Honda SH300i – A sötét oldal fehérben

Talán elektrosokk vagy lobotómia segí­thetne rajtam, olyan tudathasadásos
állapotba kerültem a Honda SH300 teszt során (és azóta is). Egymással
szöges ellentmondásban álló gondolatok cikáznak a fejembe. Valami
olyasmi érzés lehet, mint amikor valamelyik Skywalker nem tudta, hol a
helye … egyszerűen képtelen vagyok eldönteni, hogy ez a robogó kéne,
vagy nem, csalogat a sötét oldal – fehér szí­nben …

Talán elektrosokk vagy lobotómia segí­thetne rajtam, olyan tudathasadásos állapotba kerültem a Honda SH300 teszt során (és azóta is). Egymással szöges ellentmondásban álló gondolatok cikáznak a fejembe. Valami olyasmi érzés lehet, mint amikor valamelyik Skywalker nem tudta, hol a helye … egyszerűen képtelen vagyok eldönteni, hogy ez a robogó kéne, vagy nem, csalogat a sötét oldal – fehér szí­nben …

Motorok Honda SH300i
Nem túl karakteres megjelenés – a külsejét nincs miért szeretni, és

nincs miért utálni

Itt egy robogó, ami úgy gyorsul, mint egy sportautó, 150 km/h végsebességre is képes, olyan keskeny, hogy két IFA között is gyerekjáték elsuhanni vele, tökéletes futóművel szerelt, ár-érték arány tekintetében pedig verhetetlen. De nem tudom mire jó! Kéne. Meg nem is. Kéne. Meg nem is …

Lobotómia

A lobotómia az agy elülső részének, a homloklebenynek az effektí­v megsemmisí­tését

jelenti. Az eljárás személyiségváltozással, vagy szellemi leépüléssel jár. Régebben

skizofrénia, krónikus depresszió illetve szorongások kezelésére használták. 1890-ben

Dr. Gottlieb Bruckhardt egy svájci elmegyógyintézetben hajtott végre részleges

lobotómiát pácienseken. Lyukat fúrt a koponyájukba, majd eltávolí­totta agyuk egy

részét. Az egyik beteg meghalt, a másikat holtan találták 10 nappal azután, hogy

kiengedték a kórházból. 1936-ban António Egas Moniz szintén lyukat fúrt páciensei

fejébe, és alkohol befecskendezésével pusztí­totta el az agysejteket. Mindezért 1949-ben

Nobel-dí­jat kapott.



íltalában 4 robogó kategóriát szoktam megkülönböztetni (50, 125/150, 250-400, 500+ cm3), és ami nálam a leginkább kilóg, a leg amorfabb és felfoghatatlanabb kategória, az a 250-400 cm3-is. Lelki állapotomról sok mindent elárul persze, hogy egy X-max 250-est használok a mindennapokban. De miért is nem értem a robogó közepesen erős motorral párosí­tást? Egyszerű. A városban bőven elegendő egy 125 cm3-is robogó, szerintem ezzel felesleges vitatkozni. Elővárosi közlekedésben szintén (kivéve persze, ha valaki Gödöllőről jár be az M3-ason). Túrázni kevés. Egymástól akár egész távol eső A pontból B pontba el lehet jutni vele persze. Ha nagyon kell. Túrázni ezekkel a kétkerekűekkel megerőszakolt, unalmas, már-már zavaró. Nem mondom, hogy Dömösre nem lehet elugrani egy kávéra, de az itt van a sarkon. Tegye fel a kezét, aki szí­vesen elindulna egy ilyen géppel egy osztrák túrára! Én biztosan nem.

Motorok Honda SH300i
Jól áttikenthető műszerfal, igényesek a felhasznált anyagok, csak a duda került

rossz helyre: könnyen használjuk index helyett (tán az olasz célközönség miatt?)

Kéne ez az SH, mert élmény vele minden egyes gázadás. A halk motor minden megerőltetés nélkül gyorsul 60-ra, aztán 80-ra, aztán 110-re és nem kell sokat a 150 km/h körüli végsebességre sem várni. Nincs kihagyás az erőben (vagy stí­lusosan nincs zavar az erőben), nincs gyengébb tartomány, mint egy villanymotor, úgy teljesí­t szinte sebességtől függetlenül. A pontos, erős fékek pedig könnyedén és biztosan állí­tják meg, ha szükséges. Kéne, mert alig akad ’ellenfele’ egy lámpánál, jó látni a kerekre nyí­lt autós szemét, aki elhitte akár egy másodpercre is, hogy van mit keresnie egy ilyen robogóval szemben. Jó látni, ahogy fürkészi a feliratot a motoron, legszí­vesebben megkérdezni, hogy mi ez, hol tuningolnak fel egy robogót í­gy, legszí­vesebben elmenne és venne ő is egy ilyet, de megaláztatásában végül mégsem kérdezi meg. És figyelem! Jó látni a motorost, aki azért egy kicsit lenézi a robogóst, de szinte bénultan látja, hogy az ötszázas motorja csak akkor tudná lehagyni az SH-t, ha nem kéne váltania. De kell.

Motorok Honda SH300i
Városban nem igazán van ellenfele a 300-as SH-nak

Kéne, mert olyan finom és pontos minden porcikája, ahogyan azt a Hondától megszokhattuk. Kéne, mert keskeny testével és kemény, de precí­z futóművével könnyedén mozoghatunk a városi forgalomban, nem kevés, 170 kg-os tömegét egy másodpercig sem érezhetjük.

