Husqvarna sportendurók – Rénszarvasteszt

Meghalt a Husaberg – éljen sokáig a Husqvarna. A Husqvarna látványos átvétele után a KTM becserélte az eddigi másodmárkájú Husabergjét a következő skandináv gyökerekkel rendelkező szerzeményre.

Egyet meg kell hagyni, az új Husqvarna-felelősök tudnak hallgatni. Egyetlen szó sem hangzott el a Husqvarna-modellek tervezéséről, egyetlen titkon lőtt mobiltelefon-fénykép sem bukkant fel az interneten az új Husqvarnáról a prezentáció előtt. Lehet, hogy a mattighofeni munkásoknak egyszerűen nem volt idejük, hogy pletykákat hí­reszteljenek. Ugyanis mindennek gyorsan kellett történnie. Nyolc hónappal később, ahogyan a KTM átvette a Husqvarnát, már készen volt az új Husqvarna-modellpaletta. Nem lehetetlen, hogy a felső-ausztriai terméktervezők csak kérették magukat a visszafogottságukkal. Ugyanis a néhány Husaberg-rajongótól várt, a 2012-es évig szerelt, 70 fokos motor reinkarnációja ugyanúgy elmaradt, mint az egyéb különlegességek. Ehelyett a Husqvarna ugyanazon az úon halad, mint amit a Husaberg ebben az évben célba vett: a Husqvarnák a KTM modellpalettáján alapulnak. Amely egyébként azt is jelenti, hogy a Husqvarna – az eddig csakis az endurókra specializálódott Husaberg-kötelezettséggel szemben – a motokrossz piaca felé is nyit.

Motorok Husqvarna endurók - 2014

 

 

Az összes Husqvarna enduróba szerelt váz a KTM motokrossztí­pusaiból származik. A fehér-kék-sárga szí­nvilág és a szögletes műanyag burkolat formája mellett a Husqvarna elsősorban a Husabergben szerelt, úgynevezett 4CS-villájában (WP Suspension), valamint a mart villahí­djában, az aluprofil helyett az egy darab műanyagból gyártott segédvázában, és – most jön a lényeg – az összes modellnél alkalmazott himbával aktivált rugóstagjában tér el.

Motorok Husqvarna endurók - 2014

 

 

Miközben a KTM a himbarendszert már 2011 óta használja krosszmotorjainál, addig a narancssárga endurókban a mai napig közvetlenül a lengőkarra szerelt PDS-Monoshock dolgozik. Meglehet, hogy ez az egyszerűen karbantartható és könnyű technika időközben sokrétűen elterjed, azonban a koncepció a kis dobbantókon kevés visszajelzést ad. Első érzésre tényleg különbözik a Husqvarna endurók és a KTM-modellek vezetési élménye. Legfőképpen az EXC kifejezetten könnyű eleje tér el a Husqvarna semlegesebb megoldásától. A rendkí­vül szűk í­veken ez egyértelműen előnyt jelent. Az érintetlen, lapos területen sokkal jobban kapaszkodik bele az első kerék a talajba, a kitaposott kanyarokban az első traktus sokkal precí­zebben irányí­tható, ezenfelül a villa jó visszajelzése is megkönnyí­ti a pilóta életét.

 

Motorok Husqvarna endurók - 2014

Újí­tás: a Husqvarna endurómodelljeit himbarendszerrel látják el. Vajon a KTM-nél szóba sem jöhet az átállás? További Husky-sajátosság: alumí­niumcsövek helyett műanyag segédváz

 

 

Legfőképpen azért, mert a rugóstag a gyors szlalomoknál az elvártnak megfelelően viselkedik, finomabban reagál és a kigyorsí­tásnál a kis hullámokat a kanyar kijáratánál jobban kezeli, mint a PDS-variáns. Összességében a Husqvarna kevésbé viselkedett idegesen a terepen, és í­gy nagyobb bizalomra ad okot, mint a KTM enduró. De minden akcióra van egy reakció. A mohás köveken, a csúszós gyökereken és a mély gödrökkel szabdalt svéd bozótos úvonalakon a Husqvarna nem tud lépést tartani a könnyűléptű KTM enduróval. Mí­g az EXC könnyű elejével és feszes hátsó traktusával probléma nélkül küzdi le az elemeket rövid gázfröccsökkel és testsúlyáthelyezéssel, addig a Husqvarna teljesen más menetet részesí­t előnyben.

