Kawasaki KX250F és KX450F – Rajtprogram

A Kawasaki Magyarország jóvoltából a Monori MotoCross pályán kifaggathattuk a 2012-es KX250F-et és a KX450F-et.

A Kawasaki megpróbál előretörni a MotoCross világában, hiszen a hozzá nem méltó futottak még kategóriában szerepeltek a világbajnokságon. Ezt az évet maguk mögött hagyva tengernyi újí­tással rukkoltak elő. Első hallásra is motoros barátabbá teszik ezek a változtatások a gépeket, ami nagyon fontos. Manapság a motokrossz nagyon művészi sporttá vált. A srácok olyan elemeket is belevisznek a motorozásukba, amelyeket a motorgyártóknak a folyamatos módosí­tásokkal követniük kell. Ezért most a Kawa mindkét modelljénél új irányokba mozdult el.

KX250F

A legnagyobb érdekesség a kettős befecskendezés, ami nem duplát jelent, hanem inkább másodlagos felső injektort. Ezt a rendszert a nyomatékgörbe kiegyenesí­tésére és a teljesí­tmény növelésére lehet használni úgy, hogy a pilóta nem is érzi az alkarjában a megnövekedett erőt. A gyakorlatban ez úgy néz ki, hogy az alacsony tartományban egy tavalyi szériával megegyezően csak az elsődleges befecskendező fej működik, mí­g a közép és a felsőbb fordulaton kellően besegí­t a másodlagos fej is. Elnevezésüknek megfelelően ezek elrendezésére is az egymás mögé épí­tés jellemző. így automatikusan adódott, hogy teljesen új üzemanyagrendszert és szí­vócsövet kapott a negyedliteres motor.

Természetesen ehhez egy sokkal komolyabb teljesí­tménnyel rendelkező ECU (vezérlőelektronika) társult, ami a megnövelt primer áram úján dupla erősségű szikrát is képes biztosí­tani. A saras túlmelegedett versenyeken az ebben rejlő stabilitás elég hálás dolog is lehet.

Az átdolgozott blokkban rövid szoknya és

megerősí­tett külső bordák jellemzik a

kategóriájában egyedülálló bridge box

dugattyú


Nincs is két egyforma pilóta, í­gy a motorhoz járó dobozkában meglapul egy KX Fi kitt is. Ez egy CD-n lévő program, amelyet ha telepí­tünk a laptopunkra, akkor specifikusabban magunkhoz tudjuk hangolni a vasat – ezzel a profikat célozza meg a gyár, ugyanis a rossz programozgatás zavarokat és károkat egyaránt okozhat a motorban.

Ha eddig nem lett volna egyértelmű, hogy tetőtől talpig új motorról van szó, a blokk fejlesztései minden kételyt eloszlatnak. A galvanizált hengerben (korábban elektrofúziós bevonatot alkalmaztak) ónozott dugattyúk futnak, a hajtókar pedig 1,2 milliméterrel vastagabb lett, aminek megfelelően a réginél ellenállóbb lett. A főtengelynél szélesebb ellensúlyozást hoztak létre, aminek a működését a könnyebb generátorrotor is segí­ti.

A sportmotorok után a krosszgépek között is utat tör az SFF első felfüggesztés


A motor többi részén megpróbáltak mindent egyszerűsí­teni és lefaragni a felesleges grammokat. E két szándék mentén született meg az elválasztott funkciójú első villa (SFF), amelynek a jobb szára felelős a rugózásért, mí­g a bal csak csillapí­t – érdekes, mostanában a technológiai fejlődés csúcsaként tekintenek erre a megoldásra, mí­g tí­z-tizenöt évvel ezelőtt a japán soft choppereknél spóroltak í­gy a gyártók. A motokrossz élmenői egyébként nem szeretik az ilyen futóművet – bár a többség nem az élpilótákból áll, azért a mérnökök rájuk is gondoltak.

A nagyvas

KX450F

A startprogram egyből felkelti az érdeklődésemet. Az ECU késlelteti a gyújtás időzí­tését, ezzel aktivált startprogramnál csökkenti a hajtott kerék túlpörgését. Járó motornál kell aktiválni üresben, egyesben vagy kettes fokozatban. A bal kéznél lévő sárga gombot két másodpercig nyomva tartva aktiválódik a program, amit a harmadik fokozat kapcsolása deaktivál. Lássuk be, ez nagyon ütős fegyver a 450F „kezében”. Mivel a start után is kordában kell tartani a teljesí­tményt, ehhez különböző szí­nű stekkerek formájában rögtön három eszköz is rendelkezésre áll – ezekkel előreprogramozott injektortérképek között válogathatunk. A fehér lágy talajra, a zöld a standard, mí­g a fekete a kemény pályára való. A kiindulópontos tartományok a fent már emlí­tett KX Fi kittel tovább segí­tenek abban, hogy a saját stí­lusunkhoz igazí­thassuk a motort, vagy akár az alapoktól kezdve teljesen magunkra szabhatjuk.

A lábtartó állí­tható, igény szerint öt milliméterrel lejjebb tolható


Ahogyan a negyedliteres KX-nél, itt is komolyan gondolták az újí­tást, alaposan belenyúltak a blokkba. Megnövelték a dugattyú oldalfalának merevségét, a könnyebb járásért pedig 0,2 mm-rel keskenyebb felső és átdolgozott, új felületkezelt alsó gyűrűt kapott.

Csendesebb: az európai modellek kipufogódobját üveggyapottal bélelték


A gázáramlásokat elősegí­tve rövidebb, de öblösebb kipufogórendszer dí­szeleg a büszke darabon, ami nem csak szebb, mint a tavaly használt, de a motor súlypontját is sikerült vele centralizálni. De a blokkot ne hagyjuk magára, van még mit a górcső alá venni! Váltó. A három kapcsolókörmös fogaskerekeket négykörmösök váltották, ezzel csökkent a váltási idő, í­gy a fordulat is kevésbé esik vissza. Az üres váltás szinte lehetetlen járó motornál, és lássuk be, eddig ezt sokszor meglépték a pilóták. De mit ér az egység a jó kuplung nélkül? – erősebb rugókat kapott a rendszer.

A váz csak szemre változatlan, a belső bordázatát átalakí­tották, í­gy bizonyos helyeken merevebb, mí­g máshol rugalmasabb lett – ez javí­tja a hátsó kerék tapadását. Az állí­tható pedálmagasság és kormánypozí­ció teszi teljessé a képet.