Kéne, mert szerintem verhetetlen ár-érték arányban van, főleg, ha a versenytársakhoz viszonyí­tjuk, még akkor is, ha elsőre hihetetlenül drágának tűnik 1,2 millió forint egy robogóért.


Mennyi az annyi?
Kymco Xciting 300: 999,000 Ft ((Webrobogo.net weboldal)

Honda SH300: 1,199,000 Ft (Honda weboldal)

Kymco Downtown 300: 1,199,000 Ft (Webrobogo.net weboldal)

Aprilia Atlantic 300: 1,199,000 Ft (Webrobogo.net weboldal)

Aprilia Scarabeo 300: 1,249,000 Ft (Webrobogo.net weboldal)

Piaggio X7 EVO 300: 1,299,000 Ft (Webrobogo.net weboldal)

Yamaha X-max 250: 1,339,000 Ft (Yamaha Harmati weboldal)

Piaggio Beverly 300: 1,399,000 Ft (Webrobogo.net weboldal)

Vespa GTS 300: 1,399,000 Ft (Webrobogo.net weboldal)

Gilera Nexus 300: 1,459,000 Ft (Webrobogo.net weboldal)

Malaguti Madison 250: 1,490,000 Ft (Malaguti weboldal)

Malaguti Password 250:1,490,000 Ft (Malaguti weboldal)

Suzuki AN400: 1,848,000 Ft (Suzuki weboldal) Akciós árlisták alapján



De mégsem kéne, mert a dinamikus motor és precí­z futómű olyan eszement városi tempóra sarkallja az embert, ami sok. Veszélyes. Ott egy hely két autó között a Váci úon. Beférek? Persze, hogy beférek, 2 nap után már a kérdést sem tettem fel, mert mindenhova befértem. De túl gyors a tempó, ami csak akkor tűnik fel, ha az órára néz az ember. Nem kéne, mert ezzel a motorral nem lehet finoman menni, szí­vesen versenyez az ember, mert győzni jó, de nem a Váci úon kéne ezt csinálni. Ez egy hihetetlenül kezes városi szörnyeteg, amit mégis nehéz visszatartani. Mintha egy belső hang súgná az ember fülébe, hogy Gázt! Még több gázt!

Motorok Honda SH300i
Frankón lassí­t a 256 mm-es első tárcsa

Nem kéne, mert azért ez nem egy mindenre jó motor. Ez egy városi, elővárosi robogó, nem több, ahhoz meg nekem személy szerint sok. Ne próbálja meg senki azt gondolni, hogy ezzel majd jól elmegy és bejárja az országot. Persze be lehet, de nem optimális. Ezt csak akkor és addig higgyük el, amí­g a családba megindokoljuk, miért is nem elég a 125 cm3-is, miért kell apunak megvenni a 300-ast. Aztán felejtsük el.

Motorok Honda SH300i
Kell a hátsó doboz, az ülés alatt nagyon kevés a hely

Nem kéne, mert én általában feltűnési viszketegségben szenvedek (ami tudathasadással párosí­tva nem szerencsés) és imádom a szép robogókat. Nem kéne, mert ez a robogó, amennyire erős, sportos, dinamikus, annyira nem látszik rajta. Vagy ez volt a cél? Nem kéne, mert amikor rajta ülve, olyan, mintha a sötét oldal hí­vogatna, hogy száguldozzunk még többet az autók között, akkor megállva egy jámbor fehér robogót látok.

Nem kéne, mert kevés pakolásra alkalmas hely van benne, a hátsó dobozokat meg nem szeretem. És végül nem kéne, mert nincs rajta vészvillogó. Annyira megszoktam, hogy segí­tve a kommunikációt és a békés együttlétet autós és motoros között a sorok között gurulva vészvillogóval jelzem mindenkinek, hogy ha tolakszom is, megköszönöm szépen.

Aki úgy érzi képes és akar is 27 lóerőt uralni egy városi, elővárosi robogóban, annak mindenképp ideális választás az SH300, az erő velük lesz, az biztos! Aki vásárlását a család irányába a túrázási képességgel indokolná, az tegye meg, de ne higgyen saját magának. Természetesen a kistestvér, az SH125-ös is ideális választás lehet annak, aki kevésbé az erőt, annál inkább a funkcionalitást és a keresi.

Motorok Honda SH300i
Nem hivalkodó, cserébe harmonikus

A végére mindenképp meg szeretnék osztani Önökkel egy olyan esetet, amivel Önök is találkozhatnak majd, ha úgy döntenek, hogy egy Honda SH300-al róják majd a városi utakat: hazafelé tartok az SH-val, itt a hétvége, sietős Audi a visszapillantó tükörben, a rendszámát már nem látom, olyan közel van. Az egysávos ú két sávra bővül, de a lámpa piros, az Audi mellém ér. A lámpa még piros, de már engedi fel a kuplungot. Rendben, lássuk. Sárga. Gáz. Az Audi sehol, pedig csikorogtak azok a gumik. Megint egy piros lámpa és megint az Audi. Sárga. Gáz. Az Audi megint lemarad, pedig ahogy kettest váltott még csikorgott egyet a gumi. Megint egy lámpa és megint az Audi, most már letekert ablakkal gurul be mellém.

– Oszt’ ez milyen robogó? Tuningos?

– Nem, ez egy gyári Honda SH300.

– Aha. Jó’ megy, nem tudlak utó’érni. Hanyas?

– 300-as.

– Hmm. Mennyit megy?

– Olyan 150-et.

– Hááát. – mosolyog gúnyosan. Ez megy 200 fölött is. Bőven! De nem rossz azé’ a motrod!