 

Motorok Husqvarna endurók - 2014

Nemes: a forgácsolt villahidak és a 4CS-villák (nyomófokozat balra/ húzófokozat jobbra) alapfelszereltség az összes Huskynál

 

 

Mintha emlékeznének a jó öreg Husqvarna-tradí­cióra, úgy dolgozzák magukat előre a jó tapadású, harmonikus TE modellek. Még a KTM oly pezsgő motorja is megnyugodni látszik a Husqvarna-vázban, és a jó tapadásnak köszönhetően sokkal jobban adagolható. Legfőképpen a kevésbé jártas pilóták fognak a Husqvarna ezen kivitelével vezetéstechnikailag könnyebben boldogulni. Nem úgy anyagilag. A számkivetett svéd kétütemű modellek 7645 eurós, valamint a négyüteműek 9245 eurós alapára a hasonló felszereltségű KTM Six-Days-variáns magas árával vetekszik. Ennek ellenére: tekintettel az endurók által keltett első benyomásra, a Husqvarna-tervezők hosszú nyugalma lehetett a vihar előtti csend.

 

Hullámokkal tarkí­tott Husqvarna-történelem

A Husqvarna  logója a kezdetekre, pontosabban a fegyvergyártásra utal. Az embléma a szemből nézett fegyvercsövet irányzékkal és célzóval ábrázolja. Az első motorkerékpár 1903-ban készült el.
Ezzel a Husqvarna a Royal Enfield mögött a második legidősebb motorkerékpár-gyártó a világon. Azonban a svéd Huskvernában székelő vállalkozás csak a második világháború után specializálódott az offroadmotorokra. A 60-as és 70-es években elért hatalmas sportsikerei ellenére gazdasági vonalon mégis megbukott a Husqvarna. A Castiglioni testvérek 1986-ban vásárolták meg, és a gyártást kitelepí­tették Olaszországba. 1988-ban egy maréknyi egykori Husqvarna-dolgozó a svéd Örebróban megalapí­totta a Husaberget. A hullámokkal tarkí­tott gazdasági és sportévek után Castiglioniék 2007-ben eladták a Husqvarnát a BMW-nek. A bajorok sem jártak nagyobb sikerrel, í­gy ők is továbbadták a stafétabotot. 2013 januárjában a KTM vezetője, Stefan Pierer átvette a vállalkozást és összeházasí­totta a KTM-konszernnel. Ez év októberében az 1995 óta a KTM-hez tartozó márka, a Husaberg is bekerült a Husqvarna alá.

 

 

Interjú Oliver Göhringgel – „A Husqvarna  név erőt sugároz”

Az osztrákok sok reményt fűznek a Husqvarnához, amely a KTM eddigi másodmárkájával, a Husaberggel olvadt össze. Az illusztris névnek kell majd meghoznia az új sikert. A Husaberg eddigi üzletvezetője, a 43 éves Oliver Göhring ugyanúgy a Husqvarna elkötelezettje is.

 

Motorok Husqvarna endurók - 2014

 

(?) Mekkora meglepetés volt a Husaberg eddigi legnagyobb konkurensét, a Husqvarnát immár a saját soraiban üdvözölni?
(!) Ez az információ kétséget kizáróan nagy meglepetés volt. Ráadásul létfontosságú változásokat hozott magával. A Husaberg már 2003 óta a KTM-hez tartozott, ezzel ellentétben a Husqvarna Motorcycles GmbH a KTM Sportmotorcycles AG testvérvállalata, amely a KTM AG alá tartozik. Ez azt jelenti, hogy gazdaságilag függetlenek vagyunk. A fejlesztési és a sportköltségeket például magunknak kell finanszí­roznunk, az ehhez szükséges befektetéseket az eladásokból kell megteremtenünk.

(?) Hány főt foglalkoztat Mattighofenben a Husqvarna?
(!) Jelenleg 15 főből áll a csapat. Már most erősebb, mint a Husabergé volt, és a létszám még valamelyest növekedni fog. Ehhez jön még, hogy a különböző országokban működő leányvállalataink személyzete is folyamatosan bővül.

(?) Vettek át munkatársakat a Husqvarna korábbi, olaszországi gyárából Mattighofenbe?
(!) A mostani Husqvarna projektvezető ezelőtt Varesében dolgozott. Az olasz piac gondozására is átvettünk néhány egykori munkatársat.

(?) Hány motorkerékpár gyártását tervezik a 2014-es modellévben?
(!) 11 500 darabot.

 

Motorok Husqvarna endurók - 2014

 

(?) Összesen mennyi gépet adott el 2013-ban a Husaberg?
(!) 7000 motorkerékpárt.

