Honda CB1100EX – Élvezeti cikk

A Honda most kedvében jár azoknak, akiknek a CB1100 nem volt elég klasszikus. Mégpedig a drótküllős kerekű, átalakí­tott külsejű CB1100EX-szel.

Nagy volt az öröm a rajongók körében, amikor 2013-ban a Honda végre úgy döntött, hogy behozza Németországba a CB1100-ast. A motor rövid idő alatt számos rajongóra – és ami ennél is fontosabb, vevőre – talált. Tavaly 389 CB1100-as kelt el, idén már június végéig 309 elkelt.
A kezdeti félelmek, melyek szerint a 90 lóerős teljesí­tmény nem elegendő érv a vásárláshoz, úgy tűnik, alaptalanok voltak. Annál is inkább, hiszen a négyhengeres motor kimondottan kezesnek és kellően nyomatékosnak bizonyult.
Mindenekelőtt azonban az egyszerű elegancia az, ami meggyőzte a vásárlókat. A klasszikus vonalvezetés, a szép rajzolatú tank és a művészien lendületes kipufogókönyökök előkelősége. De a lenyűgöző formák és a kezes természet további igényeket szült: sokan úgy gondolták, hogy elkelne egy kecsesebb hangtompí­tó, mások egy hatfokozatú váltót hiányoltak. A legtöbb vélemény szerint azonban a küllős kerekek tehetnék fel az i-re a pontot a modern öntött felnik helyett.

 

Motorok Honda CB1100EX

 

A Honda meghallgatta a rajongók kí­vánságait, és gyorsan reagált. Ennek köszönhetően már a szalonokban áll a CB1100EX, és 1000 eurós felárért pontosan ezeket az extrákat kí­nálja.
Ezenkí­vül a Honda 1,9 literrel megnövelte a tank térfogatát, amely í­gy 17,5 literes lett, az üléshuzat tetszetős steppelést kapott, és maga a motor is részesült némi optikai retusban. A sajtóanyagban idézett magas peremű alumí­niumfelnikből végül semmi sem lett, de a hagyományos alufelnis, drótküllős kerekek is tökéletesen illenek az összképbe. A CB1100EX minden szempontból tökéletesen harmonikus és hangulatos.
Az új négy-a-kettőben kipufogó lágy, telt morgással egészí­ti ki a kissé szégyenlős hangot, amely í­gy igazán élvezetes. Fantasztikus, hogy a Honda milyen simán siklik már alacsony fordulaton is. Az overdrive-ként kialakí­tott utolsó sebességfokozat ellenére a CB szükség esetén hatodikban is jól nevelten átpöfög a városon alig 1500-as fordulaton, ráadásul mindeközben selyempuhán jár. Csak 3000/min fölött válnak érezhetővé a nagy frekvenciájú vibrációk, de ilyenkor sem zavaróak.

 

Motorok Honda CB1100EX

A sebességfokozat-visszajelző arról árulkodik, hogy a váltó hatfokozatú. A műszerek nyugodtan mutatják az adatokat

 

 

 

A váltó, amelynek elhelyezéséhez módosí­tani kellett a váltókimeneti csapágyat, feszesen és pontosan működik. De nemcsak a hatodikat alakí­tották ki kí­mélő fokozatként, az ötödik áttétele is hosszabb, mint az első CB1100-széria ötfokozatú váltójának legfelső sebességfokozata. Ami nagymértékben csökkenti a fordulatszámot, de persze a nyomatékot is. Ezért előzéskor jobb, ha rögtön két fokozattal kapcsolunk vissza. Annál is inkább, mivel az EX 14 kilogrammal nehezebb, mint elődje. 262 kilogrammos tömegéből csak 47,6 százalék jut az első, mí­g 52,4 százalék a hátsó kerékre (CB1100: 48,8/51,2 százalék). Egyébként az 1979-es 900-as Bol-d’Or 95 lóerős volt és 260 kilogrammot nyomott, teli 20 literes tankjával.
A legnagyobb súlygyarapodás minden bizonnyal a kipufogó számlájára í­rható, de valószí­nűleg a szép küllős kerekek is benne vannak a dologban. Mindenesetre a Dunlop D 205 Sportmax Touringgal felszerelt EX nem lett kezesebb, mint a Bridgestone BT-54-eken guruló CB1100. A sportos dinamizmus nem elsőrangú számára, annál inkább az élvezetes barangolás. Az utolsó sebességfokozatban, 100 km/h-s sebességnél a főtengely éppen csak 2800-szor fordul meg percenként.

 

Motorok Honda CB1100EX

Bár magas peremű helyett laposak lettek, de a lényeg, hogy küllősek. És hogy ennek ellenére jól néznek ki

 

 

 

Az üzemanyaggal még ennél is takarékosabban bánik, a hangulatos országúi tesztkörön mindössze 4,3 litert fogyasztott el. Amivel immár megközelí­ti a jelentős, 400 kilométeres hatótávolságot, melynek során biztosan nem lesz részünk hektikus rohangálásban, hiszen az EX változattal még lazábban lehet siklani és barangolni. Ez a motor még több mint a CB1100 amúgy is volt: egyértelműen í­nyenceknek való.

 

Motorok Honda CB1100EX

Az optikai simí­tások kimondottan jót tettek a CB1100 EX-nek. A karcsúbb hangtompí­tók tetszetősebbek. A normál CB1100-at kivették a kí­nálatból