Honda CBR1000RR Fireblade 2012- A tűz jegyében

Honda Milánóban rántotta le a leplet a CBR900RR-ről, amely korszakváltást indí­tott el a sportgépek piacán. 1991-et í­rtunk ekkor. Eddig inkább csak a lóerők számának növelésére törekedtek a gyártók a sportmotorok fejlesztésekor, ami bizony együtt járt a kilók gyarapodásával. A Honda ezzel szemben egy 882 cm3-es, 124 LE-s és teletankolva mindössze 206 kg tömegű, megdöbbentően kompakt kétkerekűvel rázta fel a világot, és a sorozatos modellfrissí­téseknek köszönhetően a Fireblade népszerűsége azóta is töretlen.

20 év után szintén Milánóban debütált új Fireblade kinézete a teszten már nem volt idegen számomra. Az előző CBR is tetszett, de a frissí­tés sokat dobott a Honda új ezresén. Gondolom, sokan töprengenek az újdonság technikai paraméterein. A konkurens gyártók sorra hoznak ki fantasztikus gépeket felvértezve dőlésszög-érzékelős kipörgésgátlóval, gyorsváltóval és hasonló nyalánkságokkal, és amikor azt hallottam, hogy az új modell nem kap semmilyen ilyen jellegű újí­tást, meglehetősen csalódott voltam. Ez mindaddig í­gy maradt, amí­g el nem jött a napja, mikor felhúzhattam a bőrruhát és a sisakot.

Motorok Honda CBR1000RR Fireblade (2012)

Bár tény, hogy idén a lényeges újí­tások inkább a motor küllemét érintették és inkább csak ráncfelvarrás szaga van a dolognak, azért a Hondánál mindig belecsempésznek egy kis újdonságot a kosárba. Idén sokkal agresszí­vebb tekintettel néz vissza ránk az erőművész. Az élesebben húzott vonalak és a morcosí­tott lámpatest bizonyára tetszeni fog a közönségnek. Tiszteli a hagyományokat, de mégis jelképezi azt a sebességet és dinamizmust, amire a CBR képes.

Már a Fireblade elődje is hí­res volt szenzációs kezelhetőségéről, 2012-re ennek tökéletesí­tése volt a fő célkitűzés. Az idomok újratervezése nem csak a mérnökök hobbija volt, aerodinamikai szempontokból is kifinomultabb lett az átszabott külső. Hatékonyabban hasí­tja a levegőt a célegyenesben, mialatt jobb hűtést biztosí­t a motornak, mindezt úgy, hogy a pilóta komfortérzetét is javí­tsa. Ez utóbbi utcán jobban érzékelhető, mint a pályán száguldva.

A teljesen új, digitális műszerfal GP-technológiát sugall. Bekapcsoláskor egyből felvillan a CBR felirat, emlékeztetve rá a pilótát, mire is ült. Bár én jobban szeretem az analóg fordulatszám kijelzőt, a Fireblade meg tudott győzni, hogy egy korrekt elrendezésű digitális műszeregység legalább olyan jól használható a pályán. Nem volt zavaró, mindent tökéletesen átláthatónak bizonyult. Figyelmes újí­tás, hogy beállí­tható, miként mutassa a fordulatszám emelkedését és miként villanjon a váltást segí­tő LED-sor. Az óra most már a másodpercet is jelzi, de ha kell, egy kattintással a fogyasztási értékek is megjelení­thetők. Amennyiben pedig kedvünk támadna lemérni köreinket, akkor ezt a kormányról vezérelhető köridőmérővel tehetjük meg. Helyet kapott egy fokozatkijelző is, amiért szintén dicséret illeti a japánokat. Egy szó, mint száz, a műszerfal jól áttekinthető, informatí­v, bár ilyen lett volna az előzőn is!

A blokk teljesí­tményét érintő újí­tás nem radikális, mégis jól érzékelhető. Gondos tesztelés és számolgatás után újraí­rták az üzemanyag-befecskendezés térképét. Ezt mi, hétköznapi pilóták, úgy érzékeljük, hogy élénkebb lett a gázreakció és egyenletesebb a teljesí­tmény leadás. Alacsony fordulatszámon nyomatékosabbnak érezni és a határozott gázmozdulatra most még határozottabban lódul meg a gép. A váltó úgy jár, mint forró kés a vajban: könnyen, ugyanakkor határozottan jelzi, hogy újabb fokozatot kattintottuk.

Motorok Honda CBR1000RR Fireblade (2012)
A fékek piszok jól harapnak gyári állapotukban, a továbbfejlesztett C-ABS

rendszert pedig úgy tervezték, hogy a versenypályán is nagy segí­tség legyen


Szükségem volt egy kis időre, amí­g felfogtam, hogy Portimao nem csak ví­zszintes sí­kban tartogat meglepetéseket. Aki már látta ezt az izgalmas dél-európai pályát, az tudja, miről beszélek. A látványos emelkedők és lejtők kombinációja komoly szellemi-fizikai tréning, de hatalmas szórakozás is egyben. Először nem igazán értettem, miért pont erre a helyre szervezték a CBR-tesztet, de hamar megvilágosodtam. Mi lenne jobb hely egy futómű határainak tesztelésére, mint ez a kihí­vásokkal teli pálya?

A futóművet több í­zben is finomí­tották, hisz egyrészt az új felnik nem csak jobban mutatnak a CBR alatt, de merevebbek is, és egyszerűbbé teszik a motor finomhangolását a pályán. Az igazi forradalom azonban a lengéscsillapí­tóknál fedezhető fel. Elöl immár az új Fireblade-ben is a Showa BPF, azaz a Big Piston Fork rendszere dolgozik, mí­g hátul egy új Unit Pro-Link rugóstag biztosí­tja a jobb tapadást. Hétköznapira fordí­tva a szót, ezzel az új futómű-kombinációval még egy ilyen technikás helyen is rendkí­vül kezesen viselkedik a gép. A finom, de határozott visszajelzéseknek köszönhetően csuklóból könnyűszerrel kontrollálhatóak a kigyorsí­tások.

Motorok Honda CBR1000RR Fireblade (2012)

Már az előző Fireblade-ben is rengeteg tartalék van. Az új modellre ez még inkább igaz, mert némi állí­tgatás és egy versenygumi után a kanyarokban drasztikus gyorsulás tapasztalható. Az új futómű egyenletesebb működésének köszönhetően viszont kevesebb hangolással is elérhető a kí­vánt hatás, tehát sokkal rugalmasabbak lehetünk a beállí­tásokat illetően.

A fékek mindenféle varázslat nélkül, már gyári állapotukban is tökéletesen harapnak, nagy erőssége ez a CBR-nek, ráadásul 2012-re továbbfejlesztett C-ABS rendszerrel fejelik meg az ütős csomagot.