Használt motort félmillióért

Túramotor, naked bike, sportmotor, robogó – az új motorok piaca megállt, mint a főtengelycsapágy, ha nem kap kenést. Válság van, fél millióval a zsebben indultunk motort vásárolni.

Ez talán az egyik legérdekesebb ársáv. Itt már bőven találni
univerzálisan használható nagyköbcentis motorokat is, de nagyon kell
figyelni: általában már idősebb gépekről van szó, ezért bármi
előfordulhat; költségmentes örömök mellett belefuthatunk pénznyelőkbe
is. A kí­nálat hatalmas, szúrópróba szerint vettünk górcső alá néhány
tí­pust, amelyeken megpróbáljuk bemutatni az esetleges buktatókat.

Motorok Használt motorok fél millióért
A hitelintézeteknél sorban állnak a visszavett motorok



Eladási tanácsok
 Az eladás a hirdetés feladásával kezdődik. Igyekezzünk minél több

adatot minél pontosabban megadni, ha valamiben nem vagyunk biztosak,

ellenőrizzük akár a Motorrevü Online adatbázisában. A leí­rásban legyünk

őszinték, ne bí­zzunk abban, hogy a helyszí­nen nem derül ki egy esetleges

hiba. Nagyon fontos, hogy adjunk meg árat és tegyünk fel képeket – ezek

nélkül sokan meg sem nézik a hirdetést. A motor legyen tiszta, minden

oldaláról tegyünk fel képet, és néhány részletet is emeljünk ki. Három-négy

kép általában elég, de minél többet teszünk fel, annál jobb. Tapasztalatunk

szerint a motor a saját sí­kjából fotózva néz ki a legjobban. Fontos, hogy a

képek jó minőségűek legyenek, lehetőleg ne mobiltelefonnal készüljenek.

A motort érdemes előtte lemosni, és semleges háttér előtt fotózni – senki

sem vesz szí­vesen motort gondatlan tulajdonostól. Érdemes a hibákat,

sérüléseket külön lefotózni, ezzel felesleges köröket spórolhatunk meg

magunknak és az érdeklődőknek.



Túramotorok

Motorok Használt motorok fél millióért
Fél millióért bajor túramotort is kaphatunk

Nehéz dolga van annak, aki kifejezetten túrázásra keres motort. A csupasz gépek jó kompromisszumok lehetnek, de szélvédelmük és mérsékelt pakolhatóságuk miatt sokan inkább a nagyobb idomos túramotorok és az aszfaltra optimalizált túraendurók felé kezdik el a kutatást. Mivel ezek általában már új korukban is drágábbak voltak, a használt értékük is magasabb lehet. Vevői oldalról viszont a válságnak voltak jótékony hatásai is: a régi, nagytestű motorok árai soha nem látott mélységben vannak. A szerkesztőségben is többen felkiáltottak, amikor kiderült, hogy a cikk által megadott sávban már feldobozolt K100-as BMW-t is lehet kapni. ím mielőtt ész nélkül belevetnénk magunkat az elnyűhetetlenségéről hí­res bajor túrahajó megvásárlásába, érdemes ezen példányokat alaposabban szemügyre venni. Többnyire Angliából vagy Németországból behozott gépekről van szó, ahol sok apró hibájuk és kisebb-nagyobb sérüléseik miatt már csak a bontóban lenne rájuk igény. Az előző tulajdonos vagy a kereskedő lelkiismeretességét a helyszí­nen kell felmérni, elengedhetetlen, hogy az előző számban összeállí­tott csekklista alapján végignézzük a kiszemelt darabot, különös tekintettel az elektromos berendezésekre.

Motorok Használt motorok fél millióért
A rugó lepattogzó festése mindeképpen gyanús

Az Angliából származó motorok esetén számolnunk kell az óceáni éghajlat és a sós pára pusztí­tó hatásával. Ahogyan az Amerikából konténerben szállí­tott motoroknál, a tengeri levegő ezeknél is kikezdheti az elektromos rendszert. íltalános szabály, ha a csavarok korrodálódnak, akkor máshol is gondot okozhat az oxidáció. Ha vásárlásnál minden rendben volt, akkor is ajánlott elvinni egy megbí­zható elektromossági szerelőhöz, aki alaposan átvizsgálja a kábelkötegeket és a csatlakozókat, ezzel megelőzve egy nagy értékű hibát.

Motorok Használt motorok fél millióért
A megrepedt gumialkatrészekre is figyelni kell

A szemmel látható utólagos festések is gyanúra adhatnak okot. Az idomok átfújása lehet, hogy csak egy kisebb eldőlés helyrehozására szolgált, de a váz és a futómű mázolása valami nagyobb turpisságot is takarhat. Rosszindulatú gyanúnk megerősí­téséhez ajánlott a festett alkatrész környékén szétnézni, ahol jó eséllyel szintén sérülhetett a gép, de a felületes javí­tást elkerülte. Egy-egy cseregyanús egységnek nem kell feltétlenül eltántorí­tania a vételtől. Érdemes a márkaképviseletnél érdeklődni az alkatrészárak iránt, illetve felvenni a kapcsolatot szakemberekkel, és elméleti ajánlatot kérni – ezek később kiváló alkualapként szolgálhatnak.

