A Jawa 350-ből bármi lehet: filléres járműnek, hobbimotornak és villantós veteránnak egyaránt megfelel. Hogy mi lesz belőle, önön múlik.
A Jawák a második világháború után nagy tekintélyt vívtak ki maguknak, egy időben mind esztétikában, mind műszaki megoldások terén állták az összehasonlítást a nyugati motorokkal. A jó hírnevet tovább öregbítették a versenyeredmények, amelyek közül a Hatnaposon elért sikerek voltak a legfontosabbak. Később a japán gyártók előretörésével egy időben a Jawa fokozatosan lemaradt az elittől. 1976-os bemutatásakor a Jawa 634 a szocialista blokkban a jobbak közé tartozott, de világviszonylatban már akkor elavult volt.
Az 1985-ben megjelent 638-as egyfajta továbbfejlesztésnek számított, már 12 voltos rendszer dolgozott benne, a korszerűbb karburátor csökkentette az étvágyát, az öntöttvas hengereket aluhűtő köpenyesre cserélték, és némileg emelték a fordulatszámot, nagyobb teljesítményt elérve. A formai frissítés mellett az első villák is masszívabbak lettek, a rugóstagok hátul viszont továbbra is siralmasak maradtak, még a maximális előfeszítés mellett is felütöttek. Később megjelent a tárcsafékes verzió, amelyet a maga idejében Magyarországon csak az újságokból ismertek az emberek. Ezt követően viszont a fékrendszerét sokan átszerelték a korábbi modellre.
A maga 343 cm³-es lökettérfogatával valamikor a közúi motorok királykategóriájának számított, aztán a kilencvenes évek végére olcsó mindenes lett. Az ezredforduló után reneszánszukat élték a 350-es Jawák, rengeteg volt belőlük, százezer alatt adtak jó állapotú példányokat. Mostanra már érezhetően megcsappant a készlet, és egyre inkább nosztalgiával átitatott veteránnak tekintik. Olcsókból egyre kevesebb van, a megkímélt darabok kétszezernél is többe kerülnek, az igazán villantós OT-sekről egymillió alatt még tárgyalni sem illik.
A Jawa 350 és az MZ ETZ250 között a legfőbb különbség, hogy az MZ gyárilag tulajdonképpen kész van, nem szükséges néhány módosítást elvégezni rajta a megbízhatósághoz. A Jawa gyenge pontja a gyújtás: a két megszakítókalapácsos rendszert mérőóra nélkül lehetetlen pontosan beállítani. Most már érdemes cseh Vape gyújtásra cserélni, onnantól kezdve garantált a megbízhatóság. A gyári rugózás is hitvány, főleg a már említett Six Days-szereplések tükrében érthetetlenek a gyenge minőségű gátlók és a könnyen elcsavarodó első villa. A hátsó rugóstagokat előszerettel cserélték MZ-re, míg a 634-es sorozat 6 voltos elektromos rendszerét is érdemes 12 voltosra átalakítani.
Az oldalkocsis változat kuplungjában egy lamellával több van, mint a szóló kivitelben. A dobfék ennél vészfékezésre alkalmatlan
A 634-es, 638-as Jawáknak azonban voltak erényei is: a lökettérfogata miatt kellő nyomaték és teljesítmény áll a vezető rendelkezésére, a 27 lóerő 80–120-as utazósebességet tesz lehetővé, és a szovjet piac igényeinek megfelelően egyszerű és strapabíró konstrukció. Ész nélkül hajtva ugyan ötezer kilométer alatt tönkre lehet tenni, de érzéssel, odafigyeléssel használva, 40-50, sőt 60 ezer kilométer is benne van nagyobb felújítás nélkül.
A váltó kimondottan jól sikerült, a félautomata tengelykapcsoló nem sportos darab, de kellően tartós. Sokan a mai motoroknál is visszasírják a tokozott láncot.
Vásárlás előtt a legfontosabb egy megbízható – lehetőleg cseh vagy szlovák – alkatrészforrás felkutatása. Bár a világon több helyen gyártanak minden apróságot a Jawákhoz, ezek jelentős része semmilyen minőségi elvárásnak sem felel meg.
Ha az alkatrészforrás megoldott, jöhetnek a kiszemelt példányok, amelyeknél először tisztázni kell, üzemképes-e a motor? Ha néhány rúgásra, tologatásra sikerül beindítani, már nem számít reménytelennek a vállalkozás. Utána érdemes alaposan szemügyre venni a gépet. Ilyenkor észre kell venni a rozsdás, berohadt csavarokat, a leszakadó tömítéseket és a szakadt bovdeneket. íltalános jó tanács csak egy van: ajánlott begyűjteni a szükséges szakirodalmat a típushoz: a szerelési könyvekben, úmutatókban a motor minden porcikáját részletesen leírták, ezeket követve könnyen szervizelhetjük a járművet. A szükséges szerszámok, tömítőgyűrűk, csapágyak és olajtípusok jegyzéke nélkülözhetetlen, ezek birtokában viszont millió buktatót elkerülhetünk. Ezeket a klasszikus könyveket nyugodtan kombinálhatjuk az internetes fórumokkal – ha mégis elakadunk, a világhálón mindig szembe fog jönni valaki, aki küzdött már hasonló gonddal.
Az üzemanyagtank rozsdásodása szinte minden régi motornál problémát okoz. Erre szerencsére létezik megoldás, a felújítókészletekkel nemcsak a már meglévő oxidációt távolíthatjuk el, hanem a műgyanta alapú tömítővel örökre leszámolhatunk vele. Szintén gyakori a benzincsap teljes eltömődése, amivel nem érdemes szenvedni, pár száz forintért pótolható. Ez főleg akkor szükséges, ha hiányzik a porlasztó és a tank közé beépített szűrő.
Kiforrott technika, a gyújtás sem beállíthatatlan, csak megfelelő műszer és szakértelem szükséges hozzá
Vásárlás előtt érdemes ellenőrizni a karburátort, fontos az úszó sértetlensége, ne legyen rajta horpadás, lyuk: már minimális görbület is képes fennakadást okozni. A másik fontos a súbertű, amelynek szintén hiábtlannak kell lennie, ennek híján ugyanis lehetetlen pontosan beállítani a karburátort.
A Jawa egyszerű szerkezet, működéséhez csak benzin és szikra kell, ha az előbbi megfelelő, nekiláthatunk a másik komponens ellenőrzéséhez. Érdemes a hengertől indulni, már a gyertya is sok mindent elárul a motor állapotáról. Természetesen sértetlennek kell lenni a pólusnak, a kerámiának és az elektródának is. Ha nem így van, akkor máris számolhatunk a henger szétszedésével, mert több mint valószínű, hogy a hengerpersely is károsodott. Ha minden stimmel, akkor szép világosbarna a gyertya – az elhasználódott állapot egyik jele, hogy a középső elektróda le van gömbölyödve. A vastag koromlerakódás vagy az olaj a hibás karburálás jele. Célszerű végigellenőrizni a gyújtókábeleket is, nem lehet nem megtörve. Fontos, hogy motorunk összes vezetéke tökéletesen érintkezzen, és a fémes érintkezési felületek ne legyenek rozsdásak, mert abból egyenesen kontakthiba következik.
Adatok és karbantartás |
Jawa 634 (638) Motor Futómű Méret és tömeg
Mérési eredmények Karbantartási adatok |
Képalák
Tévhit, hogy a Jawákra jellemző purrogó hang a beállíthatatlan gyújtás eredménye
Az alkatrészek durván túltervezettek, minden alkatrésznek széles a tűréshatára