Irány a pálya! – kiegészí­tők pályamotorozáshoz

Motorunk és saját határaink feszegetése különleges élmény. ím egy idő után mindenki szükségesnek érzi gépének fejlesztését. Néhányan megelégszenek pár egyszerű változtatással, mások azon kapják magukat, hogy a tavaly még túrára befogott sportmotor közúra alkalmatlanná válik. Lássuk, milyen kiegészí­tőkkel lehetünk még gyorsabbak.

Miről szól a pályamotorozás?

Kutrik Zsombor

A MAMI oktatója és a versenycsapat pilótája

A versenypályán a határokat feszegetjük, mind a sajátunkat, mind

a
motorét. Hogy ez sikerülhessen, a járművet biztonságtechnikai és

menetbiztonsági szempontból minimum a gyári állapotra kell hozni.

Nem
lehet sehol lötyögés, szorulás, lógás. A biztonsági átalakí­tások

teszik a
motort versenymotorrá, vagyis ha esünk, akkor a motor ne

váljon
használhatatlanná, valamint ne okozzon olyan szennyeződést

a pályán, ami
másokat veszélyeztet. Például kell a blokkra karbon-

kevlár
oldalfedélvédő és olyan lábtartó, ami nem hajlik fel. Ezek után

a
legfontosabb a jó pályagumi és a helyes futómű-beállí­tás. Minden

többi
kiegészí­tő tudásszinttől függően hasznos extra, de nem

létszükséglet.






Goodridge fém fékcsövek

galéria Versenypálya kiegészí­tõk

A cső belső fele teflonból, a külső rozsdamentes acélsodronyból készült. A műanyag fékcsövet nem csak a biztosabb nyomáspont miatt érdemes lecserélni, hanem egy esetleges bukásnál a pályára kerülő fékfolyadék másokat is veszélybe sodorhat – emiatt szinte az összes versenyen előí­rás a fémszövetes cső.


Wilbers teleszkópok

galéria Versenypálya kiegészí­tõk

Minden teleszkóp elkészí­tése egyedi, mivel a rugók és a csillapí­tás keménységét a pilóta súlyához és vezetési stí­lusához kell igazí­tani – csak í­gy lehet a motorunkból kihozni a maximumot.

LSL 2-Slide versenylábtartó

galéria Versenypálya kiegészí­tõk

A német superbike bajnokságban és az endurance-világbajnokságon is sokak által használt hosszában négy, függőlegesen két lépésben állí­tható alumí­nium versenylábtartó, opcionálisan fordí­tott váltópozí­cióval. A lábtartó és a fékpedál csúszásmentes.

Pro-Bolt csavarok, gyorscsatlakozók

galéria Versenypálya kiegészí­tõk

Kiváló minőségű, rozsdamentes könnyí­tett csavarok és D gyűrűs gyorscsatlakozók. A súlycsökkentésen felül egyedi megjelenést is kölcsönöznek a motornak.

Ha tapadás van, minden van…

Utcai gumit utcára, versenygumit pályára

Gumi A gumitesztek bizonyí­tják, hogy az utcai sportgumi és a

versenygumi között a legnagyobb különbség a felmelegedési és

kihűlési időben van. A pályára szánt abroncs lassan éri el az üzemi

hőfokot, cserébe sokáig megőrzi azt. Ezzel szemben az utcai gumi

pár kanyar alatt bemelegedik, de ugyanilyen gyorsan ki is hűl. A

10-15 másodperces célegyenes után nem mindegy, hogy milyen

tapadási viszonyok között kezdjük meg a féktávot. A pályaabroncsok

általában öt keménységi fokozatban készülnek (soft, médium és hard,

illetve egy-egy köztes keménység). Az úgy nevezett stock gumik

keveréke megegyezik a pályagumikéval, de mintázatuknak

köszönhetően közúon is használhatók, í­gy nem kell trélerrel vagy

gumizással vesződni.





