Honda Gold Wing F6B – Midnight expressz

Bársonyosan járó hat henger, döbbenetes nyomaték, kifinomult működés, felejthetetlen vezetési élmény. Ez nem motorozás, ez goldwingezés.

Tudják, mi a különbség Rákosi Mátyás 1953. július 11-i beszéde és a Honda 2012. november 12-i sajtóbemutatója között? A legfontosabb talán az, hogy a diktátor beszéde után kötelező volt tapsolni. Aki nem tette, az mehetett a bányába dolgozni. A Honda eseményén azonban nem volt muszáj. Senki nem figyelt senkit, hogy mosolyog-e, komolyan bólogat-e, összeüti-e tenyerét, vagy sem. Mégis tapsoltak az emberek. Amikor ki tudja, hányadszor sötétedett el a csarnok, és rivaldafénnyel kí­sérve begördült egy újabb gép, várakozásteljes csönd telepedett a tömegre, majd moraj, ováció és spontán tapsvihar tört ki. így mutatkozott be a Honda GL 1800 F6B.

 

Tulajdonképpen magától értetődő volt a megszületése. Nem igényelt műszaki fejlesztéseket, csak stí­lusérzék kellett hozzá, minden egyéb adott volt. Adott az alumí­niumváz, a futómű, a hathengeres bokszer, a váltó, a fejidom, minden létezett már.

Az új modell tulajdonképpen a Gold Wing lecsupaszí­tott változata, és immáron nem luxuscirkáló a besorolása, szimplán csak „bagger”. A kifejezés elsősorban az amerikai piacon ismerős, az utazásokra feldobozolt, feltáskázott cruisereket jelenti, mint például a Harley-Davidson Road King vagy a Victory Cross Roads, természetesen mindkettő big twin, vagyis nagy lökettérfogatú V2-es erőforrással értendő. Ugyanakkor a Honda Gold Wing nagyon népszerű tí­pus az Egyesült íllamokban, annak ellenére, hogy nemV2-es, és nem hazai brand, í­gy a gyár joggal számí­t amerikai sikerre az F6B-vel.

 

A bal kormánymarkolaton helyet foglaló méretes konzol
az audiorendszerhez tartozik

Az F6B egyszerűen lélegzetelállí­tó motor. Hatalmas, mégis filigrán, hosszú, lapos és lenyűgöző. Hiába ismerős a fényszórója, a blokkja, a műszerfala, azzal, hogy eltávolí­tottak róla közel harminckilónyi koffert, kartámaszt és hangszórót, alapvetően megváltozott a jellege. Az újdonság friss, fiatalos, dinamikus, sportos, és mindemellett elegáns, nem emlí­thető egy napon az alaposan felöltöztetett nagyszülővel.

 

Műszerfala egyszerű és í­zléses, az LCD kijelző mellett
három analóg műszerre korlátozódik


íœlésmagassága mindössze 725 mm, még a 165 cm magas Katalin kolléganőm lába is leér róla a talajra, de ez semmi ahhoz képest, hogy gyakorlatilag erőlködés nélkül állí­totta talpra az oldaltámaszon nyugvó, 385 kg-os gépet. A nyereg minden irányban nagy, kellemesen feszesre párnázott, úgynevezett gunfighter stí­lusú, remekül megtámasztja a vezető derekát – ha hátra tud addig csúszni. A hátsó ülés talán a motoros piac legpazarlóbb helybőségével kényezteti az utast, akit a bagger ugyanakkor megfoszt a kartámaszoktól, a hangszóróktól és a háttámlaként szolgáló koffer kényelmétől. Ez utóbbiért a Deluxe kivitel háttámlája kárpótolja. Ez a szett egyben középállványt és markolatfűtést is kí­nál némi felárért cserébe.
És akkor a lényeg…

 

A kép át sem adja, hogy valójában mekkora motor is az F6B.
Ugyanakkor arányos, szinte fi ligrán

 

Az üléspozí­ció maga az ellazult tökély, a testet öltött ergonómia. A lábtartót ugyan még másnap is rendszeresen vagy tí­z centivel előrébb kerestem, de ez inkább az én cruiseres beállí­tódásommal magyarázható, mert tényleg sokkal kényelmesebb í­gy, mint előremeredő talppal tolni a menetszelet. A törzs és a lábszár függőleges, a comb ví­zszintes, az alkar szintúgy, a markolaton nyugvó kéz az alkar meghosszabbí­tásában – akárcsak egy ergonómiai tanulmányban.

