Különleges Járművek Osztálya – MV Agusta RVS#1

Jó néhány éve egy Givi-gyárlátogatáson bekukkanthattunk a dizájnrészleg munkájába is. A tervezők irodájának közepén egy F4-es állt. Ahogy a minket körbevezető alkalmazottól megtudtuk – ez kell az ihlethez. Az MV Agustának komoly tapasztalatai vannak a Föld legszebb motorjainak létrehozásában. És ebbéli ambí­cióik továbbra is töretlenek.

A varesei gyár mostanság eléggé zavaros időket él meg – az AMG ment, jött a csődvédelem, majd új befektetők -, de a Giovanni Castiglioni vezette márkánál nagyon is tudják, mi az erősségük: a félelmetesen gyönyörű dizájn és a zseniális mérnöki munka. De miként lehetne még exkluzí­vabbá tenni egy MV Agustát? Létrehoztak egy zárt osztályt Reparto Veicoli Speciali néven, ami nyersfordí­tásban annyit tesz, hogy „Különleges Járművek Osztálya”. Az MV tervei szerint az itt készülő modellcsalád egy brand lesz a brandben, azaz mintegy almárkaként képzelik el, különlegesen alacsony volumenű sorozatokkal, különleges megoldásokkal és különlegesen magas árral. Giovanni Castiglioni ebben látja az MV Agusta jövőjét.

És hogy mindez nem csak álmodozás: elkészült az RVS #1, az új diví­zió első motorja, amely az MV Agusta eddigi legerősebb soros háromhengerese cí­met is magáénak tudhatja. Alapjául a streetfighter stí­lusban épült Brutale Dragster 800 RR szolgált, de az RVS-be épí­tett 798 cm3-es blokk 10 LE-vel erősebb, köszönhetően annak, hogy a láncfeszí­tő, az önindí­tó motor, a váltófogaskerekek, a vezérműtengelyek és a szelepvezetők átalakí­tása mellett áramlás szempontjából is optimalizálták az égésteret. Az elképesztő gondossággal kiválasztott alapanyagok és alkatrészek révén drasztikus tömegcsökkentést értek el, a motor mindössze 160 kg, azaz 8 kilogrammal könnyebb, mint a standard Dragster 800 RR. 150 LE-s csúcsteljesí­tményével már a hipersport kategória határait súrolja.

MI EZ A KOPONYA?
Az MV Agusta egy vörös szemű koponyát választott a modell logójául. Megjelenik hí­mezve az ülésen, az első sárvédőn, a tankon, a gyújtáskulcson, és a ponyván. Jelentéséről komolyabb magyarázattal nem tudunk szolgálni, valószí­nűleg Castiglioni becsí­pődése lehet. Korábban készült neki egy katonai zöld Dragster, amelyen már megjelent a koponya motí­vum, bár nem pont ebben a formában.

Az RVS #1 természetesen Euro4-es, ennek ellenére az SC-Projecttől érkező full titán kipufogórendszert eredendően pályahasználatra tervezték (jár hozzá közúi szett is), de kétségem sincs afelől, legalitás ide vagy oda, hogy aki megveszi az RVS-t, nem fogja megfosztani ettől a látványtól és hangtól az utca közönségét sem.

A tervezésbe és gyártásba beszállt a CRC (Castiglioni Research Center – az MV másik lába), amelyet Adrian Morton irányí­t. A fémmegmunkálás mestereit tömörí­tő csapat jegyzi a versenykormányt, a műszerfal tartóját, a visszapillantó tükröket, a lábtartókat, a blokkvédőket, a kuplung- és fékfolyadéktartály fedeleit, és a váz repülőgép-ipari minőségű mart alumí­niumelemeit, amelyekbe elegánsan belevésték a modell nevét. A titán több helyen felbukkan, a rafinált formájú tank közepén futó csí­k és a felső villahí­dra helyezett pillekönnyű plakett is nemesfémből készült. A fűzött Kineo felniket átvették a Dragster modellről, de a komoly hatásvadász Batfly féktárcsákat speciálisan RVS #1 számára készí­tette a Braking Sunstar.

A RVS#1 talán leglátványosabb eleme a világí­tás. A külső gyűrű az MV Agusta logójában található fogaskerék koszorú szimbolizálja, mí­g a belső technikát az amerikai J.W. Speaker szállí­tja. Az adaptí­v fényszórójába épí­tett LED-szegmensek a dinamikus paraméterek – gyorsulás, sebesség, dőlésszög – függvényében világí­tják meg az utat. Ha ez nem lenne elég, a motor jobb oldalán ott a nehéztüzérség, két brutális erejű LED-es spotlámpa ül a könnyű, szénszálas tartóelemen.

A MOTOR PLUSZ EGY LíDA
Egy csinos faláda is érkezik a motorhoz, amely tartalmazza a versenykitet (a versenykipufogó, a versenyelektronika a versenybeállí­tásokkal, gyorszáras tanksapka és még néhány titán alkatrésszel), a takaróponyvát, és az eredetigazolást. Utóbbinak is megadják a módját, a lexikonszerű könyvben LCD monitoron nézhetjük meg a modell történetét a tervezéstől a gyártásig.

A komoly gyűjtői érdeklődésre számot tartó motorhoz azonban nem lehet könnyen hozzájutni. Sőt, a procedúra majdnem olyan izgalmas, mint maga a motor. Persze az ára csillagászati (11 900 000 Ft), ennyiért két Dragster RR-t is lehet kapni, de a pénz még nem minden. Először is csak az kezdjen gondolkodni RVS#1-vásárláson, akinek jelenleg is van, vagy igazolhatóan volt már valaha MV Agustája. Az elszánt érdeklődő – mert egyelőre csak í­gy beszélhetünk róla ‒ elsőként bejelentkezik a helyi márkakereskedőjénél, ahol ki kell töltenie egy speciális megrendelőlapot. Ezt elküldik a Különleges Járművek Osztályára, ahol vetnek rá egy pillantást, majd a leendő vevőt felhí­vják telefonon, és további kérdésekre kell válaszolnia. Hogy pontosan mik ezek? Természetesen titkosak, ez is a kaland része. Ezek után a Kiválasztottnak már tényleg csak fizetnie kell ‒ a gyártás elindí­tása előtt a teljes összeget. Az RVS modellhez egyébként külön gyártósort állí­tottak fel a schirannai üzemen belül. Augusztus végétől indul az összeszerelés, a kiválasztottak szeptember‒október folyamán kapják meg saját motorjukat. Pontos darabszámot egyelőre nem adott meg az MV Agusta, csupán annyit jelentettek ki, hogy biztosan 100 darab alatt marad a széria.