Honda CB1100 – Jó döntés volt

Eleinte nem is akarták Európába hozni. A közönség és a szaksajtó azonban kikövetelte. így hát itt van.

Éppen a Honda CB1100-as tesztnapjáról érkezünk vissza. A valenciai hotel előtt kordonba kapaszkodó tömeg lökdösődik. Rendőrség tartja távol őket a bejárattól. Egy külföldi kollégánk éppen autogramot ad az egyik szépségnek. Ugyan furán van öltözve, a tesztről sem emlékszem rá, de ki más lenne, mint az egyik francia újságí­ró. Az élet errefelé már egy hete a Honda-teszt körül forog. És ezt egyikünk sem gondolta volna – autogramosztás egy motorteszten…

 

Motorok Honda CB1100Kattintson a képre a galériához!

 

1999 óta várunk rá. Akkor mutatott be a Honda egy tanulmányt a CB750 harmincéves jubileumára emlékezve. Aztán eltelt újabb nyolc év, és mi csak vártunk, és már-már megfeledkeztünk róla, amikor 2007-ben CB1100F néven újra megjelent egy koncepciómotor a Tokyo Motor Show-n, mi, a vén kontinens lakói azonban csak a 2012-es Intermoton láthattuk először a tanulmánymotor sorozatgyártásúvá érett verzióját.

 

Motorok Honda CB1100Egy igazi, történelemmel bí­ró klasszikus, modern kivitelben

 

A CB1100 egy kis motortörténelem ismeretében nyeri el igazán értelmét, de még az abszolúe kí­vülállóra is hat. Megnézi mindenki, kortól, nemtől és érdeklődési körtől függetlenül. A varázs magyarázata valószí­nűleg a rendkí­vül harmonikus összképben rejlik. Valami egyszerű tisztaság és érthetőség sugárzik a CB1100 időtlen vonalaiból. Itt minden egyértelmű. Az a kerek, ott elöl, az a lámpa. Még abból az időből való, amikor a fényszórók kerekek voltak. Nem hasonlí­t egyetlen szörnyállat, transzformer vagy robot szemére sem.

 

Egy kis történelem…
Az 1968-as Tokió Motor Show legnagyobb szenzációjával a Honda állt elő. Olyan motort mutatott be, amitől elállt a közönség lélegzete. A csodaszép, filigrán CB750Four nevet viselő műszaki csoda a motorgyártás történetében először háromnegyed literes, SOHC, soros négyhengeres motorral büszkélkedett! Az elektromos önindí­tó, a sorozatgyártásban szintén először alkalmazott tárcsafék, a magasra húzott kormány tovább sokkolta a közönséget. Ilyenre összeállí­tásra eddig gondolni sem mertek a gyártók, de a rajongók sem. A Honda ezzel az újdonsággal szándékozott megmutatni az amerikai piacnak, mire is képes valójában. Eleinte 500 darabos szériában gondolkodtak, az ötszáz motor azonban már a kiállí­tás alatt gazdára lelt, í­gy a gyár természetesen a folytatás mellett döntött. A CB750 Four új kategóriát teremtett a motorkerékpározás történelmében, és az első superbike-ként emlegetik. Összesen kilenc sorozatot gyártottak belőle (K1-K8), a sort az 1979-es CB750F fejezte be.


Az a másik két kerek, a motoros orra előtt, a kilométeróra és a fordulatszámmérő. Nem kell keresgélni és nem kell értelmezni, hogy mit és mennyit mutat, rá kell pillantani, és máris tudja az ember, milyen fordulatszámon és mennyivel megy. Két nagy analóg műszer és kész. A kormány és a sárvédők krómozottak, ahogy azt egykor kellett, a hátsó lámpatest formája ma már minden más esetben megütközést keltene, a CB1100-on olyan természetes, mint egy levegővétel.

 

Motorok Honda CB1100Nosztalgia mesterfokon. Kerek analóg műszerek, krómozott kormány és kerek tükrök…

 

A finom vonalú tank, amelynek természetes folytatása az ülés, olyan optikai és ergonómiai egységet képez, hogy az már gyanús – ilyet nem terveztek harminc évvel ezelőtt. A motor többi eleme annyira korhű és hiteles, hogy akár azt is gondolhatnánk, egy gyűjtő féltve őrzött, harmincéves kincse áll előttünk. A kormány szinte tökéletes mása az eredetinek, csak talán egy kicsivel magasabbra van húzva.

