Kawasaki Ninja 300 – Egy harapással több

Úgy tűnik, a Kawasakinál 2013-ra divatba jön a lökettérfogat-növekedés. Az új ZX-6R hat százalékkal, a Ninja 250 R ennél is többel lesz nagyobb. A cél mindenekelőtt a harapósság.

Hogyan is í­rtuk annak idején a Kawasaki Ninja 250R tesztjében? Aki ebben a szegmensben a teljesí­tményt és a pörgős erőforrást tartja a legfontosabbnak, az nem tudja megkerülni a kis Ninját. És most? 9000-es fordulat helyett a motor már 6000-től is emlí­tésre méltóan tol, nem sokkal feljebb pedig már elegendő a nyomatéka a gyors kanyargáshoz, ráadásul csak a köztes sprintekhez igényel öt számjegyű tartományt. Hogy min múlik a dolog? 7,8 milliméteren. Az eddigi 250-es kéthengerest – változatlan furat mellett – ennyivel hosszabb löket különbözteti meg az új, 300-as változattól.

Motorok Kawasaki Ninja 300

De haladjunk csak sorjában! A Kawasaki Ninja 250 R sikertörténetet í­rt. 2008-as piaci bevezetésekor jó néhány szupersportrajongó megmosolyogta, de a bonszai-versenymotornak csúfolt fürge modell rövid idő alatt meglepően nagy rajongótáborra tett szert. Németországban három egymást követő évben is bekerült a legjobb eladásokkal büszkélkedő 50 modell közé. Egyedül a csupán egyhengeres, de ABS-szel is felszerelt Honda CBR 250 R döntötte meg uralmát ebben a szegmensben tavaly.

És most? A fent emlí­tett lökettérfogat-növekedés csak egy a számos változtatás közül (lásd a keretes í­rást jobbra). Emellett hat lóerővel nagyobb a csúcsteljesí­tmény, anti-hopping kuplungot kapott, szélesebb a hátsó kerék, és jóval szögletesebbek az idomok a levegősebb hátsó váznyúlvánnyal együtt – a Ninja tehát teljes körű felújí­táson esett át.

A középpontban természetesen a felturbózott soros kéthengeres erőforrás áll, amely a 20 százalékkal nagyobb lökettérfogatból 33 helyett 39 lóerővel és 22 helyett 27 newtonméterrel majdnem egyötödével nagyobb csúcsteljesí­tményt és maximális forgatónyomatékot hoz ki. És bizton kijelenthetjük: legalább ennyivel nagyobb élvezetet is jelent. A korábbiakhoz hasonlóan úgy dorombol, mint egy modellrepülő hajtóműve, és a pilóta kénye-kedve szerint lehet pörgetni. Előzés? Kettővel lejjebb váltasz, kicsivel a leszabályzás ellőttig felpörgeted, és már a tükörben is alig látod a másikat. Agresszí­van végigrohanni a kanyarokon, átszáguldani az összekötő egyeneseken? Ugyanez. A könnyebb dugattyúknak köszönhetően a kéthengeres még mindig 13 000/min-ig pörög (Ninja 250 R: 13 250/min), alig vibrál, fordulatszám-orgiákra inspirál, és ezzel kisebb elődjére emlékeztet. A különbség: a nagyobbik modell mást is tud. Kanyarokból kijövet már 6000/min-tól jól tol, kiválóan gyorsul (8000/min-tól), és a lendületét meg is tudja tartani (6000 és 9000/min között). Ez eddig nem ismert nyugalmat jelent. A lendületes országúi motorozáshoz tökéletesen elegendő az ötödik és hatodik sebességfokozat.

Ne felejtsük el: 39 lóerőről beszélünk. Rekordot ezzel nem fogunk felállí­tani. A reakciószegény erőforrás figyelembevételével azonban az új, szervofunkcióval is ellátott anti-hopping kuplung, amely egyujjas kuplungkezelést tesz lehetővé, már-már luxuscikké varázsolja a gépet.

Külön élvezetet nyújt a kimondottan nyombiztos futómű, amely a kanyarokban a 174 kilogrammos menetkész tömeg és a szélesebb 140-es hátsó kerék ellenére is meglepően fordulékony marad. Legfeljebb a hátsó rugóstag működhetne valamivel kényelmesebben – a lehető legkisebbre csökkentett rugó-előfeszí­tés ellenére –, és a kissé fás IRC-fékek visszajelzése hagy némi kí­vánnivalót maga után. És ha már panaszkodunk: a visszapillantó tükrök lehetnének valamivel nagyobbak, a fékek pedig harapósabbak. Bár ez utóbbit megbocsátjuk, hiszen a 300-as modell is kérhető ABS-szel, ami további bizonyí­ték arra, hogy a kis Ninja felnőttebb lett.

 

Motorok Kawasaki Ninja 300
Kawasaki Ninja 300 (2013)

 

ÚJíTíSOK

MOTOR

Megnövekedett lökettérfogat (249 helyett 296 cm³)

Hosszabb löket (41,2 helyett 49 mm)

Nagyobb csúcsteljesí­tmény (33 helyett 39 LE)

Nagyobb szí­vószelepek (1 mm-rel)

Kisebb sűrí­tés (11,6 helyett 10,6: 1)

Nagyobb pillangószelep-átmérő

(28/35,5 mm helyett 32/40,2 mm)

Rövidebb (7,5 mm) és könnyebb (4,6 g) dugattyúk

Könnyebb hengerek (600 g)

Nagyobb motorolaj-mennyiség (1,7 helyett 2,4 liter)

Szervo- és anti-hopping-funkcióval ellátott kuplung

FUTí“MÅ°

Szélesebb hátsó kerék (130-as helyett 140-es)

Filigránabb kialakí­tású abroncsok

Szupersportos lábtartók (gumiborí­tás nélkül)

EGYÉB

Gyári ABS

Új design: idomok, műszerek, tank, hangtompí­tó

Az ülés eleje keskenyebb lett