Interjú: Stefan Pierer

A habozás és tétovázás nem az ő stílusa, a KTM főnöke, Stefan Pierer a válságban is bizakodó. Tele van tervekkel – mindenekelőtt, ami kedvenc ellenfelét illeti.

Hogyan hatott a váratlanul érkező Covid- 19-válság a KTM-re, főképp, hogy a 2019- es év rekordnak számított?

A válság nem érkezett váratlanul! Globális vállalkozásként a világon mindenütt vannak kapcsolataink, és nagyon gyorsan egyértelművé vált, hogy valami baj van. Amikor aztán az olasz beszállítói láncban elkezdődtek a nehézségek, eredetileg azt terveztem, hogy március közepén leállítjuk a gyártást. Fiatal osztrák kancellárunk azonban megelőzött, és Európában az elsők között március 11-én leállásokat hirdetett, 16-ától így a teljes gyártást be kellett szüntetnünk. Akkor láthattunk újra munkához, amikor az olasz beszállítóink ismét elkezdtek dolgozni. Május 11-én mi is újrakezdtük a gyártást a rövidített munkaidő („Kurzarbeit”) keretein belül. Május 18. után aztán alaposan belehúztunk, mind a 3639 osztrák munkavállalónkkal, teljes munkaidőben.

Senkit sem kellett átmenetileg vagy végleg elbocsátaniuk?

 Nem, sőt, 40 új kollégát is felvettünk. Hogy őszinte legyek: mi még nagyon jó helyzetben vagyunk, legalábbis más olyan cégekkel szemben, mint az autó- vagy repülőgépgyártók. Számukra ez egy rémálom. Nálunk, a motorizált kétkerekűek piacán legalább valamilyen mértékű fellendülést tapasztaltunk a vírus okozta legnehezebb időszak után. Minden olyan országban, ahol enyhítettek a korlátozásokon, nagyon keresik a termékeinket.

Úgy tűnik, mintha a legkülönbözőbb országok lakói csak most fedezték volna fel, hogy a motorizált kétkerekűek nagyon kényelmes lehetőséget biztosítanak a gyors és olcsó munkába járáshoz.

 Igen, igaza van. Ezt mi is tapasztaltuk, Kínával az élen. Kínát néhány héttel előttünk zárták le teljesen, és a forgalmunk ott két számjegyű százalékkal magasabb, mint tavaly. Ez a koronavírus terjedése ellen hozott szabályok következménye, senki nem akarja a közösségi közlekedést használni, többen járnak autóval és még többen motorizált kétkerekűekkel. Ha Európát nézzük, akkor az elektromos kerékpárok mellett különösen Közép-Európában a kis és közepes lökettérfogatú motorkerékpárokat keresik a legjobban. Két árszegmens van, ahol nagyon nagy a növekedésünk, az egyik 10 000, a másik 15 000 euróig. A nagy lökettérfogatú, drága motoroknál valamivel nehezebb helyzetben vagyunk, ezeknél a vevők inkább kivárnak, ami a koronavírus utáni időkben is gondot jelenthet.

Hogyan befolyásolta a vírus a KTM globális piaci helyzetét?

Először is azt mondanám, hogy a világ minden részén ugyanazzal a helyzettel kerülünk szembe, tehát az elszigeteléssel és más korlátozásokkal. Van tehát egy verseny, ahol mindenki összegyűlik a rajtvonalon, és a gyorsabbaknak vagy a bátrabbaknak lehetőségük adódik arra, hogy mindent megnyerjenek és piaci részesedést szerezzenek. Természetesen nekem is ez a célom. Előbb vagy utóbb én akarok lenni az első Európában az új forgalomba helyezések alapján.

Már dobogósok vagyunk, a legközelebbi törekvésem tehát, hogy egy fokkal feljebb jussunk. Egy másik vízióm, hogy minden országban bővítsük a kereskedelmi hálózatunkat. Rendkívül széles modellpalettánk és az a mód, ahogy kezeljük a kereskedőinket, vonzóvá teszi a KTM-csoportot más márkák képviselői számára. Néhányan már kopogtattak is nálunk, és úgy gondolom, egy ilyen válság egyben lehetőséget is adhat arra, hogy mindenkinek megmutassuk, hogy a legjobbat tesszük, amit tehetünk. És ahogy már említettem: szerencsére az iparágunk felemelkedőben van.

