Kawasaki GPZ550

A gyár történelmében a Ninja szót a GPZ kifejezés előzte meg. Bizony! A zöld méregzsákok ezekből a fantasztikus gépekből alakultak ki, és technikájuk egész idáig vezethető vissza. Az 550-es gép teremtette meg a 600-as sportmotorok kategóriáját!

Ebben a tesztben egy kis időutazásra invitállak benneteket. Visszaugrunk egészen 1984-ig, hogy bemutathassam, az akkori vagányok motorját, a GPZ 550-es Kawát. Ilyenkor kiadta már a gyár a GPZ 900 R modellt, de mindenki nem kezdhetett ekkora géppel. A KZ 550-esben megismert blokk már teljesí­tett, és úgy döntöttek, hogy ezt egy sportosabb megjelenésben is el lehetne adni, í­gy aki még nem érzett elég bátorságot a nagyobb gépekhez, az is motorozhatott élvezettel.

A motorja egy soros négyhengeres, 8 szelepes és olajhűtéses aggregát, ami 57 lóerőt és 47 Nm-t teljesí­t. Ma már milyen kevésnek hangzik ez az adat, pedig hétköznapi közlekedéshez bőven elegendő. Mennyire? 185km/h-ás végsebességre, és 5,1 sec-os gyorsulásra. Tankja 18 literes, ami bőven elég, hiszen a gép ésszerű használattal csak 5,5-6,5 liter benzint fogyaszt 100 km-enként. A motor hengerenként egy karburátorral rendelkezik, gyárilag két kipufogóval. A tesztelt modellen 4 az 1-be rendszer található, ami ma már szebb hangot kölcsönöz a motornak.

Az első villát megpillantva érdekes dologra lehetünk figyelmesek. A régen oly divatos mechanikus anti-dive (bólintásgátló) a nevének megfelelően működik, vészfékezésnél igen hasznos szerkezet. Érezni a különbséget fékezés közben teljesen másképp viselkedik a teleszkóp.

A vékony gumik ellenére nagyon jól tartja magát az úon, és habár nem egy kanyarvadász motor, azért elég jól megállja a helyét. Egyetlen kivetni valóm van a kanyarvadászattal, elég idegesen reagál a kanyarban történő lassí­tásra, tehát ezt óvatosan kell megtenni. Ez a motor súlyeloszlásával is kapcsolatban lehet, mert elég szokatlanul fent van a súlypont. És ha már a súlyról esett szó, hát igen…. Nem is olyan könnyű a vas, 211kg-ról van szó.

Az ülés kényelmes, és a testtartás is kedvező hosszabb túrákon is. Szélvédelme meglepően jó, bár azonnal érezni, ha az idom védelme alól kikerülünk. Az oldalidomok nem túl jelentősek, í­gy azokat én le is szereltem, és a gép is jobban néz ki nélküle. A hátsó ülésen az utas sem panaszkodhat, hiszen lába nincs a nyakában, mint a mai sport gépeken, kényelmes testtartásban utazhat. Kapaszkodó nem nagyon van, de ha van a motoron csomagtartó, akkor ez is megoldható.

A műszereket tekintve főleg analóg műszereket látunk, visszajelző lámpák, és a két jól ismert GPZ műszer, a nagyobb km óra, és a kisebb fordulatszámmérő. Ami még érdekes ebben a tí­pusban, ez egy UNITRACK. Mi is ez? A tankon is van egy műszerfal. Kétsoros kijelző jelzi az üzemanyagszintet, és az olaj hőmérsékletét. Érdekesség, hogy a fordulatszámmérőn, egy másik skálát is találunk, ami 0-tól 12-ig van skálázva, és mikor megláttam nem akartam elhinni. Egy gomb lenyomásával a fordulatszámmérő be áll az adott feszültségnek megfelelő értékre. Szükség van-e rá? Nem nagyon, de jó tudni, hogy ezt is megosztja velünk a GPZ.

Sokan azért adják el GPZ-jüket, mert lestrapálták, és nincs ambí­ciójuk felújí­tani. Aki egy kis elhivatottságot is érez magában annak merem ajánlani, mert ez a motor olyan mint egy hűséges kutyus. Ha a gazdi sokat foglalkozik vele, azt meghálálja!