Honda SH125 – Városálló

Ha valahol a gyerek előbb tanul meg robogózni, mint járni, a szezon tizenkét hónapig tart, és évente több mint százezer új kétkerekű talál gazdára, megéri odavinni a gyártást, és bevonni a helyieket a fejlesztésbe. A Honda ezt felismerve a hetvenes években az olaszországi Atessában nyitott gyárat.

Az első SH 1984-ben debütált, a küllős kerekekkel és dobfékekkel szerelt ötvenes robogó elsősorban a fiatalokat próbálta megnyerni magának. A második generációra egészen 1996-ig kellett várni, amikor ötven és száz köbcentis kétütemű motorokkal, könnyűfém felnivel és modernebb fékrendszerrel hamar az eladási listák élére került. Az igazi áttörést mégis a 2001-ben bemutatkozó harmadik generációval érték el, amiben már 125-ös és 150-es négyütemű blokk dolgozott, valamint a Honda robogók közül elsőként kaptak 16 colos kerekeket. A tí­pus karrierje a 2005-ös és 2009-es frissí­tésekkel tovább í­velt felfelé, azóta is évente csiszolnak rajta egy keveset.

A nyolcadliteres modell fejlesztését és gyártását a japánok teljes mértékben az olasz mérnökökre bí­zták, akik a vállalati szinten szokatlan szabadságot kihasználva a helyi igényekhez legjobban igazodó tí­pust épí­tettek. Az Aprilia Scarabeo és a Piaggio Liberty ellenfelét teremtették meg, a Hondára jellemző minőségben. Jó futómű, nagy kerekek, pontos irányí­thatóság és kikezdhetetlen megbí­zhatóság – ezek voltak a fő irányelvek. A sikert felesleges túlzottan magyarázni, elég csak körülnézni egy tetszőleges olasz város utcáján.

Egyértelműen az SH a legsikeresebb tí­pus. A Honda Pantheontól örökölt erőforrást 2005-ig karburátor táplálta, majd átálltak a PGM-FI befecskendezésre. Az injektor hangolása kifejezetten jól sikerült, nemcsak a fogyasztásra és a károsanyag-kibocsátásra volt jótékony hatással, hanem tökéletes, rángatás mentes gázreakciókkal örvendeztette meg a vezetőt.

Motorok Honda SH125

A röpsúlyos automata váltót városi körülményekhez igazí­tották, noha a kilométerórát nagy önbizalommal 160-ig skálázták, óránkénti száz kilométeres sebességnél nem nagyon megy többet. A lámpától való kilövés és a 80 km/h-s utazósebesség gyors elérése az SH125 legfontosabb képessége. A 16 colos kerekeknek köszönhetően nagyobb sebességnél is stabil az egyenesfutás, a rugózó elemek pedig a fővárosi utakkal is megbirkóznak.

Az SH megbí­zhatósági szempontból nagyon jó hí­rnévnek örvend, a szervizek nem is igazán tudnak tapasztalatot megosztani, mert időszakos szervizeken kí­vül csak elhanyagoltság miatt tönkrement példányokkal találkoznak. A hí­rhedt megbí­zhatóság hátulütője, hogy többnyire azok veszik, akik nem akarnak törődni a járművükkel, és egy olajcserét is nyűgnek éreznek. A másik óvatosságra intő tény, hogy a legtöbb hazai példány Olaszországban levetett darab – a 150 köbcentis például egész biztosan az Adria túloldaláról érkezett, ugyanis az ottani szabályozások miatt létezik ez a kategória, náluk ugyanis 125-össel nem lehet autópályára felhajtani, a nem számottevően nagyobb furatú 150-essel viszont már igen.

A gyári szervizkönyv szerint nemcsak az olajcserét és a szelephézag-ellenőrzést is tartalmazó 4000 kilométeres szervizintervallumot kell betartani, hanem a használattól függően rendszeres időközönként ellenőrizni kell az olajszintet, ugyanis az egyhengeres motor csipegethet belőle, főleg gyakori nyélgázas üzem esetén.

A legtöbb meghibásodás a szelephézagellenőrzés és -beállí­tás elmulasztásából ered, ugyanis ha nem forgatják ki rendesen a motort, a szelepek elkokszolódhatnak, és í­gy csökkenhet a hézag, mí­g ellenkező esetben az anyagkopásból kifolyólag változik a nyitási érték. Mivel a főtengely golyóscsapágyakban fut, annak komoly baja nem lehet, előbb mennek tönkre a hengerfejben lévő alkatrészek. Vásárlás előtt emiatt érdemes szervizben leszedetni a szelepfedelet és ellenőrizni a vezérműtengelyek állapotát – és olaj nélküli futásra utaló nyomok esetén elállni a vásárlástól. Egy komplett motorfelújí­tás anyagárban 160 ezer forintba kerül, ami munkadí­jjal együtt könnyen elszaladhat kétszázezerig.

Karbantartási adatok
Szervizintervallum 4000 km-enként

Olajcsere 4000 km-enként

Légszűrő 12 000 km-enként

Motorolaj tí­pusa 10W30

Gyújtógyertya tí­pusa NGK CR8 EH-9 vagy NGK CR9 EH-9

Hajtásszí­j csere 24 000 km-enként

Szelephézag (hidegen)

Szí­vó 0,16 +/- 0,02 mm

Kipufogó 0,25 +/- 0,02 mm



A gyári szervizkönyv 10W30-as olajat í­r elő, de a mi éghajlatunkon a 10W40-es ajánlott. Városi használathoz pedig a márkaszervizben full szintetikus kenőanyagot javasolnak, ami hidegen jobb kenőképességgel rendelkezik. A balesetes példányok futóművére fi gyelni kell, ugyanis az első villa görbülése tönkreteheti a csúszóperselyt és a külső villaszárat is.