Használt motor SUZUKI GSX-S750 

Tervezésekor a költségek, a kényelem és használhatóság volt az alap szempont. Ehhez már csak hab volt a tortán a jó manőverezési készség, a kedvező tömeg és teljesítmény.

A Suzuki mérnökeinek elég nagy tapasztalata van a csupaszmotor tervezése és gyártása terén, általában rendben vannak az arányok, a vonalvezetés, és a teljesítmény is. Ezeknek köszönhetően eddig mindig sikerült ütőképes, de elérhető árú motorokat készíteniük. Így volt ez a GSX-S750 esetében is. A 2016-os kölni INTERMOT kiállításon mutatták be a GSX-S család új tagját az 1000 kistestvéreként, mivel a piaci igények azt követelték meg, hogy lefelé bővítsék a modellpalettát. A váz és a lengővilla nem a nagy testvértől származik, így anyaga sem alumínium, hanem acél.

A szellemi elődje a GSR750, amely nem volt túl népszerű a vásárlók körében, ebbe a modellbe építették be először – alaposan átdolgozva – a 2005-ös GSX-R750 erőforrását. A blokkház megegyezik, de benne más a hajtókar, a dugattyú, a hengerfej, és a költséghatékonyság érdekében nem használtak titánszelepeket sem. Az igazat megvallva az öntvényen kívül nem sok hasonlóságot találni a motorban. Az egykori sportmotor-leszármazott 114 lóerőt szabadított a hátsó kerékre.

Megjelenése zömök, bivalyszerű, lényegében a kor arculatelvárásait hozta, az alapáron járó hasidommal összességében egész vagány. Azért, mert 2016-ban már vásárlói követelmény volt a kipörgésgátló, így ebből a kütyüből háromféle jutott a naked fedélzetére. Bár a konkurens márkáknál váltóasszisztens, antihopping kuplung, és jóval több elektronika van, a Suzuki konzervatív felszereltségével azért mégis labdába tudott rúgni kedvező árfekvése miatt. 2019 óta létezik A2-es jogosítványhoz igazított változat is, hogy a kezdők is belekóstolhassanak a GSX-S örömeibe. Az Euro5-ös környezetvédelmi besorolás miatt idén kikerült a Suzuki-kínálatból, helyét a GSX-S950 vette át. Az itthon újonnan forgalomba helyezett motorokban 40- 50 ezer kilométer islehet.

A használtkínálat alja 2,2 milliótól indul futásteljesítmény és extrák függvényében. Ha kicsivel többet tudunk rá költeni, akkor 2,6-2,7 millió körül akár 10 000 km alatti példányt is kifoghatunk. Mivel a típust már nem forgalmazzák 2021-ben az Euro4-es besorolása miatt, így viszonylag magas árat is kérhetnek az eladók, mert van kereslet a GSX-S750-re. A közösségi oldalon aktívan működik a GSX-S Hungary csoport, itt sok hasznos infóhoz lehet hozzájutni, mellesleg egyfajta piactérként is üzemel, ahol a típusspecifikus kiegészítők mellett akár egy jó vétel is szembejöhet. Mivel kiforrott technikáról beszélünk, így a motorblokkról szinte csak jót lehet hallani a tulajdonosi és a szerviztapasztalatok alapján is. Csak az üzemanyag-szivattyúház tömítésére volt egy visszahívás, illetve a 2017 és 2018-as évjáratúak között elég soknak repedt meg a fényszórója. A Suzuki hivatalos reakciója szerint, egy bizonyos vegyszerrel való tisztítás volt ennek az oka.

TULAJDONOSI TAPASZTALATOK

Attila egy 2019-es gyártású GSX-S750 tulajdonosa, amit idén márciusban vásárolt első gazdától mindössze 3300 kilométerrel. Mivel a kilométerfutás még elég csekély volt, így csak az olaj és a szűrők cseréjét végezték el a szakszervizben. Korábban volt már tapasztalata csupaszmotorral, volt Kawasaki Z750 a garázsában, de közvetlen a Suzuki előtt egy 48 lóerős sorkettes Benellije volt, saját bevallása szerint hiányzott a nagyobb teljesítmény, ezért döntött végül úgy, hogy továbblép. Gyakran említem, hogy egy-egy jó vétel miatt a közösségi oldalakon érdemes beépülni az adott típus rajongóinak csoportjába. Attila rá az ékes példa, hiszen pontosan így talált rá a motorjára, amikor már kifejezetten ezt a típust vadászta. Sőt, az előző gazdájával azóta is tartja a kapcsolatot.

Olvasónk, Attila motorja

A motor szinte teljesen gyári, alig van módosítás. Csupán egy zselés nyerget, egy üléspúpot és egy pár deknivédőt kapott, amilyek a gyári kiegészítőkatalógusból származnak. Sokan lecserélik a kipufogót sportosabbra, de tulajdonosa teljesen elégedett a hangjával, így ez neki meg sem fordult a fejében. Optikai szépítés terén is csak egy felnicsíkot, illetve egy tankmatricát kapott kedvence. A motorra elsősorban hobbieszközként tekint, pályázni, külföldi útra menni nem tervez a közeljövőben. Attila Szekszárdon lakik, a környéken szokott leggyakrabban motorozni, gyakran veszi célba a Pécs vagy Orfű felé vezető útvonalakat. Tapasztalatai alapján kirándulós, nézelődős tempóban a motor fogyasztása akár 4,5-4,6 liter is lehet százon, de 130-140-nél is megáll öt liter alatt. Mindezt úgy, hogy a hétötvenest 1-es módban használja, amiben a legvehemensebb a sornégyes.

A legnagyobb erénynek azt tartja, hogy viszonylag egyszerű a kijelző, illetve nincs sok elektronika rajta. „Jó, hogy nincs tempomat, meg ilyen hú, de nagy dolgok. Bőven elég rajta a három üzemmód, én egyébként az egyest használom. Futóművét tekintve azt mondanám, hogy kanyarokban is egészen stabil marad, a fékek pont jók ehhez a teljesítményhez, meg persze számomra fontos, hogy kényelmes is. Nekem az üléspozíciója nagyon bejött” – zárja gondolatait Attila.  

ÖSSZEGZÉS

A Suzuki GSX-S750 könnyed manőverezési készségével, felhasználóbarát menettulajdonságaival tűnik ki a konkurensek közül. Bár vetélytársai jóval több elektronikai kütyüvel rendelkeznek, ár-érték arányban mégis verhetetlen. A rövid váltó és a nyomatékos motor stresszmentes kanyarodást kínál akár a nem túl tapasztalt motorosoknak, de azért a tapasztaltabbaknak is mosolyt csal az arcukra. A jól sikerült ergonómia miatt akár a mindennapos használat során is jó társunk lehet.