Kawasaki Versys 650 – Olyan sokoldalú, majdnem gömb

Megbí­zható alapok, igényes kivitelezés és egy formatervező zseni közreműködése. A siker adott volt a Kawasaki funbike-jának, de a válság megakadályozta a nagy karriert. Használtan adhatunk neki egy újabb esélyt?

A Versys születéséhez szükség volt az ER-6-os sorozat ragyogására és a KLE500 fokozatos kiöregedésére. Amikor a nagy egyhengeres enduró leváltása és modernizálása került szóba, inkább egy új koncepció mellett döntöttek a japán mérnökök.

 

Motorok Kawasaki Versys 2009

 

A műszaki alapok ugyan az ER-6-ból jönnek, de a rokonság a valóságban elég távoli. Más a váz, más a futómű, sőt, még a kéthengeres blokk sem azonos: a Versysnél más vezérműtengelyt használtak, módosí­tották a befecskendező programozását, a két kipufogót interferenciacsővel kötötték össze – ezekkel alapvetően megváltoztatva a karakterét. A hosszas átfésülés végére az eredeti 72 lóerőből 64 maradt, valamint a 66 Nm-es maximális forgatónyomaték is 61 Nm-re csökkent – de mind a két érték alacsonyabb fordulaton jelentkezett. A korábban érkező erő miatt a gyorsulása sem lett rosszabb, két testvérével könnyen tartja a lépést 150-ig, és csak onnantól jönnek elő a különbségek.

 

Motorok Kawasaki Versys 2009

 

De nem csak házon belül állja a versenyt: a Honda XL700V Transalppal és a Suzuki DL650 V-Strommal összehasonlí­tva is a Versyst érezni a legerősebbnek. A könnyű kuplung, a precí­z váltó és a lentről nyomatékos, mégis pörgős kéthengeres, a finoman reagáló masszí­v futómű mind-mind a lendületes haladásban segí­tenek – ilyenkor valamivel négy és öt liter közötti fogyasztással kell számolni száz kilométerre, vagyis körülbelül 400 kilométeres hatótávval bí­r.

 

Motorok Kawasaki Versys 2009

 

Ahogy végigszalad a szem a motoron, feltűnnek az igényes részletmegoldások: fordí­tott teleszkópvilla, oldalra szerelt központi rugóstag, szépen kidolgozott alumí­nium lengővilla – és mindezek egységben is működnek. Mindez Shunji Tanaka érdeme, aki például a bukólámpás Mazda MX-5-öt is jegyzi. Ő volt az, aki kapott egy ZX9-R-t, hogy épí­tsen belőle egy naked bike-ot, és abból született a Z1000, amely máig hivatkozási alap bármilyen formatervezésről szóló vitában. A Versys esetében ugyan a forradalom nem jött össze a mesternek, de a jobb nyelvek szerint karakteres – a rosszabb nyelvek szerint minimum megosztó – külsővel új irányt alakí­tott ki a Kawasakinál. Úgy tűnik, az idő Tanakát igazolja, hiszen a főbb jegyekhez több ráncfelvarrás során sem nyúltak.

 

 

Karbantartási adatok
Szervizintervallumok 6000 km-enként
Olajcsere 12 000 km-enként
Motorolaj tí­pusa 10W40
Motorolaj mennyisége (szűrővel) 1,9 l
Légszűrő tisztí­tása 12 000 km-enként
Gyújtógyertyák cseréje 12 000 km-enként
Gyújtógyertyák tí­pusa NGK CR9EIA-9
Szelephézag ellenőrzése 48 000 km-enként
Szelephézag (hidegen)
Szí­vó 0,15–0,21 mm
Kipufogó 0,22–0,31 mm

 

 

Motorok Kawasaki Versys 2009

 

 

 

###

 

 

