Honda CTX1300 – Amerika meghódí­tója

Az Egyesült íllamokban találták ki, Japánban gyártják: a CTX1300-zal a Honda egy amerikai példaképen alapuló túracruiser hibridet jelentetett meg a piacon. Megalkuvó kompromisszum vagy mindkét világból a legjobb?

A baggerek nagyon divatosak. Persze most nem az épí­tőiparban használatos markolókra gondolunk, hanem azokra az Egyesült íllamokból származó túracruiserekre, amelyek integrált kofferekkel készülnek (eredetileg táska, angolul bag, innen a bagger név), emellett kormányidomot és egy alacsony szélvédőt is kapnak. Ezeknek köszönhetően a könnyed cirkálás mellett túrázásra is alkalmassá válnak.

A Honda a Goldwing hatalmas testvérével, az F6B-vel már 2013-ban megmutatta, hogyan áll a baggertémához, most pedig a V4-es CTX1300-zal töltik be az exkluzí­v hathengeres zászlóshajó és a jóval kisebb, soros kéthengeres CTX700 közti rést.
A spessarti próbaúon a körülmények nem is lehetnek ennél jobbak: a tavaszi napsütés 20 fokra melegí­ti a levegőt és kellemesen temperálja az aszfaltot, kanyargós utak kí­gyóznak az élénkzöldbe borult erdőkön át. Vajon hogyan viselkedik ezeken a nagy piros bagger, amely a Honda szerint 338 kilogrammot nyom a mérlegen? Hamarosan kiderül, nyeregbe fel!

 

Motorok Honda CTX1300

 

 

Rögtön feltűnik, hogy az üléspozí­ció nem chopperszerűen vagány, hanem az ergonómiai igényeknek megfelelően alakí­tották ki. A pilóta egyenesen és összeszedetten ül a kényelmes párnázású ülésen, a széles kormány szinte magától simul a kezébe. A lábtartók elhelyezkedése ideális kompromisszum a cruiser és a túragép között, az üléspozí­ció ezáltal laza és komfortos. A 735 milliméteres ülésmagasságnak köszönhetően a rövid lábú pilóták is biztosan állnak a talajon. Az önindí­tó megnyomásával egy csodásan telt, nagy lökettérfogatú, visszafogottan dörgő bariton szólal meg, amely inkább klasszikus zenére, semmint kemény rockra emlékeztet. Ha egyszer elindult, akkor a hajtómű nagyszerű viselkedéssel kényezteti utasait. A gázvétel lágy és közvetlen, már 2000-es fordulattól rendkí­vül simán és lágyan tol. A két ví­zálló hangszóróval kiegészülő gyári hangrendszer is tökéletes szórakozást nyújt.

 

Motorok Honda CTX1300

Klasszikus: kerek analóg műszerek tájékoztatnak a sebességről és a fordulatszámról, minden mást a displayről olvashatunk le

 

 

 

A már sokszor bizonyí­tott 90 fokos V4-es 2002 óta teljesí­t szolgálatot a Pan Europeanban, de a CTX 1300 számára meglehetősen sokat változtattak rajta. A fejlesztők módosí­tott vezérműtengelyekkel, szelepekkel és vezérlőidőkkel, illetve kisebb átmérőjű pillangószelepekkel kerek 40 százalékot visszavettek a csúcsteljesí­tményből, amely í­gy 84 lóerőre csökkent, cserébe megnövelték a nyomatékot az alsó és a középső tartományban.
A műtét sikerült, a páciens meghalt? Aki a „középkategóriás” teljesí­tmény láttán kétségbe vonja a gyári kipörgésgátló szükségességét, azt mindenesetre megnyugtatjuk. Jó, lehet, hogy mások hamarabb gyorsulnak nulláról 160 km/h-ra, de a 4500/min-es fordulaton leadott 106 newtonméteres nyomaték megbí­zható menetteljesí­tményeket tesz lehetővé. Csakhogy a CTX1300 egy rutinos komornyik könnyed eleganciájával szolgálja fel a kellemes tulajdonságokat. „Uram, szeretne valamivel nagyobb sebességet? Nem gond.” A nyugodt, nyomatékos teljesí­tményleadás tökéletesen illik a technobagger jóindulatú karakteréhez.
Ezt hangsúlyozza a hajtásoldal többi része is. A hidraulikusan működtetett kuplung kis kézerővel is tökéletesen adagolható, és a váltó is hozza a megszokott Honda-minőséget. Bár a CTX700-zal és az 1200-as Crosstourerrel ellentétben az 1300-ast nem a duplakuplungos DCT váltóval árulják, ezt a kimondottan rugalmas hajtóműnek köszönhetően még kiheverjük, általában elég a két legutolsó fokozat.

 

Motorok Honda CTX1300

A kardán kifogástalanul működik

 

 

 

Az igazi meglepetés a kanyarokban következik be. A spessarti szerpentineken várt kőkemény munka helyett a CTX1300 már-már irritáló természetességgel kanyarodik, számára minden kí­vánság parancs. „Jobban be szeretne dönteni? Persze, uram, azonnal!” Hosszában fekvő főtengelyével a bagger nemcsak szí­vesen, hanem tökéletesen lineárisan is kanyarodik, és nagy tengelytávjának köszönhetően eközben mindig stabil marad. Persze, hajtűkanyarokban egyensúlyozni kell a majdnem 350 kilogrammos tömeggel és a széles abroncsokkal, emellett a korán leérő lábtartók is figyelmeztetnek a túlságosan sportos ambí­ciók megfékezésére. De valószí­nűleg a rámenős pilóták kevésbé fogják a Big Red kapitányi hí­dját választani. Az 1300-as inkább fajtájának megfelelő tempójú cirkálásra csábí­t – hogy a pilóta magába szí­vhassa az utat és a tájat, és hagyja, hogy cirógassa a lágy szellő.

 

Motorok Honda CTX1300

Tárolási lehetőségekkel ellátott cruiser japán hagyományok szerint: bivalyszerű front, shotgun hangtompí­tó, nagy tengelytáv. Az ennél több króm felárba kerül

 

 

A kisebb egyenetlenségeket lágy rugózási komfortjának köszönhetően a CTX könnyen veszi, a két hátsó, csak előfeszí­tésben állí­tható rugóstag csak a durvább lyukaknál éri el teljesí­tőképességének határait. Ilyenkor a motor hátsó része húzófokozati csillapí­tás hiányában túlságosan gyorsan rugózik ki. Kifogástalan ugyanakkor a teljesen integrált, ABS-es fékrendszer. Az összesen kilenc fékdugattyú minden élethelyzetben jól adagolhatóan és megfelelően harapva, biztonságosan állí­tja meg a motort, még teljes erőből való fékezés során is.
Összességében az éppoly egyedi, mint amilyen sokoldalú japán túracruiser hamar meggyőzött minket, hiszen nyugodt és kompetens természetével sok élvezetet nyújt. Nem csoda: ez egy bagger Honda-módra.