Milyen hatással van a gyártás leállítása a teljes 2020-as előrejelzésre? Tervezik, hogy visszanyerik a hiányzó forgalmat?

 Amiatt, hogy Ausztriában két hónapra be kellett zárnunk, nagyjából 30 000 legyártott darab hiányzik. Természetesen meg fogunk próbálni ezen javítani, de ezt a 30 000 darabot már biztosan nem fogjuk tudni visszahozni. Reménykedhetünk abban, hogy év végéig talán 15 000 darabot legyártunk ebből a hiányzó mennyiségből, ha pótműszakokat vezetünk be és lerövidítjük a nyári szünetet. De ami biztos, hogy nekünk és kereskedőinknek 15 000, ha nem 20 000 potenciális eladás hiányozni fog. Most éppen a kereslet nagyon jól alakul, így a forgalmunk az év végéig remélhetőleg hasonló lesz majd, mint tavaly.

Ezenkívül a válságnak van egy nagyon érdekes mellékhatása is. Például az, hogy az offroad motorsport visszatér, mindenekelőtt az Egyesült Államokban. Hogy miért? Ezekre kevesebb mint 10 000 eurót kell kiadni, és el lehet velük menekülni a koronavírus elől úgy és akkor, amikor csak akarunk. Megtehetik egyedül, anélkül hogy aggódnának a kötelező távolságtartás miatt, el tudják hagyni a városi tömegeket, és elmehetnek vidékre, a lehető legjobb védekezéssel, a fejükön viselt sisakkal. Ez a fő oka annak, hogy miért nőtt meg ennyire a kereslet az offroad modelljeink iránt az USA-ban.

Úgy tűnik, néhány kereskedőjük ott igencsak aggódik amiatt, hogy elfogynak a modelljeik. Ki tudják majd szolgálni őket?

 Igen, nagyon keményen dolgozunk ezen. Ez egy luxusprobléma. Már júniusban is plusz műszakokat illesztettünk be, hogy teljesítsük a rendeléseket, és termékeinket ismét folyamatosan tudjuk szállítani az USA-ba, hogy kielégíthessük a keresletet. Ez kellemes helyzet, de meg kell találnunk a módját, hogyan kezeljük, mindenekelőtt pedig meg kell értetnünk a beszállítóinkkal a folyamatos működés fontosságát. De úgy tűnik, jól állunk.

Melyik modellekkel indult újra a gyártás?

Már az onroad szezon közepén vagyunk, ami azt jelenti, hogy az új Duke 890R a legfőbb prioritás, éppúgy, mint az új 1290 Super Duke. Mindkét modell iránt nagy a kereslet, meg kell tehát próbálnunk ezt kielégíteni. Az offroad területen nagyjából mindent elsődleges fontosságúnak tekintünk, amire az amerikai piacnak szüksége van.

Apropó szállítás: a Bajaj ugyanakkor zárt be, mint a KTM?

 Igen, a gyártást ott is leállították hat hétre. Indiában volt a világon az egyik legkeményebb korlátozás, katonai ellenőrzésekkel, hogy biztosítsák az intézkedések betartását. Tovább nehezítette a dolgot, hogy Indiában vannak úgynevezett vörös zónák, ahol a vírus még aktívabb volt, mint máshol. Ez valóban problémákat okozott a szállítói láncokban. Csak egy példa: amikor a Bajaj május közepén megkapta az engedélyt a gyár újranyitására, több mint egy hétbe telt, hogy helyreállítsák a szállítói láncot. Ha csak egyetlen beszállító is a vörös zónában van, amely még nem dolgozhat, akkor hiányozhat akár egyetlen alkatrész is, és nem tudjuk leszállítani a kész motorokat. Indiában mindehhez még az is társult, hogy a kereskedők is kénytelenek voltak bezárni. Sőt, további nehézségek is akadtak. A korlátozásokkal egy időben ugyanis Indiában szigorúbb károsanyag-kibocsátási előírások léptek életbe.

Az egyik legkelendőbb modell idén az új 390 Adventure, amelyet szintén Indiában gyártanak. Volt probléma a szállítással?

