Használtmotor: Yamaha MT-03

A Yamaha MT szériája keményen lerakta névjegyét a motorpiacon, ebben szerepe volt az MT-03-nak is.

Az MT-03 hallatán sokaknál dereng valami. De vigyázat, sokan nem tudják, hogy két modellje is volt a hangvillásoknak ugyanezen a néven. Az első generációs Yamaha MT-03 2006-ban jelent meg a piacon, és legnagyobb erénye az volt, hogy kiválóan ötvözte a supermotós géneket egy naked bike-éval. Ezáltal egy különös jelenség került az utakra, amely egyedi és kissé behatárolhatatlan. A japán marketingesek nem véletlenül emlegették roadstermotardként.

A dizájnra sem lehetett panasz: szemet gyönyörködtető alu lengővilla, valamint formai és technikai csemegeként is jól helytálló a motor oldalára helyezett hátsó rugóstag. Formavilága a mai napig bátran vállalható, kellően vagány, lényegében 2013-ig csak a színekkel és grafikákkal játszottak a dizájnerek. Sikerének kulcsa persze nemcsak a külsejének volt köszönhető az első szériában, hanem a már igen sokat bizonyított vízhűtéses, egyhengeres, 660 köbcentis erőforrásnak is. Ennek a blokknak komoly múltja volt, így nem is volt kérdéses, hogy leemelik a polcról és egy új gépet építenek köré.

Két év kihagyás után új koncepcióval az MT-03 2016-ra visszatért és teljes egészében megújult, új lett a váz és a blokk is. A motor mozgatását az YZF-R3 modellben már korábban hadrendbe állított 321 köbcentiméteres, so ros kéthengeres blokkal oldották meg, 42 lóerős csúcsteljesítménnyel. A folyadékhűtéses, hengerenként négyszelepes DOHC-erőforrásban kovácsolt dugattyúk és a cementált hajtókarok dolgoztak, amiknek köszönhetően dinamikus, mégis takarékos volt a sorkettes. Érdekesség, hogy a blokkot teherviselő elemként használták a mérnökök.

Ezt a modellt gyárilag minőségi, Michelin Pilot Street gumikkal és szériában blokkolásgátlóval szerelték. 2020-ra komoly átalakításon esett át az MT-03, agresszív és modern külsőt kapott, követve a típuscsalád formavilágát, innentől kezdve már nyugodtan nevezhetjük valóban hypernakednek. Módosították a vázat, új, 37 mm-es fordított első teleszkópokkal és 573 mm-re nyújtott aszimmetrikus lengővillával került a szalonokba. De a blokkot sem hagyták érintetlenül: kisebb súrlódású DiASil bevonatú hengereket alkalmaztak, a környezetvédelmi előírások ellenére továbbra is 42 lóerőt enged a hátsó kerékre.

Új LCD-műszerfal került a pilóta elé, és a kor elvárásainak megfelelően full ledes világítást kapott, beleértve a karcsú irányjelzőket is. Az egyhengeres MT-03-ak ára nagyjából 800 ezertől indul, a 660-asokból egymillió forint körül már igazán szép, megkímélt példányokat is lehet találni a hazai használtportálokon. A 2016-tól ké szülő sorketteseket másfél milliótól vihetjük haza, de a keveset futott darabokért akár 1,7 milliót is elkérhetnek az eladók. Az egyhengeresek esetében a TPS szenzor és a kábelkorbács egyik kötegelésénél lévő hibáról tudunk. A sorkettesnél nem volt típushiba és visszahívás.

FELHASZNÁLÓI TAPASZTALATOK

Károly egy 2016-os MT-03 büszke tulajdonosa, korábban egy Honda CBF125-öst hajtott. Yamaháját 2019 májusában vásárolta 5203 kilométerrel, az eddigi közös utaknak köszönhetően jelenleg 44 838 km van a kéthengeresben. Vásárlás után csak kötelező szervizre volt szükség, az együtt töltött idő alatt egy kiégett izzó és egy hátsó kerék csapágyhiba jelentkezett, utóbbi 40 ezer környékén. Kifejezetten túrázásra használja a motort, de pályázott már vele a Hungaroringen is. A motor tömegével és a 140- es hátsó gumijával rövidebb féktávot és nagyobb kanyarsebességet lehet elérni, mint egy erősebb, de nehezebb motorral véleménye szerint.

Olvasónk, Károly motorja

„Motoroztam vele szakadó esőben az osztrák 69-es úton, és közel egy nap alatt megjártam vele a Transalpinát, amikor is közel 22 óra alatt 1280 km-t vezettem. Jártam a Bécsi-erdőben, Mariazellben, a Lomnici-csúcsnál, a halicsi várkastélynál, a bozóki várnál. Pályáztam vele Kakucson és még vezetéstechnikai tréningeken is bírta a gyűrődést. 170 km autópályázás után, 130-145 km/h körüli tempónál a boka alatt bizsereg a lábam a rezgéstől. Az első lámpabúra alsó része hajlamos a párásodásra. Ez télen előfordul a műszerfal egy kis részén is, de le lehet olvasni mindent. A hátsó index gyárilag enyhén lötyög. Néha előfordul üres váltás az első és a második sebesség között.

A szürke bevonatú kipufogó remekül néz ki, de tisztára még nem sikerült tisztítani, mert itt nem működnek azok a csodaszerek, melyekkel a rozsdamentes leömlőket kezelik. Nagyon jól mutat a fém lábtartó, de egy rezgéscsillapító gumibevonat jól jönne rá. Én örülnék egy visszajelzőnek, mely megmutatja, hogy a tankban lévő benzinnel még hány kilométert lehet megtenni. Ezekkel együtt lehet élni. Ennél nagyobb gond sose legyen vele!” – mondta Károly. Tapasztalatai alapján a fogyasztás 3,6 és 5,4 liter között van használattól függően. 130 km/h alatti tempónál 3,8 és 4 liter körül el lehet vele járni, tartós 145 km/h-s sebességnél 4,5-et eszik. Érdekesség, hogy a 100-as benzinnek köszönhetően 2 decivel csökken a fogyasztási adat. Kevésbé eszi a gumit, mint egy nagymotor, a lánc és a gumi is elmegy közel 30 ezer km-t, vezetési stílustól függően. A motoron minden teljesen gyári, és ez így is marad a tulajdonos elmondása szerint.

ÖSSZEGZÉS

 Joggal mondhatjuk a Yamaha MT-03-ra, hogy a nagy visszatérő. Az első, egyhengeres erőforrással szerelt modell után sorkettes blokkal és igényes technikával tért vissza az utakra. Aki A2-es kategóriával vezethető, egyenes üléspozíciót biztosító csupasz motort keres, annak mindenképpen érdemes számításba vennie a típust. Használtan már elérhető árú, látványos megjelenésű, amelyet kezdők és haladók egyaránt élvezettel vezetnek.