Mire elég 48 LE? Az A2 kategória népszerű tagjai közül ma a Kawasaki Ninja 300-at és a Yamaha TMax 530 ABS-t villámteszteljük.
A 48 LE speciál rovatban az új jogosítványrendszert bemutató cikk mellett a következő villámteszteket közöljük: Honda CBR500R és Moto Guzzi V7 Special, Kawasaki ER-6n és Aprilia Shiver 750 ABS, BMW G 650 GS és Honda NC700X, Kawasaki Ninja 300 és Yamaha TMax 530 ABS. A teszteket itt gyűjtjük.
Kawasaki Ninja 300 – Sportos fickó
Friss megjelenésével és nagyobb lökettérfogatával a Ninja 300 a sportrajongókat célozza meg – még ha a 39 lóerős Kawasaki nem is meríti ki teljes mértékben a 48 lóerős keretet.
Fejet le, könyököt behúzni és fullgáz. Jobb, bal, jobb – a méregzöld sprinter olyan könnyedén fűzi át magát a kanyarkombináción, mint egy varrógép a cikcakköltésen, lendületét kéthengeres erőforrásából előtörő magas fordulatszámú sivítással festi alá. Fürge manőverezési készségével, pörgős soros kéthengeres erőforrásával és mindenekelőtt sportos, felnőttes megjelenésével a 2008-ban bemutatott Ninja 250 R gyorsan nagy rajongótábort szerzett magának. A fent említett jó tulajdonságokkal a 2013-as modellévre alaposan átalakított kis versenygép továbbra is meggyőző – sőt, még rá is tesz egy lapáttal.
![]() |
Gyári ABS-ével a 300-as Ninja újdonságot is kínál, pörgős erőforrásával (max. 13 000/min) pedig a már jól beváltat konzerválja |
A 7,8 milliméterrel hosszabb löket ugyanis 296 cm³-re növelte a lökettérfogatot, ami a hajtóműből 6 lóerővel nagyobb teljesítményt (az eddigi 33-mal szemben 39 lóerő) és – ami ennél is fontosabb – 25 százalékkal nagyobb forgatónyomatékot csalogat elő. Az eddig különösen pörgősnek ismert kis erőforrás a lökettérfogat-növekedésnek köszönhetően valóban már 6000/min-től (eddig 8000/min) nekiindul, immár az ötszámjegyű fordulatszám-tartomány alatt is rendesen tol, viszont ha igazán gyorsan akarunk menni vele, akkor továbbra is könnyedén pörög 13 000/min-es fordulatig.
És mivel az olyan apró figyelmességek, mint a szervó- és anti-hopping-funkcióval ellátott kuplung, a 140 milliméter szélesre hízott hátsó abroncs, az idomok és a hátsó váznyúlvány jóval sarkosabb és modernebb designja, valamint elsősorban a gyári ABS számos területen sokat dobott a kis versenygépen, a kis Ninja minden bizonnyal továbbra is elnyeri a vásárlók tetszését. De azt legalább biztosan megbocsátják neki, hogy kisebb lökettérfogatával nem használja ki teljesen az újonnan felállított 48 lóerős teljesítménykeretet. Hiszen egy biztos: a kanyarokban a Ninja így sem fog alulmaradni.
###
Yamaha TMax 530 ABS – Dél csillaga
Több tízezernyi dél-európai csak nem téved – vagy mégis? Vajon a TMax sportrobogó használható alternatívát jelent a motorkerékpár helyett kezdők számára?
Jött, pörgött és győzött: 2000-es megjelenése óta a TMax-ot úgy veszik Dél-Európában, mintha ingyen adnák, csak Olaszországban majdnem 200 000 darabot adtak el belőle. Mégpedig nem nagyravágyó nyugdíjasoknak: a tipikus TMax-vásárlónak van egy versenypályára való szupersportgépe vagy egy túraendurója, hétköznap viszont egy TMax-szal közlekedik.
![]() |
A TMax 47 névleges lóerejéből a fogasszíj már csak 40-et juttat el a hátsó kerékhez. |
A városban a kéthengeres gyorsan kijátssza ütőkártyáit. Egyesíti magában a kétkerekűek helytakarékossági előnyeit a személyautók kényelmével, 218 kilogrammos tömegével könnyedén ugrál sávról sávra, fürgén kígyózik a sűrű forgalomban, és a lámpától való induláskor sem marad le. Temperamentumos, 47 lóerős erőforrásának és automata váltójának köszönhetően még a legsűrűbb tolongásban is élvezhetően lehet vele haladni, az ülés alatti jókora tárolóhely pedig nagyon jól jön a bevásárlókörúon is. Az épp csak 80 centiméteres ülésmagasság kezdőknek is a biztonság érzését adja a kétkerekűek nyergében töltött első kilométereiken.
![]() |
A műszerfal egy személyautóéra emlékeztet, |
A TMax városon kívül is viszonylag temperamentumosnak bizonyul. Sportos hangolású futóművével magabiztosan veszi a kanyarokat, és utas nélkül erősen lehet dönteni is. Idomai igen jól védenek az időjárás viszontagságai ellen, az enyhén előredőlő üléspozíció és a viszonylag alacsony kormány a kielégítő kontroll kellemes érzését adják, amit tovább erősítenek az erőteljesen munkához látó fékek és az ABS.
Mindezek ellenére hosszabb távon a TMax országúon mégsem igazán élvezetes. 15 colos kerekei túlságosan kicsinek bizonyulnak, hullámos úszakaszokon a futómű túl rázós, az egész jármű túl hosszú és túl nehéz, menettulajdonságai általánosságban túlságosan pépesek. Nem beszélve a brutálisan magas, 11 345 eurós áráról, hiszen ennyi pénzért akár igazi motorkerékpárt is vehetünk. Ennek ellenére nem mondhatnánk, hogy a dél-európaiak tévednek: a TMax-nak megvannak a maga előnyei – a városba való második járműként.