Szerencsére a vírus csak az első eresztés legyártása és a szállítmány elindítása után kezdett terjedni. Így elegendő tartalékunk volt ahhoz, hogy az induló keresletet kielégítsük. Ezenkívül a Bajaj az exportra készülő modellekkel kezdte meg a munkát, a KTM és a Husqvarna egyaránt elsőbbséget élvezett, és abból indulunk ki, hogy kis szállítási késéssel ki tudjuk majd szolgálni az elképesztő keresletet ez iránt a modell iránt. Öröm volt nézni, hogy a 390-est milyen jól fogadták. A KTM Amerikában folyamatosan növeli piaci részesedését, a 2009-es 2,6 százalékról tíz év alatt 8,6 százalékra. Ezt a japánokhoz képest viszonylag kis termékpalettával sikerült elérni.

Idénre a 390 Adventure-t és az elektromotorral hajtott minibike-okat jelentették meg. Van még olyan kezdő kategória, amelyben a KTM-mel és a Husqvarnával új modelleket vezetnek majd be?

Az egyik dolog, amit a koronavírus-helyzetből tanultunk, hogy a kis lökettérfogatú modellek a piac nagyon fontos részévé váltak, még az Egyesült Államokban is. Az Adventure 390 ennek a változásnak a nyertese – egyébként az összes kis Husqvarna-modellel együtt.

Apropó kis és közepes lökettérfogat: a vírus miatt az új 500 cm3-es kéthengeres modellek fejlesztése is lelassult, amelyeket a Bajajnak kellene gyártania? Előreláthatóan mikor kerülnek majd a piacra?

Pont az ellenkezője igaz. A legújabb tapasztalatok láttán inkább felgyorsítjuk a projektet, hiszen az 500-as géposztály rendkívül fontos szegmenssé válik, különösen a fejlett piacokon, ahol A2-es jogosítvánnyal vezethetőek. Ehhez hozzájárul, hogy az úgynevezett küszöbországokban ez a lökettérfogat már prémiumszegmensnek számít, ahová a 125-ös, 200-as vagy 390-es motorokat vezető pilóták szeretnének feljebb lépni. Ezt a projektet teljes egészében a Bajaj R&D-centrumában, Punéban fejlesztik, a mi saját R&D-embereink támogatásával. Egy soros kéthengeresről van szó, hasonló ahhoz, mint amilyenünk a 790/890- ben van, csak éppen 500 köbcentis.

Előreláthatólag mikor fogják bevezetni ezt a lökettérfogat-osztályt?

 Két év múlva, 2022-ben, ráadásul egyszerre több modellel, egy Duke és egy Adventure változattal, a KTM- és a Husqvarna-vonalban egyaránt.

Dolgoznak még a Husqvarna kéthengeres utcai változatának 2022-es bevezetésén?

 Igen, mindenképpen. Kalandmotor lesz, mint a Norden 901 koncepciómotor, amelyet az EICMA-n mutattunk be. Már úton van.

Lesz egy tisztán utcai változat is a túraenduró mellett?

Először a túraenduróra koncentrálunk. Minden más csak ezután jöhet majd.

A Norden 790-es vagy 890-es erőforrással készül majd? 890-essel. Még mindig tervezik, hogy elindulnak egy kéthengeres Husqvarnával az USA-ban az AFT Flat Track versenyen?

Ez volt a célunk – a koronavírus előtt. De a dolgok megváltoztak, így ezt elhalasztottuk, legalább egy évvel. Meglátjuk, hová fejlődik az AFT, mielőtt véglegesen eldöntjük, hogy mikor szállunk be. Egyhengeres csapatainkkal még mindig részt veszünk az AFT Flat Track versenyeken, mégpedig nagy sikerrel.

A KTM mindig „Ready to Race”, de a legtöbb versenyt most lemondták vagy elhalasztották. Hogyan hatott a világjárvány a KTM versenyzéssel kapcsolatos tevékenységére?