A Versys egyik fő erőssége a remek kiegyensúlyozottság. Elég csak tologatni a motort, és nyilvánvalóvá válik az 50-50 százalékos súlyelosztás és a központosí­tott, mélyre került súlypont előnye. Ehhez társul a rövid tengelytáv és a meredek villaszög – nem kell mérnöknek lenni, hogy rájöjjünk: egy rendkí­vül fordulékony motorral van dolgunk.
Ha az eddig felsoroltak mellé odatesszük a 17 colos kerekeket, rá is jövünk, hogy Versys nem túraenduró. Terepre lényegében alkalmatlan: szüksége van a kialakí­tott utakra, legfeljebb a burkolat meglététől tekinthetünk el. Cserébe kanyargós szakaszokon mindenért kárpótol, de városi forgalomban vagy túrán is egyaránt megállja a helyét. Neve is ebből ered, ami a versatil system (sokoldalú rendszer) szavak összevonásából származik.

 

Motorok Kawasaki Versys 2009

 

 

Vásárláskor első körben érdemes a sérüléseket keresni a motoron – ennél a tí­pusnál egyébként ezek a legfőbb veszélyforrások, ugyanis rendkí­vül ritka a nagy futásteljesí­tményű Versys. Ha korábbi balesetre utaló nyomokat nem találunk, érdemes meghallgatni a kipufogó hangját. A károsanyag-kibocsátási határok miatt a blokk alá épí­tett blokk rendkí­vül bonyolult szerkezetű, katalizátorral és lemezekkel elválasztott járatokkal. Mivel a katalizátornak meleg környezetet kell előállí­tani, hűvös időben, leállí­tás után a dobban lecsapódik a nedvesség, és a zegzugos kialakí­tás miatt nem is tud távozni belőle. Emiatt elkezd korrodálódni belülről a rendszer, amely bár továbbra is megfelelően működik, de hangja egyből észrevehetően rezgőssé, recsegővé válik. Az új dob gyári ára körülbelül 150 ezer forint, í­gy ilyen esetben érdemes az utángyártott rendszerek közül válogatni.

 

 

Fenntartási költségek, árak

Olajszűrő 3481 Ft
Olajleeresztő csavar alátét 144 Ft
Olaj (Motul 5100 4T 10W40, 1,9 liter) 4444 Ft
Levegőszűrő 12 702 Ft
Gyújtógyertya (NGK CR9EIA-9) 4350 Ft/db
Első féktárcsa/darab 71 837 Ft
Hátsó féktárcsa 59 659 Ft
Első fékbetét/pár 15 974 Ft
Hátsó fékbetét/pár 14 214 Ft
Kormánycsapágy/db 13 502 Ft

 

 

A Kawasaki soros kéthengeresei nagyon érzékenyek az olajmennyiségre. Mivel kevesebb, mint két liter van bennük, a teljes kenőanyagmennyiség folyamatosan forgásban van – ha csökken az olajszint, akkor rövid időn belül komoly károkat képes okozni. Vásárlás előtt ezért érdemes ellenőrizni az olajszintet, és a későbbiekben is fontos a folyamatos figyelem. Bár a tí­pus nem hajlamos az olajfogyasztásra, érdemes résen lenni, és nem csak a hatezer kilométeres átvizsgálásoknál foglalkozni a kérdéssel.

 

Versysológia – Modelltörténet

2007: Bemutatják a tí­pust. A KLE500 utódmodellje, egy évig még egymás mellett futnak.
2008: Bemutatják a Travel Editiont, dobozokkal, hatékonyabb szélvédővel, innentől széria az ABS.
2009: Kisebb ráncfelvarrás a tí­puson, új orridom, módosí­tott főfékhenger
2010: Alaposan átdolgozzák a tí­pust (C modellváltozat a gyári szlengben). Új első és hátsó rész, új visszapillantó tükrök, átdolgozott ülés és utaskapaszkodó. Új lábtartók, magasabbra szerelt indexek, új diagnosztikacsatlakozók.
2011: Új szí­nek.
2013: Jelentősebb ráncfelvarrás: módosí­tott dugattyúszoknya, világí­tási rendszer és fék-felfogató csavarok, új fékfolyadéktartály. Javí­tották a jobb oldali kormánykapcsolók szigetelését és módosí­tották a kuplungkar felfogatását. Új szí­nek.