Honda MSX125 – Majom a köszörűkövön

Ez valami gyerekmotor? – ha ez után a kérdés után minden alkalommal kaptam volna egy ezrest, többet be sem kellene mennem dolgozni. Pedig csak egy hétig jártam a legviccesebb Hondával.

Nem, ez nem pocket bike, azoknál vagy fél méterrel hosszabb, teljesen forgalomra tervezték, meg amúgy is, gyermekmotornak túl nagy lenne, teljes értékű, felnőttekre szabott kezelőszervekkel látták el. Elődje, a Honda Monkey, Dax és Ape már régóta kultuszcikk, ráadásul nemcsak Japánban vagy más távoli országokban, amikről akár hazudhatnánk is, hanem szerte a világon – sőt Magyarországra is jutott egy marék gyűjtő és rajongó.

 

Motorok Honda MSX125
Kattintson a képre a galériához!


Az első Honda Monkey bemutatója óta eltelt ötven év alatt nagyot fejlődtek a motorkerékpárok, és ez az MSX-et sem kerülte el. Merev acél gerincvázat kapott, 125-ös négyütemű motort épí­tettek bele PGM-FI befecskendezéssel, fordí­tott teleszkópvillával, állí­tható központi rugóstaggal, elöl-hátul hidraulikus tárcsafékkel, projektoros fényszóróval és LED-es zárófénnyel.

 

Motorok Honda MSX125
Benzinszintkijelző, fordulatszámmérő, két napi kilométer
– a felszereltségre nem lehet panasz


Az ősmodell neve, a Monkey állí­tólag a vezető üléspozí­ciójából és a „majom a köszörűkövön” kifejezésből származik, az MSX pedig a Mini Street eXtreme rövidí­tése. A Honda marketingesei jól eltalálták a szarva között a tőgyét, hiszen ez a három szó tökéletesen összefoglalja a motor lényegét. Egyrészt tényleg mini, szinte a hónunk alá kapnánk, és magunkkal vinnénk a liftbe. Az élettere egyértelműen a város – országúon is boldogul, nem is az óránkénti száz kilométer körüli végsebesség jelent akadályt, hanem nyí­lt terepen egyszerűen sebezhetőnek érzi rajta magát az ember. És extrém, elég csak ránézni.

 

Az arányai egyébként nem rosszak, csupán a kis méret miatt tűnik karikatúrának. Ráülve azonban normális motorkerékpár-érzésünk van, egyedül az ülésmagasság szokatlan. Az ülés-kormány-lábtartó háromszög teljesen megfelel a nagyobb motorokénak. Persze, kevesebb a hely, de nem kellett egyesével ráhajtogatnom a végtagjaimat. Magasabb embereknek a térde ugyan nem fog a tank domborí­tásába passzolni, de ez olyan apróság, ami belefér az extremitás kategóriájába. A kezelőszervek akárcsak a nagyobb Hondákon, a markolatok, a fékkarok, a kapcsolók pontosan olyanok, amilyeneket megszoktunk korábban.

 

Motorok Honda MSX125
Különleges megjelenést kölcsönöz az MSX-nek a
projektoros fényszóró

 

 

És ezek miatt gyorsan el is illan a gondolat, hogy egy gnóm hátán lovagolunk, és ugyanolyan lelkesedéssel próbálunk szemezni a lányokkal, mintha valami í­zig-vérig macsó motoron ülnénk. És most jön az extra: a lányok visszamosolyognak, mert az MSX125 mindenkinek tetszik. Mindenkinek, akinek van egy minimális humorérzéke. Az utcán mutogatnak rá, nevetnek, sőt, sóvárogva nézik, ráadásul pont a nem motorosok. És ezzel be is lőttük a célközönséget, ugyanis ennek a furcsa szerzetnek az lesz a szerepe, hogy az okos telefonok és játékkonzolok elől felállí­tsa a fiatalokat, és kiterelje őket a szabad ég alá, ahol megismerhetik a motorozás örömeit, biztosí­tva ezzel az utánpótlást.

 

Motorok Honda MSX125Motorok Honda MSX125
Nem gyerekmotor: a kezelőszervek felnőtt méretűek

 

Egy százkilós, rövid motornál felesleges ecsetelni, hogy mennyire könnyű vele kanyarodni, azonban még í­gy is megdöbbentő, mennyire könnyű laví­rozni vele a dugóban. Olyan helyeken befordul, ahol rajta kí­vül legfeljebb egy BMX férne át, aztán a lámpától akkorát lehet rajtolni, hogy a futárok is megsüvegelik a következő megállónál. Pedig az Innovából származó 125-ös blokkot nem veti szét az erő. Nem feszegeti az A1-es jogosí­tvány által engedett teljesí­tménylimitet. Kis kerekí­téssel 10 lóerő és 11 Nm nyomaték, ami egy hagyományos, négyfokozatú váltón keresztül jut el a 12 colos hátsó kerékhez. A 2003 óta gyártott egyhengeres kiforrott, tí­z év alatt több mint 930 ezer darabot gyártottak le belőle. A csúcsteljesí­tményéből most visszavettek, és szerény fogyasztásra, valamint kellemes alacsony fordulati nyomatékra hangolták. Emiatt nem is kell folyamatosan szétforgatni, ráadásul elég is a négy fokozat. A méretes tárcsafékek hozzák az elvárásokat, sőt, olyannyira könnyű stoppiezni az MSX125-tel, hogy nem okozna meglepetést, ha rövid időn belül beszivárogna a stunt világába, és streetfighter show-kban kapna szerepet.

 

Motorok Honda MSX125
Az Innova legendás blokkjához hagyományos,
négyfokozatú váltót illesztettek

 

Az MSX-et folyamatos figyelem kí­séri, leginkább a fiatalok és a nagydarab férfiak pörögtek rá. Az előbbiek lelkesedésükben olyan szavakkal illetik, amiken az idősebb generációk szí­vesen háborognak, hogy van ezekre magyar kifejezés is, az utóbbiaknak pedig nincs kisebbségi komplexusuk, humoruk viszont annál inkább.