Két hatása van, egy pozitív és egy negatív. A negatív, hogy nem tudunk versenyezni – pedig ezt, ahogy mondja, nagyon szívesen tennénk. A pozitív része a dolognak ugyanakkor, hogy ha nincs verseny, akkor nem adunk ki pénzt anyagra, utazásra stb., így azonnal nagy összegeket spórolhatunk meg és maradhatunk itthon – hogy életben maradjunk. De most megy tovább a dolog, és biztos vagyok benne, hogy izgalmas versenyeknek nézünk elébe, hiszen már mindenki epedve várta, hogy pályára léphessen. Úgy gondolom, a teljes közösség és minden gyártó támogatja a Dorna által hozott döntéseket. Másfél évre befagyasztották a technológiát, így minden anyagot, ami megmaradt a raktárunkban, a következő szezonban is tudjuk használni – nagy segítség volt, hogy a Dorna ilyen okos döntést hozott, ezért gondolom úgy, hogy a MotoGP a korábbinál erősebben fog visszatérni.

Hogy állnak az offroaddal?

Az offroad természetesen a szakterületünk, amelyben új kihívással nézünk szembe, hiszen a GASGAS révén egy harmadik márka is rajthoz áll. Ez nagy segítség, hiszen annyi versenyképes pilótánk van, már valamiféle világbajnoki futamot is rendezhetnénk csak a Husqvarnával, a KTM-mel és a GASGAS-zal (nevet)! De úgy néz ki, hogy a motokrossz- vb augusztus 2-án elkezdődik Oroszországban, és a többiekhez hasonlóan már alig várjuk az indulást.

Az amerikai Supercross is épp csak elkezdődött újra.

 Igen, Salt Lake Cityben, miután hét futamot kihagytunk, és Cooper Webb nyert a KTM-nek 450-SX-ével! Nálunk tehát tényleg mindenki nagyon boldog. Nemcsak amiatt, hogy tovább folytatódik a versenyzés, hanem azért is, mivel a KTM ott folytatja, ahol abbahagyta. A dobogó legfelső fokán!

A dobogó legfelső foka – ezzel a végszóval nem kerülhetjük meg a Dakar-ralit. Sok év után először legyőzték a KTM-et, mégpedig egy Honda. Mit tudnak válaszolni erre?

 Ennek van egy pozitív és egy negatív oldala. A sorozatban megszerzett 18 győzelmünk után nagyon fontosnak tartjuk, hogy egy másik márka nyerjen, hiszen ez növeli a verseny érdekességét. Azt is gondolom, hogy igen, ilyen a versenysport, higgadtan fogadjuk a dolgot és elkezdünk rendkívül keményen dolgozni azon, hogy legközelebb ismét mi nyerjünk. A második hely második hely, ez nem rossz, és azért az is a dobogón van – de persze jó lenne ismét nyerni. Mindent meg fogunk tenni azért, hogy jövőre ismét ott lehessünk a dobogó legfelső fokán.

Térjünk még vissza a koronavírushoz, a lényeghez: hogyan látják a járvány hosszú távú hatásait a motorkerékpár-iparra?

 Ahogy azt mondtam, a kisebb és közepes géposztályok egyre fontosabbak, hiszen a motorizált kétkerekűek a városi mobilitás fontos résztvevőivé váltak. Ez addig lesz így, amíg átvészeljük a válságot, amit legkorábban 2021 végére várunk. Erős befolyás érezhető a kisfeszültségű, legfeljebb 12 kW-os modellekkel operáló elektromobilitás részéről is. Úgy vélem, ez hajtóerő lehet a jövőre nézve. A nagyobb teljesítményű szegmensekben a prémiummárkák a maguk különleges termékeivel minden bizonnyal át fogják vészelni ezt az időt – de újoncoknak már nincs hely. Ez az én véleményem. A stabilitás, a konszolidálás lesz a lényeg. Számunkra a japánok jelentik a konkurenciát, rajtuk kívül igazából senkit nem látok ebben a szerepben. A Harley egy piaci rést fed le, éppúgy, mint a Ducati és a Triumph. Ha ők, ahelyett, hogy egymással harcolnak, kicsit többet beszélnének egymással, a szállítói láncokról meg erről-arról, az mindenkinek jó lenne. Én 30 évvel ezelőtt évi 6000 darabbal kezdtem, most pedig 300 000-nél tartunk, de a BMW kivételével az összes európai kollégánk még mindig ugyanazt a mennyiséget gyártja, mint akkoriban. A mi célunk, hogy a hiányzó mennyiséget a japánoktól, és nem másoktól vegyük el, és ez az, amit szívesen csinálok – kiállni a japánok ellen!

MI A HELYZET ITTHON? 

