Honda CBF125 – YES, YOU CAN

11 lóerő és 127 kilogramm. És egy figyelmeztetés a Honda CBF 125 bemutatásakor: „Legyenek óvatosak, két kollégánkat is lefényképezték 135-tel!” 135 km/h? Yes, you can!

Húzd be a nyakad, lejtő jön! Nagyjából tí­z fokos. A kilométeróra mutatója remeg, csigalassúsággal átküzdi magát a 130-as vonalon, közeledik a 140-hez, majd pontosan 135-nél megáll. A Honda új CBF 125-öse bámulatosan stabil. A fenébe, már vége is a lejtőnek! Az egyenes szakaszon pedig megtörik a lendület. Legnagyobb sebessége állí­tólag 104 km/h. Nagyjából stimmel, hiszen a valósnál valamivel többet mutató kilométeróra immár nem kúszik 110 fölé.

De álljunk csak meg! Valójában nem is a sebesség a legfontosabb! Hanem a Honda nyolcadliteres szegmensben bemutatott új modellje. Mivel az XR 125-öst és a Varadero 125-öst kivették a kí­nálatból, í­gy a 2100 eurós allroundernek, a CBF 125-nek kell betöltenie ezt a piaci rést. Kerek 900 euróval olcsóbb, mint a CBR 125, viszont csak 250-nel drágább, mint a takarékos ANF 125 Innova, amely bár sok idősebb motorosnak tetszik, a fiataloknak nem jön be annyira. Náluk a CBF-nek sokkal több esélye van.



Napikilóméter-számlálóval ellátott kilóméteróra és üzemanyagszintjelző. A fordulatszám mérő azonban hiányzik.

Sármos, igénytelen teherszállí­tó jármű, és még jól is néz ki. A kecses CBR-rel szemben felnőttesebbnek hat. Kormánya szélesebb, idomai terjedelmesebbek, szélvédelme jobb, nyerge érzésre valamivel magasabb. Motorja igen erősnek tűnik. Ráadásul élénkebb, mint a CBR-t hajtó ví­zhűtéses, erősebb testvére. Nem csoda: bár a CBF levegőhűtéses hajtóműve három lóerővel kevesebbet ad le, forgatónyomatéka viszont nagyobb, amely ráadásul már sokkal hamarabb rendelkezésre áll. Hegyeket nem lehet vele megmozgatni, de a gyors előrehaladáshoz mindig elég.

A négyütemű erőforrás mindig nagyon tisztán veszi a gázt, az alsó és középső fordulatszám-tartományban meglepően erős. Maximális teljesí­tményét 8000/min táján éri el. Magas fordulaton a lábtartó és a tank kissé csiklandoz, de ettől eltekintve a CBF nagyon kulturált. A sebességfokozatok pontosan és biztosan kattannak be, a gázt gyakorlatilag ellenállás nélkül lehet tekerni, a kuplung pedig olyan lágy, mintha a lamellákat három golyóstollrugó nyomná össze.



Elavultnak tűnhet, de a 130-as dobfékben meg lehet bí­zni.

A CBF-nek sem kétszelepes erőforrása, sem a váza nem új fejlesztés. Már régóta bizonyí­t Indiában, ahol gyártják. Új, vonzó külsővel, háromutas katalizátorral és befecskendezéssel, valamint jól felszerelt műszerfallal és öntött felnikkel gördül le továbbra is a szalagról, ráadásul különböző felszereltségi változatokban. Lenyűgöző.



Kapaszkodó és osztott ülés

Mint ahogy az is, hogy alig találunk rajta kifogásolnivalót. Bár a hátsó csak dobfék, mindkét stopperben megbí­zhatunk, a rugózás kényelmes, emellett bámulatosan könnyedén kanyarodik. Egyáltalán: jó érzés menni vele. Gyárilag az indiai TVS ATT és az új fejlesztésű Conti Go! abroncsokkal egyaránt felszerelhetik. Ha megbí­zunk a gyár által 100 kilométerre megadott 2,2 literes fogyasztási adatban, akkor például a Budapest-Salzburg távolságot lazán megtehetjük egyetlen tankolással: a 13 literes tankkal a hatótávolság í­gy 590 kilométer. Csak a hegesztési varratokat és a fényezést nem ajánlatos nagyí­tóval vizsgálgatni. Az általunk kipróbált sorozatgyártás előtti példány ebből a szempontból nem volt éppen kifogástalan.

Összegzés: A CBF125 2009 januárjától kapható a kereskedésekben. Kedvező árával, kiforott technikai megoldásaival és felnőttes megjelenésével a 125-ös kismotor valószí­nűleg hamar az igényes kezdők kedvencévé fog válni. A Honda mindenesetre bizakodó, és Európa-szerte 12 000 példány eladását tervezi. Hogy vajon sikerül-e? Yes, they can!


Előnyök:

  • Lágy, kulturált teljesí­tményleadás
  • Kellemes, könnyen kezelhető kuplung
  • Könnyed, fürge manőverezési készség
  • Alacsony fenntartási költségek

Hátrányok:

  • A kidolgozás minősége jobb is lehetne
  • 80 km/h-ra lefojtó kittet a gyártó nem kí­nál
  • A felső fordulatszám-tartományban vibrál
  • A pilótaülést csak szerszámmal lehet levennni