Honda Dio ST – Blokkolásgátolt

Van ilyen? 50-es robogó ABS-szel? Igen, van. A Honda a japán piacra a sikeres Dio-modellt ST jelû, ABS-szel ellátott kivitelben is készí­ti. A bonyolult, elektromágnesbí´l, mágnesszelepekbí´l és elekronikából álló rendszer az elsí´ és a hátsó kerék blokkolását egyaránt megakadályozza.


Alapos próbák után azonban kijelenthetjük, hogy mûködik is a szerkezet, noha a kezdí´ minden hibáját nem képes kivédeni. Mint a legelsí´ motor-ABS-ek, a Dio rendszere is alacsony szabályzófrekvenciával dolgozik, ami mellett egy rövid idí´re leblokkolhat a kerék. Egy kezdí´nek pedig ennyi már éppen elég ahhoz, hogy elessen, fí´leg mert a robogó 10 colos kereke nem biztosí­t elegendí´ röppentyûhatást ahhoz, hogy idejében újra felegyenesí­tse a motort. Ennek ellenére valódi biztonsági többletet jelent.

A Dio ST-t az elsí´ kerékre szerelt fogaskorong és jeladó szenzor, továbbá a hátsókerék-váltóházra szerelt szenzor és a mûszerfal visszajelzí´ diódájáról ismerhetjük fel. Az orridom alatt rejlik a szabályzó elektronika, a lábdeszka alatt meg egy óriási szabályzórendszer. Ez kissé bonyolulttá sikerült, mivel a Diót elöl hidraulikus tárcsafék, hátul bowdenes dobfék lassí­tja. Ha az elsí´ kerék szenzora azt jelzi a számí­tógépnek, hogy megállt a kerék, akkor az egy mágnesszelepen keresztül csökkenti a fékolaj nyomását. Ha a hátsó szenzor jelez blokkolást, akkor a bowdenek közé iktatott elektromágnes ellazí­tja a fékhuzalt, kioldva í­gy a blokkoló dobféket.

Japánban a Dio ST 50 000 jennel, azaz 50%-kal drágább, mint az ABS nélküli kivitel. Ez nem túl sok, különösen ha azt vesszük, milyen presztí­zsértéke van a technika-megszállott  tinédzserek között.