Interjú: Bikerből rider 

Egyszer vége lesz az üzemanyagokra elrendelt hatósági árstopnak és akkor nagy valószínűséggel nem 480 Ft-ért fogjuk venni a 95-ös literét. Talán ideje lenne valami gazdaságosabb közlekedési mód után nézni…

Az egyik legjelentősebb e-motorokat, robogókat forgalmazó cégről, az ElektroBikerről tavaly már írtunk, később pedig az e-mobilitás alapfogalmaiba bevezető sorozatunk írásához is ők nyújtották a szakmai segítséget. És most, egy év elteltével ismét Pusztai József ügyvezető igazgatóval beszélgetünk a cég életében és az elektromobilitás terén tapasztalható változásokról.

Pusztai József:

– Az első és egyik legfontosabb változás az ElektroBiker életében, hogy a Kunigunda utcai raktár-üzlet kombó helyett ugyanitt, de immáron egy hangulatos, világos üzletben szolgáljuk ki ügyfeleinket. Ha emlékszel, egy éve még ládák, dobozok álltak itt mindenfelé. Mára szereztünk egy raktárhelyiséget, ezt a helyet pedig üzletté alakítottuk. Reményeink szerint egy vidám, jó hangulatú üzletté, amely jól tükrözi az itteni hangulatot. Pont úgy megférnek itt a vízitúrákra szánt kajakjaink, mint az egy pár rönkből kialakított mini ugrató a terepmotoroknak az egyik helyiségben, de jutott hely a galérián egy csocsóasztalnak is. Elkezdtünk kiegészítőkkel is foglalkozni, ugyanis azt tapasztaltuk, hogy vevőink jelentős része nem a motorosok közül kerül ki. Ügyfeleink eddig zömmel autókban ültek, most pedig váltani szeretnének egy gyorsabb, vagányabb, gazdaságosabb, zöldebb és élvezetesebb közlekedési módra – ami a mi praxisunkban az elektromos motorokat, robogókat jelenti.

Nincs ruházatuk, sisakjuk, kesztyűjük stb., mi ezeket tartjuk készleten. Teljes ruházati palettát nem akarunk tartani. A sur-ronosok zömmel krosszsisakot vesznek, a robogósok jetsisakot, van egy saját tervezésű pólókollekciónk, ruházatból nagyjából ennyi. A Sur-Ronokhoz tartunk még pár népszerű kiegészítőt, mert a tulajdonosok szeretik pimpelni a motorokat. Sokan keresik a kormánykiemelőket – erre amúgy majdnem mindenkinek szüksége is van –, és népszerűek még a saját gyártmányú, CNC-eljárással készült, szélesebb fogazott lábtartók is. Kifejlesztettünk egy állítható motorvezérlőt is, a gyári ugyanis nem állítható. Erősebb akkupakkot is terveztünk hozzá – igaz, itt akadnak problémák. Technikailag teljesen rendben van, viszont a lítiumion-cellák ára miatt jelenleg csak meglehetősen drágán tudjuk összerakni.

Van annyi Sur-Ron-tulajdonos, hogy érdemes ezzel foglalkozni?

– Ötszáz eladott darab körül járunk, ráadásul mára igazi kultusz veszi körül a két legnépszerűbb típust, a Light Bee X-et és a City és X-Sportot. És ott van még a legerősebb, legnagyobb, gyakorlatilag teljes értékű e-terepmotor, a Storm Bee, ebből sajnos csak egyetlen bemutatódarabunk van, pedig tíz fölötti várólistánk van rá. A Sur-Ron mint termék szuper, a gyárral azonban támadtak nehézségeink. Megváltoztatták a disztribúciós rendszert, ezzel egyidejűleg jelentősen csökkent a kiskereskedelmi árrés. Valami nagy kínai stratéga szerint az európai piacra túl olcsóak a termékeik, így az ár emelkedik.

Ráadásul jött egy új kinevezett területi vezető Kínából, aki elkezdett kötözködni velünk pár olyan dolog miatt, amit az elődjével szerződésben rögzítettünk. Nem vettük jó néven a dolgot, mint ahogyan azt sem, hogy az új rendszerben gyakorlatilag semmibe vették azokat az erőfeszítéseinket, amelyeket a brand bevezetésében, népszerűsítése terén eddig tettünk. Körbenéztünk a piacon és kiderült, hogy az alapító tagok közül többen is otthagyták a céget és létrehoztak egy másikat Talaria néven. Van egy, a LightBee-hez nagyon hasonló, de kicsit nehezebb, nagyobb hatótávolságú, erősebb erőforrással rendelkező motorjuk. A Tala-ria Sting méltó ellenfele lehet a Sur-Ronnak, ráadásul egyelőre úgy tűnik, együttműködni is könnyebb velük. Ez nem azt jelenti, hogy a Sur-Ronnal nem foglalkozunk tovább, hanem azt, hogy felvettünk még egy márkát a kínálatba.

Tavaly azt mondtad, hogy dinamikusan álltok az üzlet termékpalettájához, azokat a brandeket tartjátok meg, amelyek jók, ha nem válik be valami, dobjátok és néztek jobbat a helyére. Mi a helyzet a termékpalettával?

