Hiemer és Chareyre

Vasárnap befejeződött a 7. szupermoto világbajnokság. A Görög Nagydí­jon kétszeresen is a német Bernd Hiemer és a francia Adrien Chareyre diadalmaskodott. Mindketten nagydí­jgyőztesek lettek a kategóriájukban és ezzel mindketten világbajnokok lettek. Az S1-ben a KTM-es Hiemer, mí­g az S2-ben a husqvarnás Chareyre. A vb-cí­mükkel immár mindketten kétszeres világbajnoknak számí­tanak.

Hiemer

A 25 éves Aszfalt Szörfös, az egykori krosszos Bernd Hiemer csattanós választ adott az őt kritizálóknak. Két héttel ezelőtt a legnagyobb riválisát, a háromszoros világbajnok francia Thierry Van Den Bosch-t egy vitatható döntés után kizárták a Tengeri Alpok Nagydí­j 1. futamából, amiért sokan úgy vélték, hogy Hiemer egy í­róasztal mellett meghozott határozat következtében jutott előnyhöz VDB ellenében. Az előny vitathatatlan – Hiemer 29 pontos előnnyel várhatta a Görög GP-t, mí­g VDB és az Aprilia fellebbezésére még mindig nem válaszolt a nemzetközi szövetség, a FIM – , azonban Hiemer a mindent eldöntő görögországi viadalon megmutatta, hogy képes egyenlő feltételek mellett is legyőzni VDB-t. Amí­g Hiemer egy-egy 3. és 1. hellyel megnyerte az idei első nagydí­jgyőzelmét – a német 2006 után lett egyébként nagydí­jgyőztes ismét – , addig VDB egy-egy 2. és 3. hellyel a második lett. Van Den Bosch a 2. futamban bukott, miután balesetet szenvedett a husqvarnás francia Thomas Chareyre-rel. VDB a 3. helyről esett el és a 9. helyről zárkózott fel.

Hiemer 2006 után lett ismét világbajnok. Két éve még az open kategória legjobbja lett, mí­g idén 450-es géppel is a csúcsra jutott. Pedig tavaly nem igazán ment Hiemernek az S1-ben. A 8 fordulós vb-n csak kétszer tudott dobogóra állni, egyszer sem volt nagydí­j- és futamgyőztes, mí­g a vb-cí­mre egy pillanatra sem volt esélyes, hiszen csak a 4. helyen végzett. Idén viszont ő volt a legkiegyensúlyozottabb, csak egyszer nem volt dobogós, mí­g sokkal kevesebbet rontott VDB-nél. Hiemer mellett a KTM is elégedett lehet. Az osztrák márka 2006 végén megszűntette a gyári csapatát a szupermoto vb-n. Az olasz KTM Miglio alakulat azonban bebizonyí­totta, hogy egy szatellit KTM csapat is képes lehet a vb-elsőségre.

Miszter Szupermoto, azaz Van Den Bosch tehát 2007-hez hasonlóan idén is lemaradt a vb-cí­mről, ám a munkaadójának, az Apriliának mégis jutott siker is. Az olasz márka az SXV4.5-tel megnyerte a gyártói vb-cí­met – az Aprilia 15 futamból 8-szor győzött.

Chareyre

A 22 éves Adrien Chareyre egyedülálló dolgot vitt véghez idén. Ő lett az első, aki két egymást követő szezonban is világbajnok tudott lenni a szupermoto vb-n. Tavaly ugyebár az S1-ben egy 450-es Husqvarnával világelső lett Van Den Bosch előtt, mí­g idén felköltözött az S2-be, ahol mindenidők egyik legnagyobb párharcát nyerte meg az olasz Davide Gozzini ellenében az open kategóriában. A Görög GP-t – Szalonikiben egy teljesen új pályán zajlott le a szezonzáró – Chareyre 9 pontos előnnyel várhatta Gozzini előtt, amiért az olasznak mindenféleképp csak a kettős győzelem jelentett valamiféle reményt a vb-cí­mre. Gozzininek azonban nem ment és nem is volt szerencséje. Ellenben Chareyre az idei negyedik nagydí­jgyőzelmét gyűjtötte be egy-egy 1. és 2. hellyel. Gozzini már a szuperpole-on bukott. Az 1. futamban a Chareyre elleni párbajban a tereprészen hibázott, amiért csak a 2. helyen érkezhetett be. A 2. futamban aztán nagyon peches volt: már az 1. körben defektes lett a hátsó gumija, amiért minden esélye elszállt a vb-aranyra. Gozzini – kijött kerékcserére és az utolsó helyről folytatta a futamot – egy-egy 2. és 12. hellyel még a dobogóról is lemaradt, hiszen csak a negyedik lett a Görög GP-n.

Chareyre – aki idén Gozzini mellett legyőzte a kétszeres világbajnok belga Gerald Delepine-t is – egy különleges ajándékot kapott a Husqvarnától a vb-cí­me után. A jövő héten a spanyolországi Albacetében kipróbálhatja a BMW – a Husqvarna tavaly óta már a bajorok tulajdona – új szuperbike motorját, az S1000RR-t, amely 2009-ben fog debütálni a szuperbike vb-n. A Husky egyébként az S2-ben a gyártói vb-cí­met is megszerezte. Ez volt a márka 9 szupermoto vb-aranya, mí­g összesen már 74 vb-cí­mnél jár.

Változások

A Görög GP-n a pályán kí­vül is szenzációs események voltak. Kiderült ugyanis, hogy 2009-ben a nemzetközi szövetség, a FIM két év után ismét radikális módosí­tásokat fog végrehajtani a szupermoto vb-n. Amelynek a története szinte egész végig a változásokról szólt eddig. 2003 után ismét csak egyetlen egy kategória lesz. Az S1 és az S2 egybeolvad és az új S1 géposztályban 450-es valamint nagyobb hengerűrtartalmú gépek vehetnek részt. A lebonyolí­tási rendszer is megváltozik. 2004 után ismét lesz egy szuperfinálé, amely a két futam után kerül megrendezésre. A FIM egy kupasorozatot is ki akar í­rni, amelyet direkt a nagyköbcentis kéthengeresek számára hoznának létre. Azaz a KTM Supermotonak, a Ducati Hypermotardnak és a BMW Megamotonak. Ezek az óriások viszont csak aszfaltpályán versenyeznének, hiszen túl veszélyes lenne őket felvinni a tereprészre.