 

Motorok Honda CB1100…krómozott sárvédők és ma már szokatlan formájú lámpa

 

Vagy negyedórát gyönyörködtünk a hotel előtt sorakozó fehér és bordó szí­nben pompázó tesztflottában (fekete, fehér és bordó szí­nben kapható), tanulmányoztuk a részleteket, és mindannyian egyetértettünk abban, hogy tökéletes a kidolgozás, jó minőségűek az alkatrészek, sehol semmi elnagyolt vagy olcsónak, pláne feleslegesnek tűnő megoldás. Mindennek szerepe van, minden minőségi. A rugózóelemeket előre-hátra a Showa szállí­tja, mindkét helyen állí­tható a rugó előfeszí­tése, és egyik helyen sem állí­tható a csillapí­tás mértéke. A kombinált, ABS-szel felszerelt fékrendszer a Nissintől érkezik, előre dupla tárcsát szereltek, háromdugattyús, úszóágyazású féknyergekkel, hátra kétdugattyús féknyereg került.

A technikusok sorban beindí­tották a gépeket, finom, de határozott négyhengeres duruzsolás áradt az utcán, és rövid melegí­tés után végre elindultunk.

 

###

 

Az első benyomásunk az volt, hogy nem is ezres, inkább hétötvenes motoron ülünk. Az ülés-tank átmenet pont olyan ergonómiát ad, mint amilyet a látványa sugall, a talpak magabiztosan támaszkodnak a talajon, a CB1100 már 170 cm-es magasságtól abszolú biztonságos. A keskeny markolat meghitten simul az ember tenyerébe, a lábtartó-kormány-ülés háromszög egy menetaktí­v, felegyenesedett, karhossztól függően enyhén előredőlt testhelyzetet és kényelmesen hegyes térdszöget ad. Minden kézre esik, minden kényelmes, könnyen működtethető, feszes és pontos.

 

Motorok Honda CB1100Nem ünneprontó szándékkal: fűzött felnikkel és négy különálló kipufogódobbal még stí­lusosabb lenne

 

A hidraulikus kuplungot könnyű behúzni, ez hölgyeknek sem fog gondot jelenteni, a váltó könnyen és pontosan jár, az üres állást könnyű megtalálni, és az is hamar kiderül, hogy a fék nyomáspontja jól érezhető, jól adagolható. A kormány megfelelően nagy szögben fordí­tható el, és úgy általában már az első méterek után az volt az általános vélemény, hogy nagyon könnyen kezelhető, barátságos és kifejezetten jóindulatú a CB1100.

 

Motorok Honda CB1100Az ülés-tank átmenet és az ülés ergonómiailag, optikailag is telitalálat

 

A tesztú első felében valahogy úgy éreztük, hogy az alsó fordulatszám-tartományban, 2000-3000 között lehetne valamivel nyomatékosabb a négyhengeres, 1100 cm³-es blokk, és arról beszélgettünk, hogy ezt egy hétötvenes erőforrással is elérhették volna, és akkor még hitelesebb lenne a CB750 Fournak emléket állí­tó motor.

 

Motorok Honda CB1100A hűtőbordák gyártási technológiája szabadalom, a leömlősor szemet gyönyörködtető

 

Aztán elkezdett esni, és a fehér aszfalt sok helyen nyálkássá vált, egy-egy kanyarból való kigyorsí­táskor érezhetően megindult a motor hátulja, és hirtelen áldásnak éreztük a nagyon jól kontrollálható viselkedést, az a bizonyos nyomaték pedig már egyáltalán nem hiányzott. És ami fura, később, a szárazabb szakaszokon sem. A motor karakterisztikáját úgy alakí­tották ki, hogy a lehető legharmonikusabb legyen, és végig kiszámí­thatóan viselkedjen.

