Jön a 260 lóerős V4 – Honda MotoGP replika utcára

Sok évet kellett erre várniuk a Honda-rajongóknak: a világ legnagyobb motorkerékpár-gyártója ismét mércét állí­t a többiek elé. A cég vezetője, Ito Takanobu bejelentése szerint hamarosan gyártani fogják a legendás V4-es motor, a VFR750R RC30 utódját.

Úgy tűnik, a Honda vezetőinek elegük lett. Évek óta tűrik, hogy először a Desmosedici utcai változatával a Ducati, egy ideje pedig a BMW is módszeresen igyekszik aláásni tekintélyüket a szupersportszegmensben. Most már a Hondának is el kell ismernie, hogy az európai modellek a technológiában is átvették a vezetést. Ezt pedig nem hagyja annyiban, és igazi MotoGP-technikával vértezi fel magát. A hí­rek egy jövőbeli MotoGP-gép utcai változatáról szólnak, amely állí­tólag minden olyan elektronikus segédeszközzel el lesz látva, ami manapság egy 260 lóerős versenygép vezetését a fizika határain lehetővé teszi.

 

Motorok Honda RC30Dani Pedrosa munkaeszköze lehetne az utcai gép alapja.

A Honda motorkerékpár-üzletágának vezetőjével, Ojama Tacusiróval és a fejlesztéseket vezető HRC-elnökkel, Suzuki Tecuóval folytatott beszélgetésből (lásd lent) egyértelműnek tűnik, hogy az utcai RCV-t egy 1000-cm3-es V4-es erőforrás fogja hajtani. Arról, hogy a V alakot formázó két hengersor milyen szögben áll majd, még csak találgatni lehet. Minden bizonnyal kisebben, mint a még mindig nagyra becsült RC30 hagyományosnak számí­tó 90 foka.

 

Minden 1988-ban kezdődött.
Az első RC30-asok begurultak az országba, e sorok szerzője ott álmélkodott előtte. Még rosszabb lett a helyzet, amikor először beindí­tották a V4-es Hondát. Öblös hangja teljesen idegennek, gonosznak hangzott. A legrosszabb azonban az volt, hogy a 750-es milyen elképesztő sebességgel száguldott el a többiek mellett a pályán. Mindenki tehetetlen volt vele szemben. Csodás dolog történt: a Honda az RC30-cal új mércét állí­tott fel. Utódjának, az RC45-nek nagyobb volt a nyomatéka, szélesebbek az abroncsai, talán a fékei is jobbak voltak. Azonban sem a kidolgozás, sem a kezesség terén nem érte el elődjének szí­nvonalát. A nemzetközi versenysportban azonban éppolyan sikeres volt, a Superbike-géposztályban világbajnok is lett. A gyűjtők azonban – egyelőre legalábbis – még nem lelkesednek érte annyira, mint az RC 30-ért. A hihetetlen NR750-ből viszont alig lehet néhányat látni az utakon. Egyedülálló ovális dugattyús erőforrása máig a legbonyolultabb sorozatban gyártott motorkerékpár-erőforrás. 1992-ben a Honda vele fitogtatta izmait, 100 000 márkás árával pedig merész árképzését. Az a száz kilométer, ami a szerzőnek megadatott ennek a presztí­zs-motorkerékpárnak a nyergében, örökre felejthetetlen marad számára. Elképesztő volt a pörgős motor, amely 2000/min-tól majdnem 15 000/min-ig tolt, és olyan hangja volt, mint egy V4-es kétüteműnek. Szenzációs volt a sokrétegű fényezés, meglepően nehézkes ugyanakkor a manőverezés. Ezzel együtt a motor nagyszerű élményt nyújtott.


Viszont az erőforrás teljesí­tménye legalább 15 000/min-es legnagyobb fordulatszámával jóval 200 lóerő felett lesz majd. Izgalmas kérdés, hogy a jövőbeli MotoGP-replikát a korábbi RC30-hoz hasonlóan vajon szintén a HRC fejleszti és gyártja-e majd. A Honda legendás versenyrészlege, amely immár alapí­tásának 30. évfordulóját ünnepelhette, egyet jelent a rendkí­vül pontos kidolgozással és a kis darabszámokkal. Az ugyanis már most biztos: az új modell egy exkluzí­v vevőkörnek lesz fenntartva.

 

Motorok Honda RC30A legenda: máig sok Honda-rajongó álma egy RC30. Jogosan. Gondos kidolgozása,
utolérhetetlen
manőverezőképessége és bársonyos V4-es erőforrása lenyűgöző

 

Azoknak, akik meg is tudják fizetni. Nyugodtan mérget vehetünk rá, hogy 50 000 euró sem lesz elég arra, hogy megvehessük a japán high-tech gépet. Példaként emlí­thetnénk a Ducati Desmosedicit: a bolognai V4-est még használtan is ritkán kí­nálják 50 000 euró alatt, újonnan egy kevés kiegészí­tővel pedig már több mint 60 lepedőt kell kicsengetni érte – euróban természetesen.

 

Motorok Honda RC30Nem annyira legendás: az RC45 futóműve sajátos tulajdonságokkal bí­rt, az erőforrás hangolása sem
volt tökéletes. Ennek ellenére a V4-es valóságos erőműnek számí­t

 

Az, hogy a gép vajon megkapja-e a mostani RC213V titkokkal övezett vonóerő-megszakí­tás nélküli váltóját, egyelőre rejtély marad, de annyi bizonyos, hogy a V4-es rakéta nem szűkölködik majd irányadó, jövőbe mutató technológiában. ígérgetésben a Honda már most túlszárnyal mindenkit. íllí­tólag a motor már 2014-ben piacra kerül majd – tehát már csak hónapok kérdése, hogy az első igazi képek előkerüljenek a szenzációs V4-esről.