A tavaly márciusban induló budapesti KTM Centrum évtizedes űrt tölt be azzal, hogy piaci súlyának megfelelő környezetben képviseli Európa legnagyobb motorgyártóját a fővárosban és környékén. Az első félév tapasztalatairól, terveiről, szezonvégi akciókról beszélgettünk a cég vezetőjével, Pócsik Lászlóval

Mr.: – Az üzletnyitó gyakorlatilag egybeesett a járvány berobbanásának idejével, a korlátozások bevezetésével. Mik a tapasztalatok így, az első félév után?

 – Március elején nagy vehemenciával vetettük bele magunkat a KTM üzletfejlesztésébe, valamint a motorozás népszerűsítésének feladatába, mert hiszem, hogy a márka jóval több figyelmet érdemel annál, mint amennyit eddig itthon kapott. Az is meggyőződésem, hogy járvány idején nagyon fontos a tömegközlekedésnél jóval biztonságosabb, gyors, olcsó egyéni közlekedés, amelynek a motorozás valós alternatívája lehet. Európa jelentős részén ezt villámgyorsan megértették, meg is nőtt a motorok iránti érdeklődés, amit mi is érzünk. A mi proaktív piaci hozzáállásunk helyességét a számok is mutatják.

Az ez évi hazai KTM eladások körülbelül 40%-át mi bonyolítottuk le a KTM Centrumból, és a szezonnak még messze nincsen vége. Az utolsó negyedévre szeretnénk még jobban belehúzni. Úgy gondoljuk, hogy megfelelő hozzáállással a hazai motoros szezon akár 12 hónapos is lehetne, üzletileg mindenképpen. Az év végi hajrát több dolog is indokolja, és nem csak a KTM-Husqvarna esetében. A 2021-től érvénybe lépő Euro 5-ös szabályozás miatt néhány népszerű típus elérhetősége megkérdőjeleződött, így viharfelhők sorakoznak a 690-701 és a 390-401-es KTM és Husqvarna modellek felett. Természetesen a fejlesztés nem áll meg, jönnek új, környezetbarátabb motorblokkok, de azok várhatóan drágábbak is lesznek. Az Euro 5-ös technológia gyártása költségesebb, mint az Euro 4-es, az árak már csak emiatt is emelkedni fognak. Jelen pillanatban a hazai árak európai viszonylatban kifejezetten kedvezőek, ezt annak ellenére is elmondhatjuk, hogy az Euro árfolyam eléggé elszabadult. Gazdasági elemzőktől hallani jövő tavaszra szóló 400 Ft-os jóslásokat is, amely természetesen hatással lehet a 2021-es hazai árakra.

Ezért aki teheti, ne halogassa a motorvásárlást. Ezt a gyár is és mi magunk is támogatjuk. A KTM egyes street modellekre változó, de jelentős kedvezményt ad (akár 500 000 Ft értékben) október végéig, ezt a lehetőséget mi a magunk erejéből kiterjesztettük minden egyes street modellre. De természetesen kedvezményeink nem csak ár előnyt jelentenek, hanem kiemelt hangsúlyt fektetünk a hozzáadott szolgáltatásokra is. Új motorok vásárlásához például téli felkészítési, tárolási lehetőséget biztosítunk. Úgy láttuk a piacon, hogy sok esetben a téli tárolás problémája tántorít el a vásárlástól valakit. Szezonban elvan a motor egy féltető alatt, a kert sarkában, télen azonban nincs megfelelő helye. Ezen mi segítünk. Telefonon egyeztetett időben elmegyünk a motorért, behozzuk, átvizsgáljuk, felkészítjük a téli tárolásra. Csepptöltőre tesszük, leszívjuk az üzemanyagot és azt is eltároljuk, tavasszal visszatesszük, vagy friss üzemanyaggal töltjük fel kívánság szerint. Ha kell, lecseréljük a gumikat, tavasszal pedig felkészítjük a szezonra a motort. Ez a szolgáltatás nem csak új motorhoz jár, egy potom összegért bárkinek elvégezzük.

