Használt motor: Kawasaki VN900

Egy kategóriával nagyobbnak, tekintélyt parancsolóbbnak tűnik, mint valójában. Lássuk, használtan mikre kell figyelni, ha Kawasaki VN900-ast vásárolnánk!

A Kawasaki cruisere 2006- ban látta meg a napvilágot, de az első ilyen jellegű motorját már a 80-as évek közepén bemutatta a márka. Korábban a japán gyártónak nem volt az akkor igen divatos és kedvelt amerikai stílusú cruisere, így ezt a piaci rést szerették volna betömni, és új vevőket szerezni. 1984-ben mutatta be a Kawasaki első, amerikai stílusban készült cruiserét, a VN750 Vulcant, a VN jelzés természetesen a benne dolgozó V2-es motorra utalt.

Egy évvel később született meg a manapság már ritka kincsnek számító VZ 750. Érdekesség, hogy akkoriban a 700 köbcentiméter feletti japán motorkerékpárokra jelentős vámot kellett az Egyesült Államokban fizetni, ezért arra a piacra 699-es Vulcan is került. A sors fintora, hogy 1986-ban eltörölték ezt a vámot. A VN jól fogyott, ezért a fejlesztések nem álltak meg, összesen tíz hasonló megjelenésű V2-essel készült motort készítettek 400 és 2000 köbcenti között. A közvetlen szellemi elődnek egyértelműen az 1995- ben bevezetett VN800 tekinthető. Ebből két változat ismert: VN800A jelzésű, amiben 21-es első kerék volt, illetve az egy évvel később bemutatott VN800B, amely esetében 16 colos felniken gurult a retró stílusú motor.

A 800-as szériát kisebb változtatásokkal 2006-ban nyugdíjazták. Ekkor jelent meg a 903 köbcentis erőforrással hajtott, 50 lóerős csúcsteljesítményű utód. A VN900-at papíron inkább a középkategóriás cirkálók közé soroljuk, de első blikkre méretei sokakat becsapnak, pl. a 180 szélesre hízott hátsó gumiabroncsai miatt. A nagyobb erőforrás és a külsőségek mellett új fejlesztésű négyszelepes hengerfejet kapott, és a karburátort elektronikus injektorra cserélték. A hajtást is érintette a modellfrissítés: lánc- helyett gyakorlatilag gondozást nem igénylő szíjhajtást alkalmaztak a japánok.

A merev vázat imitáló stílusával sokak kedvencévé vált, így egyértelmű lett, hogy az alapmodell mellé érdemes még valamit villantani. Így született meg a Vulcan 900 Classic LT, aminek alapfelszereltsége volt az utasháttámla, a nyeregtáskák, és a méretes szélvédő. Az LT mellé pedig a letisztultabb vonal kedvelőinek is igyekeztek kedvezni a drag stílusú kormánnyal, alacsonyabb üléssel, 180-as hátsó gumiabronccsal és a 21 colos, öntött felnis első kerékkel rendelkező Vulcan 900 Custommal.

A hazai portálokon a kínálat alja körülbelül 1,8 milliótól indul a benne lévő kilométerek és a rajta található kiegészítők függvényében. A Classic változatból jóval többet hirdetnek, így ha az tetszik jobban, résen kell lenni, nehogy lemaradjunk egy jó vételről, az árak egyébként közel azonosak. A középmezőny 2-2,2 millió forinttól vihető haza, de ha egy kicsit többet szánunk rá, akkor 2,4 körül akár 25 000 km alatti futásteljesítményű példányt is lehet találni igazán szép, megkímélt állapotban. Ha a vásárlás mellett döntünk, a féktárcsákat ajánlott rendesen megnézni, mivel ezek lesznek a leghúzosabb tételek, illetve a meghajtószíj, de a tapasztalatok alapján elég sokat kibír.

Nyilván érdemes számolni a cseréjével, ha szemmel láthatóan is kopott, repedezett a felülete. A típusra két visszahívás volt 2008- ban, az üzemanyagcső csatlakozójának hibája, valamint a tankbetöltő nyílás és a tanksapka tömítése közötti benzinszivárgás miatt. Utóbbinál komplett tankcserét végeztek a 2006 és 2008 közötti, érintett motorokon. A 2010 előtti példányokon előfordult még generátormeghibásodás és az üzemanyagszint-jelző pontatlan működése.

FELHASZNÁLÓI TAPASZTALATOK

Marcell 2019 augusztusában vette amerikai piacra készült 2007-es Kawasaki VN900 Vulcan Classicját, ekkor 20 000 mérföld volt a motor futásteljesítménye. Kifejezetten ilyen stílusú motort keresett, korábban egy 535-ös Yamaha Virago állt a garázsában. A motor korábbi tulajdonosa roncsolt néhány küllőt egy nagyobb kátyú miatt, így ezt vásárlás után azonnal orvosolni kellett, valamint világított az FI hibavisszajelző lámpa. Emiatt a V2-es olykor bedadogott, a hibát a bal oldalon a rosszul elvezetett feszültségszabályozó és az olajnyomásszenzor kábeleinek sérülései okozták. Ez a hiba nem jellemző a típusra, hanem a korábbi nem megfelelő szervizelés eredménye. A generátormeghibásodás Marcell Kawáján is előjött, ez is javítva lett. A típust ismerők körében bevált módosítás, hogy a mágnes felőli oldalon lyukas csavarral rögzítik a generátort, így jobb olajhűtést kap.

Olvasónk, Marcell motorja

A 2010 után gyártott VN900-akat már alapból így szerelik. A hatodik sebesség hiánya sokakat zavar, ezt a szíjtárcsák módosításával orvosolják a tulajdonosok. A Vulcanban most 33 ezer mérföld van, tulajdonosa leginkább belföldi túrázásra használta eddig, mivel a járvány miatt korlátozott lehetőségei voltak, de csehországi otthonából olykor hazalátogat két keréken. Kedvence közel gyári állapotnak örvend, extraként dupla dudát, és hátra két darab 30 literes bőrtáskát kapott.

Tapasztalatai alapján 110- 120 sebességig igazán kényelmesen lehet vele crusolni, felette már kapaszkadós a szélvédelem hiánya miatt. A fogyasztás kifejezetten baráti, nem ritkán 4-4,2 liter értéket is mért, de 5 liter fölé még két személlyel, csomagokkal sem megy, ez pedig a 20 liter kapacitású üzemanyagtankkal már igazán szép hatótávot eredményez.

ÖSSZEGZÉS

A VN900 méretét meghazudtoló módon, könnyedén manőverezhető, emiatt a kevésbé magabiztos motorosokban is bizalmat kelt. Rendszeres karbantartás mellett a Kawasaki Vulcan 900 számára a műszaki probléma ritka eset, a gondozásmentes szíjhajtás szinte valóban gondozásmentes. Ha nem élünk a köbcentik bűvöletében, de egy stílusos, szép részletekkel teli V2-es erőforrással dohogó motort keresünk, érdemes számításba venni a típust.