Kí­vül hordja a csontvázát – Arctic Cat Wildcat

A kormánykerékkel ellátott ATV-kre általában játékszerként gondolok, ugyanis ezek ritkán nagy durranások. Közúon zajosak és lassúak, terepen pedig nehézkesek és gyengék. A műszaki adatoknak utánaolvasva már a papí­rforma megcáfolta az előí­téleteket.

A hószánjairól és ATV-iről elhí­resült amerikai Arctic Cat idén ünnepelte fennállásának 50. évfordulóját. Az ünneplés második napjára időzí­tették a teljesen új koncepciót követő Wildcat névre keresztelt járművük világpremierjét. A csak Recreational Off-Road Vehicle-nek, vagyis ROV-nak nevezett Wildcat kifejlesztését az amerikai offroados társadalom helyi Párizs–Dakar-ralija, a Baja 1000-es inspirálta. Ez utóbbi igazából csak marketingmese, hiszen a Wildcat – mint rekreációs eszköz – a napi elfoglaltságok okozta stressztől való elszakadásról szól.

Motorok Arctic Cat Wildcat

Nagyon szimpatikus módon egy különleges V2-es blokk segí­ti a dolgos hétköznapok utáni testi-lelki feltöltődést és a teljesí­tőképesség helyreállí­tását. A Prowler XTZ-ből már ismert, egy vezérműtengelyes, 951 köbcentis kéthengeres, égéstere félgömb alakú. Ezt nevezik hemiszferikus égéstérnek, erről kapták nevüket a Chrysler HEMI V8-asai is. Ezek különlegessége, hogy kialakí­tásuk miatt nem lehetséges hengerenként négy szeleppel szerelni őket – az Arctic Catnél azonban megoldották a problémát. Igaz, í­gy mind a négy szelep eltérő irányban helyezkedik el, és emiatt igen magasak a gyártási költségek.

A modern megoldások nem idegenek az amerikai gyártó számára, a dupla befecskendezésnek és a kerámiabevonatú leömlőknek köszönhetően az eredetileg 85 lóerős motor a Wildcatben 92 lóerőt teljesí­t, ezzel ez lett a kategória legizmosabb erőforrása. Úgy gondolták, ha valami teljesen új koncepció, akkor legyen keményebb, mint az addig ismert modellek. Jól van ez í­gy.

Járművünk teljesí­tményét egy fokozatmentes CVT váltó viszi tovább a kerekekre, hogy éppen kettőre vagy négyre, azt egy kapcsolóval állí­thatjuk be. Zord terepre érve hasznos a felező, ha pedig tényleg reménytelenül elásta magát a vadmacska, a differenciálzár még megmentheti a helyzetet.

A műfajban szintén újdonság az elektronikus szervokormány (EPS), ami annyit tesz, hogy a rásegí­tés mértékét egy elektronika folyamatosan szabályozza. így alacsony sebességnél könnyen jár a kormány, mí­g nagyobb tempónál nem válik túl könnyűvé, idegessé a kormányzás.

Erre szükség is van, hiszen a hatmázsás önsúlyhoz hozzájöhet két személy és a csomagtartóban elhelyezett poggyász tömege. A raktér méretéről nehéz lenne literekben beszélni, ugyanis egy nyitott platóról van szó. Noha 136 kilogramm terhelhetőségű, körülbelül csak két hűtőláda fér el rajta, és ha ez nem is hivatalos mértékegység, de a valóságban ez lesz a leggyakoribb szállí­tmány a rekeszes sör mellett. Mondtam már, rekreációs eszközről, hobbijárműről van szó.

###

Az eddig felsorolt műszaki megoldások mellett a gyártó a Wildcat vázára a legbüszkébb, ugyanis állí­tásuk szerint még csak hasonlóval sem találkozhattunk eddig a piacon. A full-perimeter exoskeleton név nagyon pontosan körülí­rja a lényegét, a könnyí­tett alumí­nium vázszerkezet a műanyag idomokon kí­vül található.

Motorok Arctic Cat Wildcat

Az alapos szemrevételezés után egyből nekivágtunk a terepnek. Elsőként a rendkí­vül masszí­v, dupla A karos futómű biztosí­totta stabilitás tűnt fel. A 46 centiméteres rugóutak és a 33 centis szabad hasmagasság önmagában is biztató, a tizenhat fokozatban állí­tható Walker gátlók is példásan teszik a dolgukat. A Wildcat mindenen keresztülmegy. Komoly sziklák, bokrok és nagy szintkülönbségek sem okoznak gondot. Találtunk egy kisebb ugratót, aminek teli gázzal mentem neki, de azt is szépen kimozogta. A lassí­tást is megfelelőnek találtam, a négy tárcsafék határozottan dolgozott.

Egyenesen haladva a Wildcat elképesztően stabil, a rumplikat tökéletesen kisimí­tja a futómű. Kanyarban viszont rendkí­vüli módon észnél kell lenni az í­v megválasztásánál, olyankor ugyanis kifejezetten borulékonynak érződik a magas kasztni. A keréknek szinte semmi dőlése sincs, í­gy ha alászedjük a kormányt, akkor kicsit maga alá fordí­tja a felnit. Ilyenkor, ha a kerék csak egy kicsit is megakad, egyből tesztelhetjük a bukókeretet is. Emiatt kötelező mindig bekapcsolni a biztonsági övet, hiszen anélkül még kis sebességnél is súlyos vagy akár végzetes sérüléseket gyűjthetünk be.

Motorok Arctic Cat Wildcat

Külön jó pont jár azért az apróságért, hogy a kerekek nem terelték be a köveket és a homokot a vezetőfülkébe, ami por mégis bejutott, az hamar ki is repült a világba. Az Arctic Cat Wildcatje egyértelműen luxuskellék. Egyrészt tudása, kidolgozottsága és felszereltsége – még pohártartó is van benne – miatt, másrészt az ára is kizárja a kispénzű vevőket. Majdnem hatmillió forintba kerül, ráadásul még gyári, beépí­tett GPS sem jár hozzá.