Honda CBF600/CBF1000 – Feltűnés nélkül

Aki megbí­zható, de feltűnéstől mentes, kipróbált alapokra épülő általános célú motorkerékpárt keres, az ne döntsön, amí­g ki nem próbálta a Honda két allrounderét, a CBF600-at és a CBF1000-et.

Megkerülhetetlen motorkerékpár márkává tette a Hondát, amikor 1969-ben előállt a CB750 Fourral, vagyis a világ első nagyszériában gyártott, soros négyhengeres motorkerékpárjával. Ez a koncepció fokozatosan átvette vezető helyet a korábban preferált motorelrendezésektől és máig meghatározza a japán motorkerékpár gyártást. Ezért nem csoda, hogy a 2004. óta kapható CBF600 és a két évvel később bemutatott CBF1000 valódi sikertörténetnek számí­t.

A két tí­pus terveit a Honda európai dizájnerei készí­tették. A legfontosabb szempont az ergonómia, a variálhatóság, a könnyű kezelhetőség és a jó ár/érték arány volt mindkét változat esetében. Mindkét modellen állí­tható a nyeregmagasság, a felfogató konzolok átszerelésével a kormány távolsága és természetesen a fejidomos kivitelek szélvédőjének szintje, í­gy a két CBF olyan szolgáltatás csomagot kí­nál saját kategóriájában, amit azonos ár mellett egyetlen konkurens sem képes felülmúlni.

A CBF-ek megjelenésére nem érdemes túl sok szót vesztegetni. Sem a hatszázas, sem az ezres nem tartogat formai bravúrokat, de ez nem is nagy gond azoknak, akik egy hétköznapokon is kiválóan használható, remek súlyelosztású és jól hangolt futóművű, hosszabb túrákra is alkalmas motorkerékpárt keresnek a használt piacon. A korabeli tesztek felsőfokban í­rnak kisebb modell az 1997-es CBR600F-ből átemelt karburátoros blokkjáról. A 2007-es modellváltásig változatlanul hagyott, hetvennyolc lóerőre csökkentett teljesí­tményű hajtómű a kilencvenes évek egyik legjobb négyhengerese, váltója pontosan kapcsol, a motor jellegéhez nem illő vad kihúzatás nélkül észrevétlenül forog és alacsony fordulatról is készségesen húz.

A CBF 1000-ből nem készült csupasz változat. Külleme nagyon hasonló a kistestvérhez, avatatlan szemmel csupán az egy helyett két kipufogó dob különbözteti meg attól. Ebben a modellben a 2006. évi CBR1000RR blokkját találjuk, melyet nem kevesebb, mint hetven lóerőtől fosztottak meg, í­gy éppen száz maradt és közel ugyanennyi Newtonméternyi forgatónyomatékkal gazdálkodhat a vezető. A cél ezútal is az ultrarövid löketű négyhengeres nyomatékelosztásának javí­tása volt, de ezt az eredeti blokk alapos átalakí­tásával érték el. A legnagyobb CBF-ből sokak szerint optimális kétszemélyes utazómotor vált, amely ráadásul feláras extraként, blokkolásgátlóval kiegészí­tett, integrált fékrendszert is kí­nál, szemben a hatszázassal, melyhez az ABS-es kivitelen részintegrál rendszert alkalmaztak. Ez azt jelenti, hogy a fékpedál lenyomása részben lassí­tja az első kereket is, a fékkar viszont nem hat a hátsó féknyeregre.

A remek Honda allrounderek közös erénye, hogy a felsorolt ergonómiai trükkök mellett megszámlálhatatlanul sok utólagos extrát kaphatunk hozzájuk. így például gyári koffer szettet a Hondától vagy magasabb szélvédőt, kényelmesebb nyerget, markolatfűtést bármely túramotor kiegészí­tőkkel foglalkozó cégtől.

Létezik az átalakí­tásoknak egy másik, kevésbé kézenfekvő iránya is, ez pedig a teljesí­tmény tuning. A motorblokkokhoz nem érdemes nyúlni, mivel komoly kiadások árán is csak néhány lóerőt nyerhetünk, í­gy marad a nyitott kipufogó mindkét modell, és a Power Commander beszerelése a nagyobb modellváltozat esetén, az igazán fanatikusoknak. Akik azonban megértették, hogy mi volt a Honda szándéka a CBF600-zal és a CBF1000-rel, az egyszerűen másik motorkerékpárt keres, ha nem tartja elég erősnek a két motort.

galéria Honda CBF600/CBF1000 használt

Aki kicsit sportosabb kanyarvételi tulajdonságokra vágyik, annak a lágy hangolású futómű fejlesztését ajánljuk, hiszen több cég is kí­nál minden paraméterében állí­tható hátsó rugóstagot, az eredeti, előfeszí­thető darab helyére, és egy progresszí­v villarugó szett is csodákat tehet a 41 mm átmérőjű, hagyományos első teleszkópok viselkedésével.

A bőség zavara várja azokat, akik első generációs CBF 600 S-t vagy ritkább, csupasz CBF600N-t keres a magyar kí­nálatban. Ezútal senkit nem küldenénk Németországba motort vásárolni, hiszen ezekből a gépekből több tucat vár új gazdára, az idei szezon végén.

Az egyliteres verzió lényegesen ritkább zsákmány, amit részben a későbbi megjelenés, részben a magasabb ár indokolhat, és az, hogy sokan egyszerűen révbe értek ennek a motornak a vezetése közben, í­gy nem akarják eladni.

A vásárlás előtt elsősorban a korábbi sérülések nyomait kell keresnünk. Elsősorban a központi acél zártszelvényből készült vázat vizsgáljuk meg a villanyaknál. Ha ez rendben van, alaposan nézzük meg a teleszkópszárakat az alsó villahí­d alatt, és ha ez sem sérült, jöhet a menetpróba.

Ha a gépeket alaposan karbantartották, és az olajcserék mellett nem feledkeztek meg a szelephézag ellenőrzésekről, a karburátor sor, illetve befecskendező szinkronizálásról, akkor már csak a fékek működését kell ellenőriznünk és fizethetünk is egy olyan motorkerékpárért amely akár több mint százezer kilométeren át is ugyanolyan állhatatosan szolgálja gazdáját mint a legjobb japán négyhengeresek.