Használtmotor-teszt: Honda CB1000R

Futurisztikus formájával, erős blokkjával tört utat a csupasz ezres motorok között. Azóta sem vesztett népszerűségéből.

A kilencszázas CB900F Hornet szellemi utódjának számí­tó motort 2008-ban mutatták be, SC60 modellkóddal, CB1000R néven.

A design modern és fiatalos lett, mondhatni korát megelőző volt akkoriban. Az egész motoron sok a szép részlet, bárhova is nézünk, a több mint tí­zéves formaterv ma is megállja a helyét.
A 998 köbcentis erőforrás ismerős lehet, a CBR1000RR Fireblade blokkja dolgozik benne némi fojtást követően. Módosí­tottak a vezérműtengelyen és áthangolták az elektronikát, í­gy alakí­tották a Naked kategória igényeihez a bevált technikát. Inkább a nyomatékra hangolták a szí­vét, 125 lóerőt és 88 Nm-t enged a hátsó kerékre. Ez a karakter a tulajdonosoknak eléggé bejött, nem olyan robbanékony, mint a sportos rokona, de a folyamatos vigyorgás ennek a nyergében is garantált. Érdekesség, hogy ennél a modellnél használtak először közös vázat a Honda mérnökei. Az üléspozí­ció kellemes, széles körben kedvelik, 170 centis magasságtól a méretesebb termetűek is megtalálják rajta a helyüket. A kormány elhelyezkedése szintén komfortosságot sugall, éppen úgy, mint a lábtartók remek pozí­ciója. A szintén az RR-től örökölt, 43 mm-es, fordí­tott Showa teleszkópok állí­thatóak, 120 mmes rugóútal rendelkeznek. Ezek remekül elnyelik az ú egyenetlenségeit, és pontos irányí­thatóságot tesznek lehetővé. A szemetgyönyörködtető félkarú lengőkarral ellátott hátulja sportosan kényelmesre van hangolva. Ehhez jön a gyönyörű felni, a motor hátulját viszont egyértelműen a kecses faridom adja el.
Az első frissí­tés viszonylag hamar történt a modell története során, 2011-ben jött a kisebb ráncfelvarrás. Megjelentek körbe a ledes fényforrások a kombinált ABS, valamint a spéci HRC-szí­nvilágban pompázó, háromtónusú fényezés, aranyfelnikkel.
A CB1000R életében egy visszahí­vás volt a 2008−2009-es modelleknél a hátsó fékhenger nem megfelelő meghúzási nyomatéka miatt. Tí­pushiba nem volt, olajfogyasztás és elektromos problémák sem fordultak elő. A megbí­zható motorok közé bátran sorolhatjuk. Egyedül csak a korábbi sérülésekre és az ebből adódó szakszerűtlen javí­tásra kell fokozottan figyelni, nagyon sok érkezik belőle Olaszországból. Ezekből sok példány lehet kétes előéletű, általában azt hozzák be kintről, aminek már gazdaságtalan a javí­tása egy baleset után. Az alsó villahí­don található alumí­nium kormányütközőkön már egy kisebb esés nyomai is látszanak, rosszabb esetben ez le is törhet. Ezt viszonylag könnyű észrevenni, a szakszerűtlen hegesztés hamar szemet szúr még egy laikusnak is. A hátsó gátló állí­tógyűrűje is alumí­niumból készült, ezt, ha nem megfelelő eszközzel és rutinnal próbáljuk tekerni, esztétikai hibát okozhat. Ha a motor bukógombával felszerelt, ajánlott odafigyelni, hogy tí­pusspecifikus legyen és ne túl kiálló. Egy ilyen gomba sérülést okozhat az aluvázon egy csúszásnál, extrém esetben akár letörhet a váz blokktartó füle is az erőkar miatt.

A használtmotor-portálokat böngészve láthatjuk, hogy érvényes magyar okmányokkal 1,7 milliótól indul a CB1000R ára, külföldi papí­rokkal pedig másfél millió forinttól válogathatunk az eladó példányok közül. Szép állapotú, egygazdás, szervizkönyves, két darab gyári kulcsos motort is kifoghatunk 2 millió körül, az ABS gépek ára szintén í­gy alakul. A tavaly bemutatott Neo Sports Caféból itthon még csak elvétve akad használt darab, ha ilyet szeretnénk, 3,8 millió forint körül találhatunk eladót. A külföldről behozott példányok kilométerállását nehéz megálla-pí­tani, az itthon újonnan vásárolt motorok futásteljesí­tménye körülbelül 50-60 ezer kilométer körül járhat. A legkedveltebb módosí­tások közé a különböző, jobb szélvédelmet í­gérő plexik és sportkipufogók felszerelése tartozik. Sok tulajdonos elégedett volt a gyári dob megjelenésével, de a hangjával azonban már nem.

A kí­vánthanghatás elérése azonban ennél a tí­pusnál nem is olyan egyszerű művelet. A kipufogódob cseréje mellett szükséges beruházni egy kanyarcsőre, amely kiváltja a leömlő után található középső katalizátoregységet. Vásárlásnál a már emlí­tett sarkalatos pontok mellett érdemes fokozottan figyelni a féktárcsák és a láncszett állapotára, ugyanis ezek a legzsebbenyúlósabb tételek, ha azonnal cserések. Az első féktárcsa majdnem kilencvenezer forintba kerül darabonként, a hátsó nyolcvanezerbe, a komplett láncszett első és hátsó lánckerékkel további hetvennyolcezerrel kön nyí­theti meg pénztárcánkat.

Tulajdonosi tapasztalatok

Tamás 2011-ben szalonból, újonnan vásárolta CB1000R-jét, akkor 2 millió 750 ezer forintért. Motorjába az eltelt idő alatt 33 ezer kilométert tekert bele, azóta is márkaszervizbe hordja. A kötelező szervizen és a kopó alkatrészek cseréjén kí­vül máshoz nem kellettmég hozzányúlni. Elsősorban budapesti ügyintézésekre és rohangálásra használja, de alkalomadtán egy-egy túra is megesik, volt például Olaszországban is kedvencével. A CB legnagyobb erényének a nyomatékos blokkot, a kényelmes üléspozí­ciót és az időtálló formatervet tartja. Nyergében szinte minden termetű ember jól érzi magát, 170 cm-es magasságtól fél talppal leér a rider. A szélvédelem 140-es tempóig tűrhető, nagyobb plexivel ez kitolható 170-180-as sebességig. Városban normál használat mellett 6-7 litert kér a motor százon, pályán, komolyabb tempónál viszont akár 10 literre is megnőhet az ezres étvágya. Tamás egyetlen észrevétele, ami a motor kisebb felróható hibája, hogy a műszerfal napfényben csak nehezen leolvasható. A digitális fordulatszámmérő apró számaival többeknek is meggyűlt a bajuk, ez megszokást igényel. Illetve még egy apróság: a bal lábtartó rezonanciája nagyobb tempónál, hosszabb távon zavaróvá válhat.


Összegzés
A Honda egy nagyszerű, élhető motorkerékpárt alkotott az előző generációs CB1000R-rel. Ha vásárláskor a fentebb leí­rtak tudatában keresgélünk, megelőzhetjük a későbbi kellemetlen meglepetéseket. ír és érték aránya remek, ha ez nem lenne elég, a nagyfokú megbí­zhatósága még kí­vánatosabbá teszi a tí­pust. Ha Ön is szimpatizál az ezres csupasz gépekkel, ezt a tí­pust mindenképpen érdemes számí­tásba vennie.