A bértárolás havidíja 6490 Ft. Mi hozzuk-visszük a motort akár az egész ország területéről, ezért az sejthető, hogy nem ez termeli számunkra a profitot, de a mi üzletpolitikánk az, hogy kiemelkedő szolgáltatásokkal, motorosbarát megoldásokkal szólítsuk meg a vásárlóinkat. Offroad vonalon fontos hír, hogy az üzletben itt van a teljes 2021-es paletta mind a KTM, mind a Husqvarna modelleiből, a 2020-as modellekre pedig csak itt a KTM Centrumban 250 000 Ft-os ár előnyt adunk a készlet erejéig.

– Nem mindenki tudja vagy akarja egyben kifizetni egy motor árát. Milyen hitellehetőségekkel szolgáltok?

 – A finanszíroztatás terén is a motorosokat képviseljük, figyeljük az aktuális kínálatot és minden motorra a piacon elérhető legkedvezőbb konstrukciót kínáljuk. Nem a bankok, hanem a motorosok, vagyis a vevő érdekeit szem előtt tartva versenyeztetjük a szolgáltatókat.

– A KTM kifejezetten erős ruházat és kiegészítők terén. Itt mire számíthatunk az év végére?

– Természetesen az utolsó negyedévre a kimagasló minőséget képviselő PowerParts termékekből is jelentős készlettel és elérhető árakkal állunk rendelkezésre. Nemrégen jártam Bécsben és meglátogattam az ottani kereskedéseket, és büszkén mondhatom, hogy semmi okunk szégyenkezni itt Budapesten. A kínálatunk semmivel nem marad el Nyugat-Európától, teljes méret és modellpalettával várjuk a motorosokat, sok esetben kifejezetten vonzó árral. Vezető márkák KTM-Husqvarna brandingelt termékei meglepően jó kondíciókkal érhetők el.

– A márkaszerviz mellett független motorszervizként is üzemeltek. Van érdeklődés iránta?

– Olyannyira, hogy szervizszolgáltatás terén is fejlesztünk, jelenleg szervizkapacitásunk megduplázásán dolgozunk az eddig tapasztalt igények miatt. Nagy hangsúlyt fektetünk az alkatrészellátás zökkenőmentességére, hiszen ez korábban nem volt itthon mindig makulátlan. Ezért jelentős raktárkészletet halmoztunk fel, így a leggyakrabban fogyó alkatrészekből már várakozási idő nélkül tudjuk kiszolgálni a hozzánk betérő motorosokat. Márkafüggetlen szervizünkben pedig megvárható gyorsjavításokkal, időszakos szervizekkel, és profi gumis háttérrel várjuk a hozzánk látogatókat.

– A KTM mindig is erős volt a kerékpár piacon, ráadásul egyre népszerűbbek az e-bike-ok is.

– Nem csak a KTM, de az általunk szintén képviselt Husqvarna is erős e vonalon. A hazai értékesítésben komoly eredményeket értünk el 2020-ban, ezért az év végéig letisztítjuk a kínálatunkat. 2021-től már csak e-bike-okat tartunk az üzletben, a hagyományos bicikliket pedig addig is rendkívül kedvező áron kínáljuk. Még kevesen tudják, de október 1-től 150 000 Ft állami támogatást lehet igényelni egyes e-bikeok vásárlásához, melyet mi saját forrásból további 150 000 Ft-tal kiegészítünk. Így 300 000 forintos kedvezménnyel vághat bele az üzletbe a vásárló. Az állami támogatási igényt a vevőnek kell benyújtania, de a pályázat elkészítésében, a teljes adminisztrációs folyamatban segítünk.

Szóval úgy látjuk, hogy a piac idén nagyon szép fejlődésnek indult, a járvány éppenséggel megnöveli az igényt az elérhető árú utazást kínáló eszközök, így a motorok és a kerékpárok iránt is. Kár, hogy a hazai forgalomba helyezés környékén időközben kicsúcsosodó adminisztratív problémák e fejlődés útjába állnak. Az áldatlan helyzet megoldására mihamarabb törekedni kell, mert a motorosok, a motorkerékpár kereskedők mellett, ez kifejezetten káros az államnak is. Kevesebb eladott motor – kevesebb befizetett Áfa, adó, illeték. Arról nem is beszélve, hogy a motoros közlekedés fejlődése könnyítene a városi dugókon, kötelességünk közösen tenni a fenntartható fejlődésért, járvány idején pedig sokkal biztonságosabb egy sisakban a motoron ülni, mint összeköhögni egymást buszon, villamoson, metrón.

Támogatott tartalom