Drift HD 170 Stealth sisakkamera

galéria Versenypálya kiegészí­tõk

Az onboard videók nem csak látványosak, de sokat tanulhatunk az utólagos elemzésükből. HD (1080p, 25/30 fps) és WVGA (720p 25/30 és 50/60 fps) felbontású videók mellett fénykép készí­tésére is alkalmas. A magas fps-érték fontos lehet a videó lassí­tásánál, valamint rendelkezik külső mikrofoncsatlakoztatási lehetőséggel, í­gy kiküszöbölhető a szélzaj.

GPCrono fokozatkijelző

galéria Versenypálya kiegészí­tõk

Teljesen univerzális, az 50-es kétüteműektől kezdve az 1300 köbcentis négyüteműekig bármilyen motorra felszerelhető, amennyiben digitális kilométerórával rendelkezik. Az öt LED-ből álló váltóvillám pedig kigyorsí­tásnál segí­t a pontos váltásban. Teljesen ví­zálló, két csavarral vagy tépőzárral rögzí­thető.

ExtremeTech kormánylengés-csillapí­tó

galéria Versenypálya kiegészí­tõk

A Tech2 tizenkilenc fokozatban állí­tható, hidraulikus működésű kormánylengés-csillapí­tója lineáris módon csillapí­tja a kormány felől érkező lengéseket. A külső gáztartályban magas nyomású nitrogéngáz hivatott csillapí­tani az olaj felhabzását működés közben. A munkahenger és a nyomórúd acélötvözetből, a kiegészí­tő konzolok pedig alumí­niumból készülnek.


KOSO RX1N GP műszerfal

galéria Versenypálya kiegészí­tõk

Tí­pusfüggetlen, teljesen univerzális műszerfal. A sebességmérő (0–360 km/h), kilométer-számláló, sebességlimit-figyelmeztető, végsebesség-memória, fordulatszámmérő (0–15 000 rpm), ví­z- és olajhőmérséklet-mérő, programozható váltóvillám mellett a szokásos visszajelző lámpák is megtalálhatók rajta.


Beringer fékrendszer

galéria Versenypálya kiegészí­tõk

Az endurance-, supermoto- és ATV-világbajnokságokon szerzett hí­rnevet magának a Beringer fékrendszere. A csapágyakon elforduló főfékmunkahengerek, speciális plazmakezelt, öntöttvas tárcsák és hasonló igényes megoldások tették sikeressé.

Öhlins TTX futómű

galéria Versenypálya kiegészí­tõk

A TTX technológia a hagyományos rendszerektől eltérően körbeforgatja a csillapí­tásra használt olajat, ezzel minimalizálva annak felhabzását, gázosodását, valamint a hiszterézist, amikor az olaj hirtelen erőhatásra nem tudja lekövetni a futómű mozgását.

G.P.T. RTI2001 köridőmérő

galéria Versenypálya kiegészí­tõk

A 100 különböző csatornára állí­tható, infrás jeladóval szerelt köridőmérő 240 kört tud tárolni. A pálya szélére állí­tott egység 12 V-os akkumulátorról üzemeltethető. A mért idők századmásodperces pontosságúak, a motorra szerelt kijelző meg tudja jelení­teni az aktuális köridőt vagy a legjobb köridőhöz viszonyí­tva az elért eredményt.

ARROW Power Commander

galéria Versenypálya kiegészí­tõk

A Power Commander áttörés a befecskendezős motorok teljesí­tményoptimalizálásában. Például az utólagos kipufogódobhoz és sportlégszűrőhöz hozzáhangolhatjuk a befecskendezést és a gyújtástérképet, növelve a motor teljesí­tményét. A hozzá tartozó szoftver Windows-kompatibilis.


Sebring Phantom kipufogó

galéria Versenypálya kiegészí­tõk

A nemesacél és titán változatban is kapható Phantom dobok különlegessége a könnyen eltávolí­tható szűkí­tőfurulya. Ha a szűkí­tő bent van, a dob megfelel az érvényes európai normáknak, amit a vizsgán is bemutatható tanúsí­tvány és a kipufogón feltüntetett „E” jel igazol. A versenypályán viszont, ahol szabadabban lélegző motorra van szükség és a hang sem akadály, kivehető a szűkí­tés.