 

Motorok Honda RC30Az über V4: az ovális dugattyúval ellátott NR750 32 szeleppel, nyolc
hajtókarral és utolérhetetlen kidolgozással. Sajnos kissé nehézre sikerült

 

A beharangozott motor cégpolitikai fordulatot is jelent egyben. Úgy tűnik, a Honda ismét meg akarja szerezni a vezető szerepet a világ motorkerékpár-gyártásában. Mí­g az elmúlt években sokat hallhattunk tőlük a környezettudatosságról, a fogyasztásról és a biztonságról, most inkább érzelmi kérdések kerülnek előtérbe. Teljesí­tmény, high-tech, szupersport. Pontosan úgy, ahogy egy világpiacon vezető gyártóhoz illik. A Honda tí­z hosszú éven át viszonylag háttérbe vonult – most ismét támadásra készül.

 

Interjú Ojama Tacusiróval és Suzuki Tetsuóval

Motorok Honda RC30A Honda motorkerékpár-üzletágának igazgatóját, Ojama Tacusirót és a HRC elnökét, Suzuki Tecuót a jövőről kérdeztük.

A Honda elnöke, Ito Takanobu néhány héttel ezelőtt bejelentette a legendás RC30 utódját, amely állí­tólag igazi versenyreplika lesz. Hogyan képzelhetjük ezt el?
Egy alapversenygépet szeretnénk gyártani. De Ön szerint miért kellene ezt tennünk?

Hát, a Honda hosszú éveken át kiváló versenyreplikákat gyártott. Az RC30, az RC45 és az NR750 voltak a modellpaletta legkiválóbb darabjai. Az utóbbi tí­z évben viszont ellaposodott a dolog. Ezért is örülünk a bejelentésnek, mely szerint a Honda egy ilyen motorkerékpárt fog készí­teni. Manapság a MotoGP-ben kétféle motorkerékpárt láthatunk, eltérő teljesí­tményértékekkel: a prototí­pusokat és a CRT-motorokat. Úgy gondoljuk, hogy igen egészségtelen lenne, ha a prototí­pusokat a CRT-motorok szintjére fékeznénk le. Ehelyett jó lenne olyan CRT-motort gyártani, amely sokkal jobb, mint az eddigiek, a költségeit viszont ennek ellenére még bizonyos keretek között lehet tartani. Ez sokat segí­tene abban, hogy a MotoGP-géposztályt ismét életre keltsük. A mi motorkerékpárunk személyében az anyagilag kevésbé jól eleresztett csapatok is meg tudnak venni egy versenyképes modellt.

 

Utcai változatán is gondolkodnak?
Igen, gondoltunk rá.

 

V4-es erőforrással?
Erről egyelőre nincs döntés.

 

V5?
(nevet) Az üzletre visszatérve: most világszerte elég sok dolgunk van. 15,7 millió motorkerékpárt adunk el, mí­g Európában és az USA-ban most elég nehezen mennek a dolgok – ellentétben Dél-Amerika és ízsia fejlődő piacaival. A nehézségek ellenére bí­zunk ezekben a piacokban. 2016-ban tí­zmillióval több motorkerékpárt akarunk gyártani, ami azt jelenti, hogy négy év múlva elérjük a 25 milliót!

 

Minden elismerésünk!
Hogy miért vagyunk ilyen erősek és magabiztosak? Bí­zunk a piacokban, jók a kereskedőink és a hálózatunk, ismernek bennünket. Például odafigyelünk a fogyasztásra. Ha valaki megvesz egy Hondát, annak takarékos motorja lesz, amely ráadásul mindig jól működik, biztonságos, és mindezek ellenére árban is versenyképes.  Nézze csak meg a környezetvédelmi előí­rásokat. A gyártóknak egyre nehezebb dolguk van ezen a téren, 2016-ra pedig ez még inkább fokozódik majd. Ehhez megfelelő technológiára van szükség, és ez az egyik erősségünk. A következő lépésünk, hogy megnöveljük a kapacitásunkat a kis lökettérfogatú motorok gyártásában. Ezután a közepes lökettérfogatú motorokat is szeretnénk bevezetni a fent emlí­tett régiókban. Jelenleg pedig azt a feladatot tűztük ki magunk elé, hogy jobb felszereltségű nagymotorokat fejlesszünk.

 

Ennek igazán örülnénk.
Lehet, hogy többet is tehettünk volna ezen a téren az elmúlt tí­z évben. De most majd behozzuk.

 

A Honda nagyon erősen jelen van a piacon. Van még helye egyáltalán a többi gyártónak? Mit tanácsol a versenytársaknak?
Ahogy mondtam, mi 25 millió motort szeretnénk gyártani. A piac 75 millióra fog nőni.

 

Mit gondolnak, hol találkoznak a jövőben a legnagyobb konkurenciával? Kí­nában, Malajziában vagy talán Indiában?
Mostanában Kí­na nem jelent különösebb gondot. Első pillantásra veszélyesnek néz ki, de Kí­nában csak olcsó motorokat lehet gyártani, a minőség a Hondánál készül. Kí­na nem fektet be technológiába. Nézze csak meg az Euro III-at, egyetlen kí­nai motorkerékpár sem tudja teljesí­teni. Ezért számunkra még nem jelentenek veszélyt.

 

A kiállí­tási standjukon egy Honda Africa Twin áll. Az itt bemutatott KTM 1190 Adventure a koncepciót tekintve akár az Africa Twin őse is lehetne. Válaszolni fog a Honda?
A Hondát gyakran keresik meg ilyesfajta igényekkel az európai kereskedők. Kérem, várjanak még egy kicsit a válaszra.