(?) Ez esetben 11 500 motor az első modellévben igen ambiciózus cél. Hogyan szeretnék ezt megvalósí­tani?
(!) Figyelembe kell venni, hogy a Husaberg palettája nem tartalmazott motokrosszgépeket. Ez azonban megváltozott. Már a kibőví­tett modellkí­nálattól az eladások számának növekedését várjuk. Ezenkí­vül hamarosan supermotomodellek is bőví­teni fogják a választékot. Ezt a szegmenst a Husqvarna nagyon komolyan fogja venni. Ugyanúgy szeretnénk csakis versenyzésre kialakí­tott modelleket, mint utcai szupermotogépeket kí­nálni.

(?) Hosszú távon mennyi eladott darabszámot tűztek ki célul?
(!) Körülbelül 20 000 motorkerékpárt évente.

(?) Csak tájékoztatás céljából: mennyi offroadmotort ad el a KTM jelenleg?
(!) 50 000-et.

(?) Ez azért veszélyes játék. Ha a jövőbeni Husqvarna-ügyfelek a KTM táborából jönnek, nem fog az a konszern kárára válni? Hogyan szeretnék ezt megakadályozni?
(!) Egy egyértelmű márkaképpel. A KTM a modellbőví­tés miatt egyre inkább általánossá válik. A jövő vérbeli offroadosai itt valószí­nűleg kevésbé fogják magukat otthon érezni, mint az offroad-specialista Husqvarnánál.

(?) Vagyis a Husqvarna fogja átvenni az offroadmárka szerepét a KTM-konszernben?
(!) Igen, a Husqvarna erőssége az offroadszegmensben rejlik. A KTM-nek sok országban már 50%-nál magasabb piaci részesedése van. A motorsportot űző emberek viszont individualisták. Nem mindenki akarja ezt a csapásirányt követni. Ezeknek az embereknek szeretnénk a Husqvarnával alternatí­vát kí­nálni.

 

Motorok Husqvarna endurók - 2014

 

(?) A kommunikációban nagy hangsúlyt fektetnek a Husqvarna svéd gyökereire. Milyen gyakorlati szálak kapcsolják Svédországhoz?
(!) A versenycsapat továbbra is Svédországban működik. Továbbá a csapatfőnökük, az egykori Enduró-Európa-bajnok és Husaberg-alapí­tó, Thomas Gustavsson a jövőben aktí­van részt vesz a fejlesztésben is.

(?) A névváltoztatással elsősorban az amerikai piacot szeretnék megcélozni. Becsalogathatóak még az ügyfelek egy olyan reklámarccal, mint Steve McQueen amerikai szí­nész, aki 40 éve volt a pályán?
(!) A Husqvarna 110 éves hagyományának hatalmas ereje van. Erről meg vagyunk győződve. Úgy gondoljuk, hogy a Husqvarna név az USA-ban egy szinten van a KTM-ével.  Ez az egyik ok, amiért a márka újraélesztése mellett döntöttünk.

(?) A jövőben a KTM-forgalmazók is képviselni fogják a Husqvarnát?
(!) Nem, két jól elkülöní­thető értékesí­tési vonalat fogunk felépí­teni. Jelenleg is tárgyalunk az összes Husaberg- és egykori Husqvarna-forgalmazóval, valamint olyan offroadkereskedőkkel is, amelyekkel eddig még nem dolgoztunk együtt.

(?) A németországi Husqvarna gondoskodik a régebbi Husqvarna-modellek tulajdonosairól is?
(!) Németországban az eddigi Husqvarna-importőr, a Zupin cég fogja átvenni.

(?) Létezik olyan perspektí­va, amellyel a Husqvarnának nagyobb technikai önállósága lehet? Az előző évig használt 70 fokos Husaberg-motorral például igazán egyedi lehetne.
(!) Jelenleg technikai és gazdasági okokból kifolyólag sokkal jobban megéri a KTM platformját használni. A jövőben természetesen megpróbálunk minél nagyobb önállóságot adni a márkának. Hogy ebben az irányban mennyire tudunk előretörni, az csakis a gazdasági sikertől függ.

(?)Ez azonban hátrafelé is elsülhet. Minél önállóbb lenne a Husqvarna -technika, annál jobb lenne az eladási ráta. Nem most kellene a Husqvarnának a sikeres újraindulás végett lehetőleg önálló technikai koncepcióval előállnia?
(!) Az ügyfelek manapság olyan fejlődési sebességet követelnek meg, amelynek a kis gyártók nem tudnak eleget tenni. Ezzel szemben a KTM jelenlegi platformja jól kiforrott technikai háttérrel és kompetens ügyfélszolgálattal támogat minket.