Megbízható alapok, igényes kivitelezés és egy formatervező zseni közreműködése. A siker adott volt a Kawasaki funbike-jának, de a válság megakadályozta a nagy karriert. Használtan adhatunk neki egy újabb esélyt?
A Versys születéséhez szükség volt az ER-6-os sorozat ragyogására és a KLE500 fokozatos kiöregedésére. Amikor a nagy egyhengeres enduró leváltása és modernizálása került szóba, inkább egy új koncepció mellett döntöttek a japán mérnökök.
A műszaki alapok ugyan az ER-6-ból jönnek, de a rokonság a valóságban elég távoli. Más a váz, más a futómű, sőt, még a kéthengeres blokk sem azonos: a Versysnél más vezérműtengelyt használtak, módosították a befecskendező programozását, a két kipufogót interferenciacsővel kötötték össze – ezekkel alapvetően megváltoztatva a karakterét. A hosszas átfésülés végére az eredeti 72 lóerőből 64 maradt, valamint a 66 Nm-es maximális forgatónyomaték is 61 Nm-re csökkent – de mind a két érték alacsonyabb fordulaton jelentkezett. A korábban érkező erő miatt a gyorsulása sem lett rosszabb, két testvérével könnyen tartja a lépést 150-ig, és csak onnantól jönnek elő a különbségek.
De nem csak házon belül állja a versenyt: a Honda XL700V Transalppal és a Suzuki DL650 V-Strommal összehasonlítva is a Versyst érezni a legerősebbnek. A könnyű kuplung, a precíz váltó és a lentről nyomatékos, mégis pörgős kéthengeres, a finoman reagáló masszív futómű mind-mind a lendületes haladásban segítenek – ilyenkor valamivel négy és öt liter közötti fogyasztással kell számolni száz kilométerre, vagyis körülbelül 400 kilométeres hatótávval bír.
Ahogy végigszalad a szem a motoron, feltűnnek az igényes részletmegoldások: fordított teleszkópvilla, oldalra szerelt központi rugóstag, szépen kidolgozott alumínium lengővilla – és mindezek egységben is működnek. Mindez Shunji Tanaka érdeme, aki például a bukólámpás Mazda MX-5-öt is jegyzi. Å volt az, aki kapott egy ZX9-R-t, hogy építsen belőle egy naked bike-ot, és abból született a Z1000, amely máig hivatkozási alap bármilyen formatervezésről szóló vitában. A Versys esetében ugyan a forradalom nem jött össze a mesternek, de a jobb nyelvek szerint karakteres – a rosszabb nyelvek szerint minimum megosztó – külsővel új irányt alakított ki a Kawasakinál. Úgy tűnik, az idő Tanakát igazolja, hiszen a főbb jegyekhez több ráncfelvarrás során sem nyúltak.
Karbantartási adatok |
Szervizintervallumok 6000 km-enként Olajcsere 12 000 km-enként Motorolaj típusa 10W40 Motorolaj mennyisége (szűrővel) 1,9 l Légszűrő tisztítása 12 000 km-enként Gyújtógyertyák cseréje 12 000 km-enként Gyújtógyertyák típusa NGK CR9EIA-9 Szelephézag ellenőrzése 48 000 km-enként Szelephézag (hidegen) Szívó 0,15–0,21 mm Kipufogó 0,22–0,31 mm |
###
A Versys egyik fő erőssége a remek kiegyensúlyozottság. Elég csak tologatni a motort, és nyilvánvalóvá válik az 50-50 százalékos súlyelosztás és a központosított, mélyre került súlypont előnye. Ehhez társul a rövid tengelytáv és a meredek villaszög – nem kell mérnöknek lenni, hogy rájöjjünk: egy rendkívül fordulékony motorral van dolgunk.
Ha az eddig felsoroltak mellé odatesszük a 17 colos kerekeket, rá is jövünk, hogy Versys nem túraenduró. Terepre lényegében alkalmatlan: szüksége van a kialakított utakra, legfeljebb a burkolat meglététől tekinthetünk el. Cserébe kanyargós szakaszokon mindenért kárpótol, de városi forgalomban vagy túrán is egyaránt megállja a helyét. Neve is ebből ered, ami a versatil system (sokoldalú rendszer) szavak összevonásából származik.
Vásárláskor első körben érdemes a sérüléseket keresni a motoron – ennél a típusnál egyébként ezek a legfőbb veszélyforrások, ugyanis rendkívül ritka a nagy futásteljesítményű Versys. Ha korábbi balesetre utaló nyomokat nem találunk, érdemes meghallgatni a kipufogó hangját. A károsanyag-kibocsátási határok miatt a blokk alá épített blokk rendkívül bonyolult szerkezetű, katalizátorral és lemezekkel elválasztott járatokkal. Mivel a katalizátornak meleg környezetet kell előállítani, hűvös időben, leállítás után a dobban lecsapódik a nedvesség, és a zegzugos kialakítás miatt nem is tud távozni belőle. Emiatt elkezd korrodálódni belülről a rendszer, amely bár továbbra is megfelelően működik, de hangja egyből észrevehetően rezgőssé, recsegővé válik. Az új dob gyári ára körülbelül 150 ezer forint, így ilyen esetben érdemes az utángyártott rendszerek közül válogatni.
Fenntartási költségek, árak |
Olajszűrő 3481 Ft |
A Kawasaki soros kéthengeresei nagyon érzékenyek az olajmennyiségre. Mivel kevesebb, mint két liter van bennük, a teljes kenőanyagmennyiség folyamatosan forgásban van – ha csökken az olajszint, akkor rövid időn belül komoly károkat képes okozni. Vásárlás előtt ezért érdemes ellenőrizni az olajszintet, és a későbbiekben is fontos a folyamatos figyelem. Bár a típus nem hajlamos az olajfogyasztásra, érdemes résen lenni, és nem csak a hatezer kilométeres átvizsgálásoknál foglalkozni a kérdéssel.
Versysológia – Modelltörténet |
2007: Bemutatják a típust. A KLE500 utódmodellje, egy évig még egymás mellett futnak. |