Motorok Használt motorok fél millióért
Szerviz árulta – nem rejtegették egy korábbi esés nyomait

Túrázásra szintén jó választás a Yamaha TDM850. A sokáig behatárolhatatlan kategóriába tartozó – manapság talán crossovernek vagy funbike-nak neveznénk –, aszfaltra optimalizált öszvérből megbí­zhatóságának és karakteres kéthengeresének köszönhetően rengeteget eladtak Európában. Mivel a tí­pus elsősorban Németországban volt nagyon sikeres, a legtöbb hazai példány onnan érkezett, de találtunk Angliából hajón beszállí­tott motorokat is.

Motorok Használt motorok fél millióért
A blokkot felújí­tották, motorhibásan került hozzájuk

Ebből kettőt néztünk meg, egyiket kereskedőnél, a másikat pedig egy szervizben, ahol a tulajdonos árulta a napi használatban lévő kétkerekűjét. Noha az utóbbi kilométerórája többet mutatott, és egy borulás félreérthetetlen nyomaival találkoztunk rajta, lényegesen jobb állapotban volt, mint a kereskedőnél látott, eladásra összehúzott példány – igaz, ez utóbbi a névre í­rás költségeivel is olcsóbb volt. Próbakörnél ajánlott ezt a tí­pust alaposan elforgatni, és figyelni, hogy vajon falsot szí­v-e, mert sok tí­pusnál szakadt a vákuummembrán, és ennek cseréje szokatlanul drága.

Naked bike-ok

Motorok Használt motorok fél millióért
Megbí­zható igásló: Suzuki GS500

Ebben az ársávban a japánok uralkodnak a naked bike-ok között. A Suzukik és Kawasakik picit olcsóbbak, mí­g a Yamahákért és a Hondákért általában többet kérnek. Mivel sokan ezeken a tí­pusokon tanultak motorozni, a jogosí­tvány megszerzésével is ezek között válogatnak. A Suzuki GS500F jó választás kezdőknek és újrakezdőknek egyaránt, de hétköznapi munkába járós eszköznek is tökéletesen megfelel. Mivel tí­pushibája nincs, érdemes az általános állapot alapján választani. A megtekintett darabon a tuningkipufogót cserélnénk le azonnal. A csőnél és a dobnál az illesztéseknél koromfoltok jelezték a pontatlan munkát. De ennek javí­tásával és egy pár új gumival is megállna a projekt 450 000-nél.

Motorok Használt motorok fél millióért
A kipufogó kifúj, gyári rendszerrel jobb lenne

A kéthengeres Suzukinál sokkal izgalmasabb a japán belpiacra gyártott Honda CB-1. A ’89-től két évig előállí­tott tí­pus a CBR400RR fogaskerék-vezérlésű blokkjával készült, központi rugóstaggal, sportos üléshelyzettel. Sajnos a sportos karakter kezdőmotor státussal vegyí­tve rossz ómen, az összes példányt eldobták már legalább egyszer. Ezt értsük úgy, hogy a legtöbbet legalább százszor.

Motorok Használt motorok fél millióért
Nehéz kiszúrni a krómszár apró rozsdapöttyeit

Az állomány általános állapotának az elnyűhetetlenségről szóló legendák sem használnak, ugyanis sokan meglátják benne a kihí­vást, és a minimális kötelező karbantartásokat sem adják meg a motornak. Rendkí­vül sok nem feltűnő, de súlyos pénzekért javí­tható hibát fedeztünk fel. A teleszkópszáron tűhegynyinél alig nagyobb rozsdapöttyöktől kezdve az eltérő villahidakon és a kémlelő ablaknál szivárgó fékfolyadékon keresztül a felhullámosodott belső tankbevonatig – ezek azonban nem a tí­pust, hanem a kategóriát jellemző gondok.

Motorok Használt motorok fél millióért
Ereszt a fékfolyadék tartálya

Leginkább ebben a szegmensben tapasztaltuk, hogy a kiszemelt példányt napokon belül elvitték, í­gy ha valaki komolyan gondolja a vásárlást, résen kell lenni.

Sportmotorok

Motorok Használt motorok fél millióért
Kawasaki ZXR750: sok pénzt ölt bele az eladó, mire jó

lett – mindent számlával igazolt

Az idomok alatti hibákat rendkí­vül nehéz megtalálni, pedig semelyik másik kategóriában sem fontos ennyire a tökéletes műszaki állapot, főleg ha nem csak közúra vágyunk – a pályamotor ugyanis a kikezdhetetlen üzembiztonságnál kezdődik, minden más csak opció.

