sokkal többet ki lehetne hozni a Z300-ból.