 

Sokkal fittebb, fiatalosabb, mint a Gold Wing, amelytől származik

A hidraulikus kuplung közepes erővel behúzható, jól adagolhatóan és röviden zár, a gázmarkolatot bowdenek kötik össze a pillangószelepekkel, minden könnyed és pontos. A hathengeres bokszermotor tökéletesen kiegyensúlyozottan halkan surrogva jár, egyáltalán nem hiányzik semmiféle markáns kipufogóhang, ehhez a kifinomult, műszerszerű működéshez egyáltalán nem illene. A váltó pontosan kapcsolható, öt fokozat bőségesen elég is belőlük: hat henger, nagy lendtömeg, 167 Nm-es forgatónyomaték áll munkába. Az eredmény álomszerűen szelí­d, mégis döbbenetes tolóerő-sebességtől és fordulatszámtól függetlenül. Ötödikben 160-nál nem pörög nagyon, de még 30 km/órás sebességről is rángatás és erőlködés nélkül gyorsul. Az előzéseknél egy darabig megszokásból visszaváltok, de tökéletesen fölösleges. A meztelen Gold Wing bődületes nyomatéka mindent megold csuklóból. És ezt elegánsan, vonyí­tó motorhang nélkül, szó szerint suhanva teszi. Ha valahol mégis a forgalom tudtára kell adnia a jelenlétét, nos, ehhez olyan kürttel rendelkezik, amelytől Jerikó falai is leomlanának.

 

 

Szóval valami kéjmámor vezetni az F6B-t. Az hagyján, hogy mennyivel elegánsabb, mint a luxuscirkáló, de sokkal könnyebbnek és dinamikusabbnak is érezni. Igaz, hogy csak 28 kg-mal lett kevesebb a súlya a nagy Gold Wingénél, de azt a 28 kg-ot meglehetősen magasról távolí­tották el a mérnökök, í­gy egy mély súlypontú, jól kontrollálható cirkálót kaptak, amellyel nem kunszt lépésben haladni a kocsisorok között, öröm vele kanyarodni, és mámorí­tó nekiiramodni, beszúrni vele a megnyí­ló helyekre, majd erőlködés nélkül 160-nal cirkálni. Mert ezt a sebességet is békés cirkálásnak éli meg az ember a bombabiztos futóműnek köszönhetően. Gyerekjáték vezetni, tökéletesen uralható a technika. Az F6B-től önbecsülése lesz az embernek, úgy érzi, hogy nem is a motor ilyen nagy, dinamikus és barátságos, de mindjárt ő maga lett jóságos, erős és jóindulatú. Nyugodt derűvel ül rajta, hangtalanul suhan a világon át, és csak rajta múlik, hogy kit és mikor előz meg. A talajról mindössze annyit tud, hogy valószí­nűleg azon gördül, mert az úhibákról éppen csak úgy távolról vesz tudomást, szinte el sem érnek hozzá.

Egyetlen apróság: a keskenyre vágott szélvédő optikailag tökéletesen illik a letisztult formavilágú baggerhez, és vállmagasságig tisztességgel távol tartja a menetszelet, a sisak körül azonban meglehetősen zajos légörvényeket gerjeszt. 140 km/órás sebesség körül í­gy már nemigen élvezhető az audiorendszer, amely egyébként ugyanazokat a szolgáltatásokat nyújtja, mint a Gold Wing.