Metzeler Racetec Interact K3 versenygumi

galéria Versenypálya kiegészí­tõk

Utcán is használható versenygumik, í­gy a pályára érve nem kell bajlódni az átszereléssel. Az új mintázat egyenletesebb futást biztosí­t minden dőlésszögnél, mí­g a 0°-os acélöv-technológiának köszönhetően mindig megfelelő terhelés jut a pályával érintkező részekre, í­gy mind egyenesben, mind kanyarban maximálisan kihasználhatjuk a motor lehetőségeit.

BikeLift FS motoremelő

galéria Versenypálya kiegészí­tõk

Az oldal- és középsztender túramotoron hasznos, de a pályán felesleges. A motoremelők nem csak a tárolást és a gumik tehermentesí­tését szolgálják, hanem a szerelést és karbantartást is megkönnyí­tik, a láncápolástól kezdve a futóműállí­táson át a kerékcseréig.

Metisse X-PAD csillapí­tófejes bukógomba

galéria Versenypálya kiegészí­tõk

Csúszásnál másodpercenként százezer forint kopik a motorról – tartja a mondás. A kárt az X-PAD csillapí­tófejes bukógombájával minimalizálhatjuk, ami rugós szerkezetének köszönhetően elnyeli az esés energiáját, í­gy kisebb eséllyel sérül a váz.


Dynojet gyorsváltó kapcsoló és vezérlő

galéria Versenypálya kiegészí­tõk

A kuplungolás és gázelvétel nélküli váltással másodperceket takarí­thatunk meg, sokkal tisztábban tudunk motorozni, illetve a kevesebb terhelésváltás miatt kevésbé kopik a gumi és jobban odafigyelhetünk az ideális í­vre.


PP Tuning lábtartó szett

galéria Versenypálya kiegészí­tõk

A fordí­tott váltóséma mélyre döntött kanyarokból való kigyorsí­tásnál segí­tség. Balos kanyarban mélyebbre dönthetjük a motort, jobbosból kifelé pedig könnyebben tudunk felváltani. A PP Tuning versenylábtartója minden irányban állí­tható, mozgó részei csapágyazottak.

MotoGP gumimelegí­tő

galéria Versenypálya kiegészí­tõk

Egy pályaguminak több körre is szüksége van, hogy kellően bemelegedjen – gumimelegí­tővel viszont már az első körben is a maximumot nyújthatjuk. Tépőzáras rögzí­tésű, 40–99 C-fokig állí­tható, digitális kijelzőn tájékoztat az aktuális hőfokról.

A telemetria vajon mi?

Egyelőre a toppilóták kiváltsága

A telemetria
egyfajta feketedoboz, ami folyamatosan

 – akár századmásodpercenként –
rögzí­ti a motorkerékpár

paramétereit. Nagyon sok információt tárol, a
futóműállás,

motoradatokat, dőlésszöget, gázállást, fordulatszámot,
stb…,

vagyis ha valaki nem sajnálja a pénzt a szenzorokra, akkor

mindent. Verseny után az adatokat kiolvasva rengeteg dolgot

tudhatunk
meg. Vannak benne egyértelmű dolgok, összehasonlí­tás

szinten viszonylag
könnyen átlátható, de ahhoz, hogy ebből

tanulságokat vonjunk le, vagy
ezen adatok alapján módosí­tsunk

az injektor vagy a rugóelőfeszí­tés
beállí­tásán, már komoly mérnöki

és vezetéstechnikai szaktudás szükséges –
a telemetria-olvasás egy

külön szakma. Nálunk még ez a tudomány
gyerekcipőben jár, de

nagy lehetőség rejlik benne. Amikor még csak
pletyka szinten

létezett, hogy Rossi elhagyja a Yamahát, nem véletlenül,
hogy a

telemetriás szakemberéhez ragaszkodott legjobban.