Honda GL1800 Gold Wing – All in

A Honda átalakí­totta a Gold Winget. Az Egyesült íllamokban már 2011 májusa óta kapható a „2012-es” modell. Lapunk munkatársa 500 mérföldes kirándulásra indult vele.

Valósággal szétfeszí­tette a Tennessee állambeli Knoxville kisvároska határait az USA legnagyobb Gold Wing-találkozója. Ideális környezet volt az 1800 köbcentis Honda túramotor 2012-es változatának alaposabb tanulmányozására. Az igazat megvallva, inkább modellfrissí­tett tí­pusról, mint új generációról van szó, ugyanis motorja, hajtáslánca, futóműve és fékei ugyanazok, mint eddig.

Tí­z év után látta elérkezettnek az időt a japán gyártó arra, hogy átszabja az XXL-es méretű motorkerékpár vonásait. Lendületes vonalvezetéssel, valamint új alapszí­nekre, kékre, feketére és fehérre épülő, kétszí­nű fényezéssel oldotta fel a guruló kolosszus nagy felületeit és tette áramvonalasabbá alakját a Honda. Egyébként, mint az az alábbiakból kiderül, igen mérsékelt keretek között maradt az átalakí­tás.

Az üzemanyag-betöltő nyí­lás fölött lévő, 1,2-ről 2,8 liter térfogatúra kibőví­tett tárolórekeszben egyaránt elfér napszemüveg és pénztárca, feltéve természetesen, hogy éppen nem a világújdonságként, 500 000 Ft felár ellenében kí­nált légzsák (ebben az összegben a navigáció is benne van) tölti ki azt. Da ha igen, akkor sincs baj, hiszen még mindig marad 150 liternyi rakodóhely a topcase-ben és a korábbiaknál nagyobb kofferekben.

Lecsatolni továbbra sem lehet a táskákat, távirányí­tással nyitni viszont igen, ami igencsak praktikus dolog. A műszerfalba ágyazott, folyadékkristályos kijelző felhí­vja rá a motoros figyelmét, ha nincs rendesen lecsukva valamelyiknek a fedele. A motor sztenderre való fel- és onnan lebakolása, valamint függőlegesbe állí­tása inkább mentális, mint fizikai erőt igényel, a monstrum ugyanis nagyszerűen kiegyensúlyozott.

A 2012-es Gold Wing újdonságai
• fényezés, fényszóró és hátsó lámpák formája

• 80 wattos surround hifiberendezés, valamint iPod-/USB-csatlakozó (a CD-váltó megszűnt)

• korszerűbb, hatékonyabb navigációs készülék világosabb kijelzővel (légzsákos kivitel)

• hatékonyabb szélvédelem és aerodinamika

• egyenként 3,5 literrel megnövelt kofferek, nagyobb kesztyűtartó (csak a légzsák nélküli kivitelnél)

• japán gyártás



A Honda tájékoztatása szerint a határozott deréktámasszal rendelkező Pullman-ülés az eddiginél is komfortosabb kivitelű. Mivel deréktájban meglehetősen keskeny a motor, 421 kilogrammos tömegét (légzsákos kivitel) egy kis termetű pilóta is könnyedén tudja irányí­tani. Egyszerűen fejedelmi a hely, kellően magasan és elképesztően kényelmesen ül az ember.

Nem kevesebb mint 55 darab(!) nyomó- és tekerőgomb, kapcsoló sorakozik a műszerfalon és a bombasztikusan jó kormányszateliteken. Valamennyi közül az indí­tógomb az egyik legfontosabb. Megnyomására felcsendül a hathengeres boxermotor függőséget kiváltó hangja. Nem tolakodó, de határozott, nyugodt, semmihez sem fogható.

A motor működési kultúrája utolérhetetlen. Nincs még egy erőforrás, amely hozzá hasonló bársonyos finomsággal tenné a dolgát. Olyannyira lágyan és vibrációmentesen jár, mintha legalábbis nem szinterezett fémből, hanem vajból lennének a hosszában elhelyezkedő főtengely csapágyai. A kuplungkar is könnyen mozgatható, megfelelően lehet szabályozni vele a tengelykapcsolót. A hatfokozatú váltó pontosan, de kissé nehezen jár. A korábbiakhoz hasonlóan öt előre- és egy hátrameneti áttétellel szolgálja a haladást. Utóbbi nagyon hasznos lehet, ha parkoláskor a motoros rosszul becsülte fel a jármű méreteit, tömegét és saját fizikai erejét.