Motorok Használt motorok fél millióért
Kawasaki ZZR600: kihasználatlanság miatt mennie kell

Sokan a sportmotorokat pályaidommal használják, és eladás előtt teszik rá vissza a makulátlan köpenyt, sérülésmentesnek hazudva ezzel a motort. ím egy-egy esés nem csak a műanyag elemeket pusztí­tja, hanem a vázat és a futóművet is deformálhatja, vagy csökkentheti a torziós merevségüket.

Motorok Használt motorok fél millióért
10-15 év alatt minden motor csúszik egyszer

Ezek milliméteres változások, szemmel lehetetlen kiszűrni őket, kizárólag a tesztkörön derülhet rájuk fény. Mivel ezek a motorok jóval a Magyarországon megengedett korlátozások felett tiltják a kettest, problémákba ütközhetünk, például az egyenesfutás hibáira esetleg csak 160-170 km/h-s sebességnél jöhetnénk rá.

Motorok Használt motorok fél millióért
Az idomok mögött nehéz megtalálni az olajfolyást

Noha inkább sport-túrának szokták nevezni, mégis megkerülhetetlen modell a VFR750. Sokak szerint a legjobb kompromisszummotor, semmiben sem a legjobb, de mindenben átlag fölött teljesí­t, ha jó és nagyon jó minőségű utakon használjuk.

Motorok Használt motorok fél millióért
A korróziók tengerparti származásról árulkodnak

A motor elpusztí­thatatlanságát a többszázezer kilométert futott példányok bizonyí­tják. Az egyik megtekintett darabról gyanúsan lepattogzott a teleszkópszár és a felni bevonata. A tulajdonos szerint az olasz tengerparti levegő miatt van.

Motorok Használt motorok fél millióért
Ami í­gy kikezdte a féktárcsát, az elektronikát sem kí­méli

A sós párára bizonyí­ték lehet a féktárcsán lévő rozsda, a többi sérülésnél nem volt nyoma oxidációnak. Ezek látszatra nem jelentős hibák, de a féktárcsák évjárattól függően egyenként 60-80 ezer forint körüli áron mozognak. Ha valahol a tengerparti klí­ma ennyire kikezdi a motor látható elemeit, akkor rossz belegondolni, hogy milyen elektromos problémák jöhetnek elő a későbbiekben.

Robogók

Motorok Használt motorok fél millióért
Nagy, megbí­zható, gyakori

A növekvő üzemanyagárak és az állandósult fővárosi dugók miatt sokan két kerékre váltanak. Az ötvenes papí­rokkal rendelkező 125-ösök helyett egyre többen keresik a legális megoldást, ezért érezhetően nőtt a rendszámos nyolcad- és negyed literes használt robogók ára. íltalánosan elfogadott ilyenkor hosszas keresgélés és háttérkutatás helyett egyből a Suzuki Burgmant választani. Kellően nagy és kényelmes, de a sorok között még a legtöbb helye elfér, emellett néhány apróságot leszámí­tva megbí­zható motor hí­rében áll – 30 000 kilométeres futás nem jelent gondot, ha megkapta a kötelező olajcseréket.

Motorok Használt motorok fél millióért
A műanyag idomok olcsón gyártható, mégis drágán adják. Szerencsére könnyen

javí­tható

A csupa műanyag kasztnin minden eldőlés nyomot hagy. Ezeken nem érdemes fennakadni, ha csak horzsolt az idom, az alatta lévő műszaki tartalom szinte biztosan sérülésmentes maradt. Ebben az esetben is inkább a hajtáslánc és az elektromos rendszer hibáit keressük.

“500 000-ért mindet el lehet adni” – Kaposi Róbert, kereskedő

 Kaposi Róbert kereskedő Ötszázezer forintig szinte minden motort el lehet ma adni,

robogótól öt-hatszáz köbcentiig bármit. Ezek relatí­v kis értékű motorok, emiatt

kevéssé gyarapí­tják a lopási statisztikákat és olcsón fenntarthatók. A régebbi motorok

a maiaknál lényegesen alacsonyabb teljesí­tménnyel rendelkeznek, ami az egyik oldalról

jelentheti, hogy gyenge, a máshonnan nézve meg kezes. Egy mai öt-hatszázas motorból

kijön 100 lóerő, az idősebbek körülbelül a felét tudják ennek, következésképpen alacsonyabb

rájuk az adó és a biztosí­tás. Ez a kategória már hitelezhető is, ez azért érdekes, mert az

embereknek újra van kedve és bizalma hitelre vásárolni motort, de már sokkal tudatosabban

és körültekintőbben teszik ezt, mint 2007-ben