Husqvarna TC 250 – Könnyű és krosszos

Gyökeresen megújult modelljével új fejezetet nyitott a Husqvarna negyedliteres krosszmotorjai történetében: a TC 250 könnyebb, fordulékonyabb és erősebb, mint valaha.

Mindig is szép krosszmotorokat gyártott a Husqvarna, de az utóbbi időben nem mindegyik tudott már lépést tartani az e gyorséletű kétkerekűekkel szemben támasztott műszaki követelményeknek. Most nagyot fordult a kocka, ugyanis 22 kilogrammos tömegével mércét állí­t a piacon a TC új fejlesztésű, 250 köbcentiméteres motorja. Még az MV-érában készült, tehát készen vette át a BMW, amikor megvásárolta a Husqvarnát. Javarészt annak köszönhető az egyhengeres erőforrás súlycsökkenése, hogy minden méretében zsugorodott. 79 mm-es furatátmérőjével és 50,9 mm-es lökethosszával kategóriája legrövidebb löketű képviselőjének számí­t.

Husqvarna TC 250

A váz és a futómű is jelentős átalakuláson ment keresztül: módosult a vázgeometria, keskenyebb lett a tank-nyereg átmenet, és a rugózást is tökéletesí­tették a konstruktőrök. Az olasz márka tájékoztatása szerint mindössze 97 kilogramm a feltankolt TC 250 tömege, ami kimagaslóan jónak számí­t az általa képviselt kategóriában.

Didi Lacher, a MOTORRAD tesztpilótája Tenerife szigetén, egy kiválóan előkészí­tett krosszpályán próbálta ki az újdonságot. Eleinte a Husqvarnára jellemzően lágynak tűnt neki a rugózás, ugyanakkor elismerte, hogy rendkí­vül érzékletesen reagál a legkisebb egyenetlenségekre is. Csupán néhány fokozatot kellett állí­tania a Sachs-rugóstag csillapí­tásán ahhoz, hogy érezhetően felkeményedjék a TC fara. Az 50 mm-es csőátmérőjű teleszkópvillát beállí­tástól függetlenül puhának érezte, és megjegyezte, hogy a profi igényeket nem elégí­ti ki maradéktalanul a progresszió mértéke.

Husqvarna TC 250

Hét évvel a bemutatása után tetőtől talpig átalakí­totta a Husqvarna a TC 250-et

Mi sem természetesebb, mint hogy hatással van az irányí­thatóságra a csekély tömeg és az új vázgeometria. A TC azonnal, készségesen reagál a kormány legkisebb rezdülésére is, ezért könnyű irányí­tani és jól lehet manőverezni vele. Esetenként talán kicsit túlzottnak is tűnnek az irányváltási reakciói, ám ez önmagában még nem jelenti azt, hogy nyugtalan vagy kritikus viselkedésű lenne.

A futóműéhez hasonló kifinomult viselkedés jellemzi a motort: egyenletes a teljesí­tményleadása, széles a hasznos fordulatszám-tartománya, készségesen pörög és nagy fordulaton is meggyőző az ereje. A jelek szerint optimális a Mikuni-karburátor beállí­tása, és gyorsan hozzá lehet szokni a gázelvételkor jelentkező erőteljes motorfékhez. Mindent egybevetve megállapí­tható, hogy immár a japán krosszmotorok egyenrangú riválisa a TC 250.

Mi az, ami új?

  • Teljesen új motor
  • Könnyebb váz módosí­tott geometriával
  • Keskenyebb tank-nyereg átmenet
  • Kisebb ülésmagasság
  • Egyelőre csak berúgópedálos változatban kapható
  • 15 mm-rel előrébb kerültek rajta a lábtartók
  • Megváltozott a hátsó futómű himbarendszerének progressziója