Turbináéhoz hasonló könnyedséggel és fesztelenséggel fokozza fordulatszámát a hathengeres boxer. Energikusan lódí­tja meg a Gold Winget, ami nem csoda, hiszen már 2000-es percenkénti fordulaton közel 140 Nm-t mozgósí­t. Mivel bőven van benne szufla, stresszmentesen kivitelezhetők a kigyorsí­tások és az előzések. A hatalmas kétkerekűből áradó nyugalom egy az egyben átragad a kormányosára is, észre sem veszi, hogy már rövid idő elteltével igazi higgadt, amerikai stí­lusban közlekedik.

Apropó, amerikai: 1982 óta ez az első Gold Wing, amely nem az Egyesült íllamokban, hanem megint Japánban készül. Már csak emiatt is teljesen áthatja a perfekcionizmus szelleme. Bár időközben a BMW piacra dobott 160 LE-nél erősebb, soros hathengeres motorral szerelt túramodelleket, ez a tény legalább olyan hidegen hagyja a Gold Wing rajongótáborát, mint a tikkasztó hőségben teljes erőbedobással dolgozó klí­maberendezés a gondjára bí­zott helyiséget.

167 Nm, 118 LE és 1832 köbcentiméter – még a nagy dolgokhoz szokott amerikai felhasználókat is álmélkodásra késztetik ezek az impozáns sarokszámok. Arról nem beszélve, hogy a Gold Wing könnyedén kifutja velük az autópályán maximálisan megengedett 70 mérföldes (112 km/óra) sebességet. Mindezt ráadásul úgy, hogy bí­rja a 87-es oktánszámú E10 üzemanyagot, és hengerenként mindössze két szeleppel intézi a gázcserét.

„Azonkí­vül – véli Jon Seidel, a Honda amerikai sajtófőnöke – a BMW K 1600 GTL más célcsoportnak készül.” Nem kizárt persze, hogy az emlí­tett „bí­emdábeljú”-nak is volt némi szerepe abban, hogy a japánok az újabb generáció bemutatásáig mintegy apró köztes lépésként megújí­tották a maguk túragőzösét. Azt a túragőzöst, amely első osztályú utazási élményben részesí­ti a hátán ülőket. Szélesvásznú mozifilmként változik körülöttünk a táj, a fejünk fölött keselyűk köröznek, ahogy rójuk az utat.

Ha nem lenne szellőzőnyí­lás a hatalmas plexin, biztosan hirtelen halált haltunk volna a szubtrópusi hőségben. Ha már itt tartunk: az idom tökéletesí­tésének köszönhetően még hatékonyabb menetszél és időjárás elleni védelmet élvez a legénység, mint eddig. 36 fokban ugyan nem feltétlenül szerencsés a nagy szélcsend, zuhogó esőben viszont örvendetesen távol tartja magától a vizet.

A szélvédő állí­tásához, akárcsak eddig, meg kell állni és kézzel kioldani a mechanikus reteszelést. Ha villanymotorral akarták volna megoldani a fejlesztők, teljesen át kellett volna alakí­taniuk az orridomot. A Gold Wing farát ellenben módosí­tották: a menet közben fellépő örvényeket csökkentendő – a szélcsatornában elvégzett kí­sérletek hatására –, újfajta légterelő nyí­lásokat terveztek rá.

A hat surround hangszóró nagyon szépen tolmácsolja a tökéletesí­tett hifi hangját. Még három számjegyű sebességnél is kristálytisztán lehet hallani a belőlük felcsendülő Tom Petty-, David Bowie- és U2-számokat. Yeah, it’s a rock and roll ride! Nem sokkal később a szó szoros értelmében is azzá válik, tudniillik motoros szempontból kimondottan értékes úszakasz a Dragon’s Tail, vagyis a „sárkányfarok” – 318 kanyar tarkí­tja a tizenegy mérföldes távot.

Szinte szükségszerű, hogy imitt-amott felkarcolják a trepnik a kí­gyószerűen tekergő szerpentin aszfaltját. Ha pedig túlságosan belelendül az ember, még az idom oldalt kiálló részeit és a bukócsöveket is odaköszörülheti. Aggodalomra ilyenkor sincs ok, ugyanis a japán óriás rezzenéstelenül, kiszámí­thatóan tartja az irányt.

