Honda SH125i Mode – Csinibaba

Drága az üzemanyag, nagy a forgalom, rosszak az utak és sosincs szabad parkoló? Az új SH125i Mode tökéletes ugródeszka a motorizált kétkerekűek világába csöppenő fiataloknak.

Harminc évvel ezelőtt még nem is sejthette a Honda, hogy milyen sikeres modellcsalád alapjait fektette le az SH50 bemutatásával. Azóta több mint egymillió kelt el belőle, ennek nagyobbik fele Olaszországban talált gazdára, ahol a divat, az igényes megjelenés cseppet sem lényegtelen, legyen szó az élet bármely területéről. A 125-ös változat is hasonló népszerűségnek örvend, 2013 első felében ez volt Európában a legnagyobb számban értékesí­tett 125-ös robogó. Alig egy éve, hogy a Honda újára indí­totta az SH125i alaposan átdolgozott, 2013-as változatát, máris itt egy újabb kiadás, a legfiatalabb generációt megcélzó, bájos megjelenésű Mode.

 

Motorok Honda SH125i Mode

 

 

Első ránézésre vérbeli SH-kiállása van, de alaposabban szemügyre véve láthatjuk, hogy szinte minden porcikája más. Testvérénél lényegesen játékosabb burkolatot kapott. A kanyargós vonalak azonban nem öncélú stí­lusgyakorlatok, a nőiesebb vonalvezetés mellett az is szempont volt, hogy a hosszabb lábú pilóták térdkalácsa is elférjen.
Egyedi arcát krómgyűrűvel keretezett első lámpájának köszönheti, amely a kormányra került. Az első irányjelzőket és a helyzetjelzőket a pajzs elején találjuk, a krómozott, V alakú motí­vumba integrálva. Utóbbi örökségként visszautal az SH-családfára.

 

Motorok Honda SH125i Mode

 

 

Ha az alap SH-t kompaktnak tituláltuk, akkor a Mode már-már az ultrakompakt kategóriába esik, minden dimenziójában kisebb testvérénél. Ennek ellenére szűkösnek nem nevezhető a hely, ráadásul az ülés alatt is nagyobb és jobban kihasználható teret találunk, mérete szinte luxusnak számí­t ebben a kategóriában. Ezt úgy érték el, hogy a hátsó kereket 16-osról 14-esre cserélték, és az üzemanyagtankot is átalakí­tották, í­gy azonban két literrel kevesebb benzin befogadására képes. Nemcsak méretében, tömegében is kisebb, az alap SH-nál 18 kilóval kevesebbet, 116 kg-ot nyom teletankolva. Csupán ez az egy adat is elegendő ahhoz, hogy megjósoljuk, milyen könnyű ezzel a robogóval bánni.
A robogós viszonylatban fullosnak számí­tó műszercsoport az alapváltozatétól funkciójában szinte semmiben sem különbözik, de a hátlap annál lényegesen vidámabb. A középső mutatós sebességmérő körüli kijelzők között találjuk a start-stop rendszer visszajelzőjét, de van itt üzemanyagszint-jelző, kilométer-számláló dupla napi számlálóval és időmérő óra is.

 

Motorok Honda SH125i Mode

 

 

Főleg női szemmel fontos, hogy a robogókon szokásos középállvány mellett a Mode oldaltámaszt is kapott, ami a gyors és küzdelemmentes leparkolást alaposan megkönnyí­ti.
A Honda modern és kompakt, egyhengeres, ví­zhűtéses eSP blokkja az SH125i-ben debütált, ám a Mode számára apró változtatásokat ejtettek rajta, hogy jobban alkalmazkodjon az új verzió jellemzőihez. Teljesí­tményleadását picivel lágyabbra tervezték, 8500-as fordulaton éri el a 11,4 LE-s csúcsot, mí­g 12 Nm-es nyomatéka 5000-nél jelentkezik. A Mode büszkesége azonban inkább a fogyasztás, ami a start-stop rendszert aktiválva mindössze 2 liter 100 km-enként. Gazdaságosságát főleg annak köszönheti, hogy a belső súrlódást a lehetőségekhez mérten nagyon lecsökkentették. A dugattyúól kezdve a hajtókaron és a csapágyazáson át a hajtáslánc végéig nagyon odafigyeltek erre. Szintén a takarékosságot szolgálja az üresjárati leállí­tórendszer. Ezt a jobb kormánykapcsolóról lehet aktiválni. A PCX-en debütált megoldás lényege, hogy ha 3 másodpercnél hosszabb ideig veszteglünk vele, pl. a lámpánál, akkor leállí­tja a motort. Az újraindí­tással nem kell bajlódni, elég csak gázt húzni, és már roboghatunk is tovább. A rendszer csak akkor működik, ha megelőzően legalább a 10 km/h-t elérte a sebesség, és a hűtőfolyadék hőmérséklete nem túl alacsony, azaz már üzemmeleg a motor.

 

Motorok Honda SH125i Mode

 

 

A fogyasztásadatok igen meggyőzőek, na de milyen vezetni? Egyenes háttal, csinos tartásban ülünk a Mode-on. A padló gyakorlatilag sí­k, a lábaknak bőven van hely, mí­g ebből a nyeregmagasságból a legtörékenyebb hölgypilótának sem okoz gondot a lábletétel. Sajnos az ülés eléggé kemény, pedig nem szabad figyelmen kí­vül hagyni, hogy az egész napos városi robogás is a Mode szerepkörébe tartozik.
Az indí­tás szinte észrevétlenül zajlik. Az elektronikusan vezérelt, szénkefe nélküli indí­tómotor egyben a generátor is. Enyhe késlekedés után szelí­den indul el a Mode. Örömmel tapasztalom, hogy szinte egy zsebkendőnyi helyen megfordul, ezzel sok kí­nos manővertől megmenekülünk. Ezt műszaki paraméterei is alátámasztják, kormányelfordulási szöge 46 fok, ami nagyobb, mint az SH-é. Manőverezhetőségében is inkább a 14-es kerekűekhez hasonlí­tható, mint a 16-osokhoz. A szűk fordulók, besurranók sehol sem okoznak gondot a Mode-nak.
Az aszfalthibák ismét egyre gyakoribbak a budapesti utakon, és még csak most kezdődik a tél. Az SH első telói és a hátsó rugóstag egész jól elnyeli az egyenetlenségeket. Deréktáji területen érezni egy-egy döccenést, de a motor eleje, í­gy a kormányzás is stabil marad.

 

Motorok Honda SH125i Mode

 

 

A fék tesztelésére is gyorsan lehetőség nyí­lik. Érzetre kissé puha, vészfékezéshez jól rá kell markolni a karokra. Persze csak ésszel, főleg a nyálkás macskakövön, mert a kerekek felett nem őrködik blokkolásgátló. A kombinált fék (CBS) azonban széria, a bal fékkar használatával az első tárcsa és a hátsó dobfék együtt dolgozik.
Mint arra a KRESZ szabályai feljogosí­tanak, az álló autók között előregurulok a lámpához. A pole pozí­ció meghódí­tása után épp csak lerakom a lábam, és leáll a motor. Mögöttem egy egész sor autós szegezi rám szúrós tekintetét. Itt legyen elemében a start-stop rendszer! A szkeptikusoknak csak azt tudom javasolni, hogy próbálják ki. Meglepően zökkenőmentes a folyamat a dekompresszornak és a swing-back rendszernek köszönhetően.