 – A Horwint nem fogjuk megtartani. Műszakilag semmi baj nincs a motorjaikkal, de úgy látjuk, drágák, van itthon kedvezőbb árú, hasonló termék. A spanyol Riejuhoz tartozó Nuukot továbbra is szeretjük, tartjuk, de ezt inkább az ínyencek veszik, nagy darabszámot nem adunk el belőle. Nagyon jó vele menni, jó mélyen van a súlypontja, még viszonylag kezdők is pár kanyar után lábtartóig döntik, és hát nagyon cool az egész megjelenés. Belépő kategóriában a kínai Znen robogó palettáját kínáljuk, csak mellesleg, ugyanaz a kínai Zonghzen áll a márkanév mögött, mint amelyik megvette a Moto Morini nevet. A Znen robogóit elsősorban első motornak veszik azok, akik alternatív közlekedési eszközt keresnek a városba. Jellemzően B kategóriás jogsival vezetik őket, de az is jellemző, hogy közben a tulajdonosok megszerzik a motoros jogsit is és nagyobbakra váltanak. Szóval elmondhatjuk, hogy mi már neveltünk ki motorosokat. Ugyancsak ebben a kategóriában forgalmazzuk a Lvneng márkát. Nemcsak Kínában, a nyugati világban is ismert, minőségi termékek, de tavaly még volt egy hendikepjük. Idénre be hozták például a NIU-val szembeni egyetlen hátrányukat is, immáron rendelkeznek Connectivityvel, vagyis applikációkon keresztül együttműködnek a telefonokkal is.

A rendszámos Silence-t a kezdetektől forgalmazzuk. Eddig a visszajelzések szerint kicsit drágának tartották, idén viszont úgy tűnik, elértünk egy áttörést, többet adtunk el, mint a korábbi években összesen. Ugyanakkor itt is van rendeznivalónk. A gyár a hazai piacra irreális eladási számokat vár el tőlünk, meg kell értetnünk velük, hogy ez egy fejlődő, de kis piac. Említettem, hogy a teljes méretű e-enduróra, a Sur-Ron Strom Bee-re tízes várólistánk van, de motort idén sem kapunk, így körülnéztünk ezen a területen is. Így bukkantunk rá a BHR márkára. A BHR-nél benzines terepmotorokat is gyártanak 50-től 450-esig, de minket az E-Race érdekel. Mint mondtam, ez egy teljes méretű elektromos terepmotor, érdekessége, hogy kuplunggal és váltóval rendelkezik, mint a hagyományos belső égésű blokkos motorok. Külön pozitívum, hogy a gyárnál reagálnak a technikai, műszaki észrevételeinkre.

Az elmúlt években elektromos járművekre két támogatási pályázatot is hirdetett a kormány. Ez hogyan hatott az e-motorok üzletmenetére?

 – Az első pályázatot ötmilliárd forint erejéig írták ki, amely személyautóktól a taxikon és a haszonjárműveken át a motorokig mindenféle elektromos járműre vonatkozott. A pályázat másfél nap alatt kimerült, de így is eladtunk a másfél nap alatt vagy 50 motort. A második pályázat már csak egymilliárdról szólt, ez már nem élte meg a másfél napot. 14 perc alatt merült ki. Kevesebb mint negyed óra alatt. Meglepetésünkre így is elment közel annyi motor, mint az első pályázat alatt, persze korábbi tapasztalataink szerint jóval többre számítottunk, és így is rendeltünk be belőlük. Összességében azt mondhatja a szakma, hogy jobban jártunk volna pályázat nélkül, ugyanis így az lett az eredmény, hogy az év jelentős részében a potenciális ügyfelek elhalasztották a vásárlást, a támogatási akció idejére, mert akkor 50%-kal olcsóbban vásárolhattak volna. A negyed óra alatt kimerülő pályázathoz viszont hozzá sem szagolhattak a legtöbben, vagyis lemaradtak a lehetőségről, és később sokan már nem akartak teljes áron motort venni, ráadásul közeledett a szezon vége is. Hiába nem egy nyárra vesz az ember motort, a szezonalitás érezhető az eladásokon.

Csalódottak voltunk a pályázat után. Tettünk persze javaslatokat a döntéshozók felé, felhoztuk példának a görög rendszert, ahol eleve kisebb mértékű és lépcsőzetes támogatást adnak kétkerekűekre. Más a támogatás összege az első elektromosra és más, ha mondjuk a vevő lead helyette egy öreg benzinest. De a legnagyobb különbség, hogy egész évben nyitott a pályázat. Nem az a modell, hogy nagyon kevesen, a jól értesültek járnak nagyon jól, hanem az, hogy sokan kapjanak kisebb kedvezményt. Ez ott jól működik. Nem kampányszerű a támogatás, és nem az a cél, hogy legyen mit kommunikálni zöldítés címén. Mindezzel együtt nem panaszkodunk, az elektromos közlekedés fejlődik, a robbanás küszöbén áll, a folyamatot a benzinárak növekedése tovább gyorsíthatja. Optimistán állunk a jövőhöz, amire meg is van az okunk, eddig úgy látszik, 30%-os növekedést könyvelhetünk majd el erre az évre.

Hallottunk rebesgetni valamit egy névváltozásról.

– Igen, éppen névváltás közben vagyunk. Nemrég derült ki számunkra, hogy az Elektro- Biker nevet egy osztrák e-bringákat forgalmazó cég levédette Európára. Így nevünket Elektroriderre változtatjuk, jelenleg még két név alatt futunk.

Támogatott tartalom