Hála az alumí­niumvázba teherviselő elemként felfüggesztett motor mély súlypontjának, méreteihez képest egészen jól irányí­tható a Gold Wing. Királyi méltósággal siklik át a nyomvályúkon és a talajhullámokon. Az más kérdés, hogy 45 mm átmérőjű csövekből épí­tkező teleszkópvilláját hamar két vállra fektetik a gyors egymásutánban következő, sűrű, nagy lökések. Annak ellenére is í­gy van ez, hogy a Honda az érzékletesebb reakció végett kicsit átalakí­totta a belsejét, és újfajta szimeringekre cserélte le a régieket.

Annak köszönhetően, hogy a motor saját kompresszorára kötötték a központi rugóstagot, egyetlen gombnyomással, elektrohidraulikusan állí­tható a rugóalap, beleértve a különféle memóriafunkciókat is. Kisebb előfeszí­tés mellett finomabban követi le az egyágú lengővilla az aszfalt egyenetlenségeit, igaz, ilyenkor kicsit hintázik a motor fara.

A túramodell újabb generációja állí­tólag hatékonyabb fékezésre lesz képes, mint a mostani. A fékkar behúzásakor működésbe lép a négy első és a hátsó középső fékdugattyú. A pedál lenyomására a maradék négy is munkához lát. Ez egyútal azt jelenti, hogy minden egyes lassí­táskor mindegyik féknyereg közreműködik a megállásban. A fékteljesí­tmény azonban még í­gy is a 2001-es szintet tükrözi. Ezzel együtt a 190 kilogramm terhelhetőség is lehetne nagyobb.

Európában 28 300 euróba kerül (Magyarországon 6 798 000 Ft) a mostani 1800 köbcentis Gold Wing. Az Egyesült íllamokban nagyjából ugyanennyit kell érte fizetni, de dollárban, ami azt jelenti, hogy sok más motorkerékpárhoz hasonlóan – beleértve az európai gyártmányokat is – pár ezressel olcsóbban meg lehet vásárolni. Az új 1800-as csak decemberben érkezik meg hozzánk.

Modelltörténet
36 év leforgása alatt 650 000 darab Gold Winget gyártott a Honda, ebből 160 000 volt 1800 köbcentis változat.

Motorok Honda GL1800 Gold Wing 2012Az első generáció 1975-ben mutatkozott be Gold Wing GL 1000 néven. 999 köbcentis, 82 lóerős és 80 Nm-es, négyhengeres boxermotor hajtotta. Több szempontból is újdonságnak számí­tott a 295 kilós jármű: korábban egy sorozatgyártású japán motorkerékpár sem készült kardánhajtással, japán négyütemű ví­zhűtéssel és Honda-modell 1000 cm3 hengerűrtartalommal. Az első Gold Wing további érdekességei között emlí­tendő a három féktárcsa, az ülés alá épí­tett tank (az áltankban kesztyűtartót alakí­tottak ki).

Motorok Honda GL1800 Gold Wing 20121980-ban piacra került belőle az idommal, king size méretű ülésekkel és gyári kofferekkel ellátott, 1100 köbcentis Interstate modellváltozat. Hosszabb tengelytávjával, légrásegí­tésű futóművével és opcionális hifiberendezésével egyértelműen az amerikai piacot vette célba. A kedvező fogadtatásra való tekintettel 1982-ben az USA-ba helyezték át a gyártást a japánok, ott is készült a tí­pus egészen 2010-ig.

Motorok Honda GL1800 Gold Wing 20121984-ben jelent meg belőle a még nagyobb teljesí­tményű GL 1200, amelynek motorja gondozásmentes hidrotőkés szelepvezérlést hasznosí­tott.

Motorok Honda GL1800 Gold Wing 2012A ma ismert igazi luxusgőzös akkor vált a Gold Wingből, amikor 1988-ban megkapta a páratlanul finom működésű, hathengeres boxermotort (GL 1500/6). Már a modellcsalád prototí­pusa, az 1972-es kiadású M1 is ilyen, közel 1,5 literes, hathengeres erőforrást kapott!

Motorok Honda GL1800 Gold Wing 2012Tizenegy évvel ezelőtt, 2001-ben került piacra a számos ponton korszerűsí­tett 1800 köbcentis kivitel befecskendezéssel, a korábbinál stabilabb futóművel és ABS-szel. Legutóbbi modellfrissí­tésének köszönhetően jó néhány évig róhatja még az utakat, mint a világ első légzsákos motorkerékpárja. (2007 óta rendelhető hozzá ez az extra.)