 

A projekt atyja
A Honda CB1100 megvalósulása mögött az a Hirofumi Fukunaga áll, aki többek között a CBR1000RR fejlesztését is vezényelte „In-Line 4 Series Large Project Leader – Soros négyhengeres széria nagy projektvezetője” minőségben. A kérdésre, hogy miért kellett ennyit várni az újdonság Európába érkezésére, azt válaszolta, hogy korábbi üzleti modelljük szerint először Japánban és Ausztráliában akarták bemutatni, az európai piacra más gépekkel összpontosí­tottak. Ennek ellenére eleve úgy tervezték, állí­tották be a specifikációt, hogy alkalmas legyen akár Európában is. A szaksajtó és a közönség nagy érdeklődésére való tekintettel végül úgy döntöttek, hogy 2013-ra Európával egy időben az amerikai kereskedőket is ellátják a CB1100 tí­pussal. Piackutatásaik szerint egy 1100 cm³-es verzió ma sokkal inkább a vásárlók igénye szerinti, mint az eredeti 750-es, ezért tették le a voksot a nagyobb blokk mellett. Fukunaga szan azt is elmondta, hogy a Hondánál is nagyon népszerű lett az új retro bike. A Honda elnöke, Takanobu Ito maga is egy CB1100-assal jár munkába, és bár Fukunaga szannak jelenleg nincs saját motorja, a gyártól azonban gyakran kölcsönöz. Egy CB1100-at.


A legdinamikusabban 4000-6000 fordulat között lehet vele közlekedni, ha valaki randalí­rozni akar, ebben a tartományban kell tartania a fordulatszámot. Egyébként 180-ig próbáltuk, igaz, csak egy-egy megiramodás erejéig, és rövidebb szakaszokon fel sem tűnt, hogy a szó legszorosabb értelmében véve naked bike-on ülünk. Hogy a menetszél hová lett, arról fogalmam sincs, de hogy nem nyomott elviselhetetlenül, az biztos. 140 körül abszolú nem zavaró a menetszél, de még 160 körül sem nagyon. A futóművet szintén barátságosra hangolták, az elénk kerülő úhibák zömét gond nélkül kivasalta, igaz, a Valencia fölötti utakon sehol nem találkoztunk keresztben futó éles gerincekkel, amiken a legtöbb futómű-hiányosság kiderül. A teszt első felében úgy éreztük, talán egy kicsivel több visszajelzés, egy leheletnyivel feszesebb érzés jól jönne az első kerék felől, de ez a kérdés a nap végére már szóba sem került. Egyszerűen hozzáidomultunk az amúgy nagyon harmonikusan működő és hadd hangsúlyozzuk még egyszer, rendkí­vül barátságos motorhoz.

 

Motorok Honda CB1100Kombinált fékrendszer ABS-szel, kifejezetten jól adagolható fékerővel

 

Végül az sem utolsó szempont, hogy a CB1100 kifejezetten kényelmes. Természetesen sokat beszélgettünk róla, kinek és mire lesz majd jó a CB1100. Sokan logikusan úgy gondolják, hogy a negyven-ötven éves nosztalgiázóknak és újrakezdőknek lesz elsősorban érdekes. Kezelhetőségét, ülésmagasságát látva úgy gondoljuk, hogy hölgyek számára sem lesz közömbös a CB, a rengeteg internetes visszajelzés pedig arról árulkodik, hogy a fiatalabb korosztály szí­vét is megdobogtatja a klasszikus külső.

 

Motorok Honda CB1100Shova elöl-hátul, állí­tható előfeszí­téssel

 

Szóval, ezt azért egyikünk sem gondolta volna – autogramosztás egy teszten… Odaérek a szépséghez, rám néz, én meg előveszem a tollamat – a sztársághoz hamar hozzá lehet szokni –, de a lány elmegy mellettem, megcsodálja az egyik CB1100-est, majd továbbszalad. Én meg ott állok zavarodottan. Aztán ismerős nevek ütik meg a fülem – Cristiano Ronaldo, Xabi Alonso, Real Madrid –, és megvilágosodom. A holnapi meccsre érkező Real Madrid is itt száll meg, a melegí­tős autogramosztogató pedig nem francia kolléga, hanem az egyik reálos volt. Úgy teszek, mintha csak az orromat akartam volna megvakarni a tollal, és besietek a szállodába.

 

Motorok Honda CB1100