Közlekedésbiztonsági tendenciák

Nézzen mindenki a lelke mélyére! Hetente halljuk a hí­rekből, hogy halálos motoros baleset történt, mégis egyre ritkábban kapjuk fel a fejünket. Azonban ha saját városunk közelében történik a baj, azonnal elkezdünk aggódni motoros ismerőseinkért.

Nincs olyan motoros, akinek ne lenne olyan barátja, ismerőse vagy akár közeli hozzátartozója, aki motoros balesetet szenvedett, vagy akit elveszí­tett. Ha személyesen is érintettek vagyunk egy halálos közlekedési balesetben, akkor bizony kevés vigaszt nyújt, hogy a statisztikák egyre kedvezőbbek, ám ha egy ideje elkerült bennünket a baj, hajlamosak vagyunk azt gondolni, hogy ez csak másokkal történhet meg. Bár az év vége még odébb van, de a kritikus nyári hónapokon már túl vagyunk, í­gy az előzetes statisztikák függvényében számot vethetünk a hazai közlekedésbiztonság alakulásával.


Magyarországon a balesetek száma 2000 és 2007 között folyamatosan emelkedett, azóta csökken. A 2008-ban bevezetett zéró tolerancia elve és a további szigorí­tások meghozták az eredményüket, tavaly a közúi balesetben életüket vesztett személyek száma nem érte el az 1000 főt, amire már több mint 10 éve nem volt példa. A javuló tendencia folytatódni látszik 2009-ben is, az év első 9 hónapjában 7%-kal csökkent a közúi közlekedési balesetek száma 2008 ugyanezen időszakához viszonyí­tva. Közúi balesetben 609 személy vesztette életét, 106 fővel kevesebb, mint egy évvel korábban. Ez az adat a statisztika legpozití­vabb hí­re, érdemes egy kicsit tovább elemezni. Magyarország aktuális közlekedéspolitikai koncepciója alapján a közúi balesetek, valamint az abban meghalt személyek számát 2001 és 2010 között 30%-kal kell csökkenteni. 2001 hasonló időszakában 870-en lelték halálukat az utakon január és szeptember között, ehhez képest 2009-ben 261-en, azaz éppen 30%-kal kevesebben, azaz úgy látszik, mégiscsak teljesí­thető az akcióprogram célkitűzése, holott az eddigi adatok nem voltak ennyire biztatóak. Az összes esetet tekintve sajnos nem ilyen kedvező a helyzet. Idén szeptemberig 4139 súlyos és 8668 könnyű sérülés (azaz nem kevesebb, hanem sajnos 786-tal több, mint 2001-ben) történt a közutakon, azaz bőven van még mit tenni.

A legtöbb esetben – az előző évekhez hasonlóan – gyorshajtáshoz (26%), az elsőbbségi jog meg nem adásához (23%), valamint a kanyarodás szabályainak megszegéséhez köthető a tragédia. Ugyaní­gy maradtak az elkövetők arányai is a 2008. évihez hasonlóak, azaz a balesetek zömét a autósok okozták, őket követik a kerékpárosok, majd a tehergépkocsi-vezetők, a gyalogosok, az ötödik helyen állnak a segédmotoroskerékpár-vezetők (747 esetben voltak hibásak), végül csupán a sérüléses balesetek 5%-ában okolható motorkerékpár-vezetők. Azt azonban ne feledjük, hogy ők jóval kevesebben is vannak.


A jobb kéz mutatóujjával a közlekedés veszélyeire figyelmeztető „Szárnyas Angyal” szobra 1996 óta látható Budapest III. kerületében, a Flórián téren. A szobor a közúi balesetek áldozatainak állí­t emléket, egyben az ORFK – Országos Baleset-megelőzési Bizottság jelképévé is vált. Immár hagyomány, hogy az emlékműnél Mindenszentek közeledtével megemlékezést tartanak. Tény, hogy évente Magyarország újain egy átlagos falu lakossága veszí­ti életét.

A részegen okozott balesetek száma a 2008-ban bevezetett zéró tolerancia hatására tavaly drasztikusan, idén már kisebb mértékben csökkent, de még mindig nagyon komoly probléma az ittas vezetés. Minden nyolcadik sérüléssel járó közlekedési balesetet ittas vezető okoz, aki legtöbbször kerékpáros, de a balesetben hibás segédmotoroskerékpár-vezetők 26%-a is alkoholos befolyásoltság alatt áll.

A legfelelőtlenebbek a budapesti és Pest megyei motorosok – itt kiemelkedően magas a gyorshajtások száma –, mí­g a legbiztonságosabban a Nógrád és Vas megyeiek vezetnek. Erre inkább a megcsúszás, pályaelhagyás volt a gyakoribb probléma. Az ország egyik legveszélyesebb úszakasza továbbra is a 6-os főú, különösen a Paks és Dunakömlőd közötti szakaszon. Az autópályákon összességében kevesebb baleset történt, de itt is vannak nagy eltérések. A legrosszabb a helyzet az M7-esen, ahol a tavalyi évhez képest 26%-kal nőtt az incidensek száma, ezzel szemben az M5-ösön majdnem felére csökkent 2008-hoz viszonyí­tva. A relatí­v baleseti mutató alapján a legveszélyesebb az M1-es, itt 100 km-re 27 baleset jutott szeptemberig.

Az Európai Közúi Biztonsági Charta nemrég tette közzé a 2008-as uniós baleseti statisztikát. A 2003-ban indí­tott, az egész kontinenst átölelő kezdeményezés célja, hogy 2010-re felére csökkenjen a halálos közúi balesetek száma Európában. A 2003-as adatok szerint több mint 40 000-en veszí­tették életüket az utakon. Élete során minden harmadik ember megsérül valamilyen közlekedési balesetben, és az 55 évnél fiatalabb személyek esetében közlekedési balesetek miatt kerül sor a leggyakrabban kórházi kezelésre.

A meglehetősen rossz, 2007-es év után 2008 egyértelműen í­géretes eredményt hozott: az EU27-ben 15 400-zal kevesebben haltak meg közlekedési balesetben, mint 2001-ben, de még mindig nagyon távol a 2010-es célszámtól. A tendenciák szerint csupán 2017-ben fogják elérni a kitűzött tervet.

Az elemzők szerint a 2008-as kevesebb baleset oka lehet, hogy a gazdasági válság miatt kevesebb kilométert tettek meg a közlekedők, valamint az év elején tapasztalt magas benzinár is. A Baltikum országai és Magyarország meglehetősen elégedett lehet az eredményekkel, mí­g Nagy-Britannia, Franciaország és Németország már kevésbé. Svédország, Hollandia és UK továbbra is a legbiztonságosabb európai országok Málta után, mí­g Bulgáriában és Romániában 2008-ban több fatális baleset történt, mint 2001-ben.

Leginkább mi magunk, közlekedők tehetünk a legtöbbet azért, hogy mindenki biztonságosan oda érjen, ahová elindult. Kérem, vigyázzanak magukra és egymásra 2010-ben is!